Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-19, 19:41
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
FRA-Lagen har gått igenom.

Flashback svämmar över med trådar som berör många olika aspekter av FRA-lags problematiken.

Det är INGEN lösning att slå ihop alla trådar i en enda tråd. Om jag ska läsa om hur man kämpar mot FRA-lagen vill jag inte läsa om det i en allmän tråd som berör allt möjligt babbel kring FRA-lagen.

Om lagen inte gått igenom hade inte ett eget underforum behövt skapas, men nu gick lagen igenom, och strävan för frihet måste kunna diskuteras öppet, ordentligt och effektivt.

Man skapar ett underform om Knutby, om muhammedbilderna. Denna Fråga är viktigare än de ämnena, denna fråga är en av de största politiska händelser i västvärlden på 2000-talet.

Flashback borde utgöra en samlingspunkt för debatten om FRA-lagen. Vågar Flashback ta det här steget?

Det finns oerhört många aspekter att diskutera kring Lagen!
Exempel på saker som kan/bör diskuteras:

Laglig Aktivism mot FRA (Fanns redan men slogs ihop med stora FRA-tråden)
Olaglig Aktivism mot FRA
Vilka är bakom FRA? Finns visst redan
Vad händer med lagbrotten som Rapport rappoterade om?
Hur gick den politiska bearbetningen av FRA-frågan egentligen till
hur skydda sin torrenttrafik mot FRA
Hur skydda sin email mot fra
Bra argument mot FRA-lagen
Tråden där vi diskuterar med de stackare som e för.
etc...

Detta är viktiga frågor, vågar FB ta facklan? Man kan inte hålla på å idiotslå ihop trådar i all oändlighet, det är ingen som orkar följa en tråd där det postas 30-60 inlägg i minuten. Därför måste man splitta trådarna i ett eget underforum där folk kan diskutera exakta aspekter i en specifik tråd.
Citera
2008-06-19, 19:43
Bannlyst
En egen kategori för FRA vore vettigt. Jag håller med.
Citera
2008-06-19, 19:44
Medlem
Mr YMCAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
denna fråga är en av de största politiska händelser i västvärlden på 2000-talet.
Det var det dummaste jag har hört.

Det fungerar hur bra som helst att diskutera de olika aspekterna av lagen i det mest passande underforumet. T.ex. kryptering tas bäst i IT-säkerhet, de politiska frågorna i Politik - Inrikes och mer allmänt i Övervakning och integritet.
Citera
2008-06-19, 19:54
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr YMCA
Det var det dummaste jag har hört.

Det fungerar hur bra som helst att diskutera de olika aspekterna av lagen i det mest passande underforumet. T.ex. kryptering tas bäst i IT-säkerhet, de politiska frågorna i Politik - Inrikes och mer allmänt i Övervakning och integritet.
Ungefär så ja.

Problemet är dock att alldeles för många postar i helt fel trådar utan att hålla topic. Det lär inte förändras med ett eget forum.

Det finns trådar i flera forum med olika inriktningar. I Fildelning om hur lagen kan påverka just fildelning. Några i PI om de politiska aspekterna. I IT-säkerhet finns trådar om hur man skyddar sig mot sådan övervakning. I Övervakning och integritet finns trådar om lagen och FRA i sig (den "idiotsammanslagna" tråden), om hur man motverkar lagen framöver, om demonstrationer och så vidare...

Om det postas i rätt trådar, och nya trådar skapas i rätt forum fungerar det jättebra. Att starta en massa trådar om samma saker i fel forum fungerar sämre, och det är dessa som kastas, eller slås samman med rätt tråd.
Citera
2008-06-19, 20:08
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ungefär så ja.

Problemet är dock att alldeles för många postar i helt fel trådar utan att hålla topic. Det lär inte förändras med ett eget forum.

Det finns trådar i flera forum med olika inriktningar. I Fildelning om hur lagen kan påverka just fildelning. Några i PI om de politiska aspekterna. I IT-säkerhet finns trådar om hur man skyddar sig mot sådan övervakning. I Övervakning och integritet finns trådar om lagen och FRA i sig (den "idiotsammanslagna" tråden), om hur man motverkar lagen framöver, om demonstrationer och så vidare...

Om det postas i rätt trådar, och nya trådar skapas i rätt forum fungerar det jättebra. Att starta en massa trådar om samma saker i fel forum fungerar sämre, och det är dessa som kastas, eller slås samman med rätt tråd.

Men vill ni jobba ihjäl er och sprida ut allt FRA-lags arbete på flera moderatorer?

Om ett eget underforum skapas så kommer det att belasta endast de moderatorer som övervakar det.

Om ngn postar fel eller OT, så behöver den aktuelle moderatorn bara låsa tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
I Övervakning och integritet finns trådar om lagen och FRA i sig (den "idiotsammanslagna" tråden), om hur man motverkar lagen framöver, om demonstrationer och så vidare...

Jaha, då borde tråden byta namn isf. Nu är det ganska oklart vad den handlar om.

Fråga: Anser du knutbygrejen eller muhammedbilderna vara en större politisk händelse än den genomröstade FRA-tråden?

Å nu när jag har en moderator på tråden kan vi ju fråga när ni inför tvingande emailkryptering för alla moderatorer? Detta borde ju vara ett absolut minimum av säkerhet som FB snarast vidtar för att skydda sina användare. Det är förstås inte tillräckligt. Men, absolut minimum. Just denna fråga e lite OT, vi tar just detta här istället:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=694403
Senast redigerad av Cobra Mk III 2008-06-19 kl. 20:20.
Citera
2008-06-19, 20:15
Medlem
svampdamps avatar
Kan vara lite drygt att hoppa från forumdel a till b hela tiden, bättre att koncentrera alla trådar på samma ställe.
Citera
2008-06-19, 20:28
Medlem
spacekaisers avatar
Om Knutby förtjänar ett helt eget forum så anser jag att FRA-lagen förtjänar ett, det är ju trots allt ett väldigt omstritt och diskuterat ämne.
Citera
2008-06-19, 20:48
Medlem
Boxarbenkes avatar
FRA är bara en fluga, det går över om någon vecka.

Citera
2008-06-19, 20:59
Medlem
ubersantas avatar
Jag tycker också att FRA borde få ett eget underforum - mer självklart än att t.ex. muhammedbilderna fick ett eget underforum.
Citera
2008-06-19, 21:00
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxarbenke
FRA är bara en fluga, det går över om någon vecka.

Skulle nog vilja påpeka att om detta pågår en längre tid kan det vara idé att skapa ett mindre forum för FRA. Knutby och Muhammed fick som sagt sina egna.
Citera
2008-06-19, 21:06
Medlem
jaeger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Jag tycker också att FRA borde få ett eget underforum - mer självklart än att t.ex. muhammedbilderna fick ett eget underforum.

Ett eget underforum för detta skulle även hjälpa att organisera "raider" där alla flashbackare skickar hotmejl under en hel vecka till sina egna mail accounts etc.... Disskutera hur man skyddar sig bäst, vad man kan göra för att motverka etc.... Så mycket kring detta att eget forum behövs. Åtminstonde en omröstning om det skulle sitta bra...
Citera
2008-06-19, 21:16
Medlem
Lindh_s avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=677123 - Politik - Utrikes

https://www.flashback.org/showthread.php?t=630774 Censur & Yttrandefrihet

https://www.flashback.org/showthread.php?t=581388 Bildhantering och grafisk formgivning

https://www.flashback.org/showthread.php?t=649955 Juridik

https://www.flashback.org/showthread.php?t=656232 Filosofi

Alla dessa trådar är tagna ur Muhammed-bilderna och skulle passa i de forum jag angivit. Varför kan man då inte samla alla FRA trådar i ett och samma forum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in