2008-06-19, 17:44
Medlem
Alla snackar så mycket om etanol biogas metanol hit och dit. Jag har min egna lilla idé och skulle gärna vilja få lite feedback på den. Enligt vägverket så är 50% av alla resor vi gör med bilen under 5 km.
Det mest logiska och milhövänliga är att köra dem kortare sträckorna på el.
Bygg ut laddningsstationer kraftigt speciellt i storstäderna och tvinga alla nya bilmodeller att kunna gå kortare sträckor på el.
När det gäller bränsle så tror jag mycket på biogas. Om mycket av bilkärningen skulle gå på el så skulle Sverige faktiskt kunna bli själförsörjande på biogas. Via jordbruk kompostanläggningar m.m.
Då skulle vi inte vara beroende av något annat land för att få transporterna att rulla.
Så min lösning på detta är att man borde se till att alla nya bilar är biogashybrider. Alltså går på el kortare sträckor och biogas längre. Låter detta vettigt eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2008-06-19, 17:56
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenis
Alla snackar så mycket om etanol biogas metanol hit och dit. Jag har min egna lilla idé och skulle gärna vilja få lite feedback på den. Enligt vägverket så är 50% av alla resor vi gör med bilen under 5 km.
Bygg ut laddningsstationer kraftigt speciellt i storstäderna och tvinga alla nya bilmodeller att kunna gå kortare sträckor på el.
Jag är övertygad om att el drivna bilar är framtiden. Kolla in den här el bilen http://youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w tekniken finns iaf =)
Citera
2008-06-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oforet
Jag är övertygad om att el drivna bilar är framtiden. Kolla in den här el bilen http://youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w tekniken finns iaf =)

Men kommer elbilar ha den kapaciet som krävs för resor i vårt långa land. Tänker mer på att de som finns nu måste väl "tankas" om men jämna mellanrum?
Citera
2008-06-19, 18:25
Medlem
MobileFreaks avatar
Och kommer Sverige kunna producera den el-energin som krävs om alla bensinbilar ersätts med elbilar då kärnkraftverken på sikt ska avvecklas?
Citera
2008-06-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Och kommer Sverige kunna producera den el-energin som krävs om alla bensinbilar ersätts med elbilar då kärnkraftverken på sikt ska avvecklas?

fadet ser jag inte som ett problem. Tror mer på att man kan ta el energi från andra ställen. T.ex. förbjud eluppvärmda hus så har du en hel del redan där. Sen förbjud vanliga glödlampor så har du lite till. Finns massor av sätt att spara el på är trött på at vi måste bygga ut. Kapaciteten är tillräcklig idag om vi använder den rätt.
Citera
2008-06-19, 18:43
Medlem
Oforets avatar
Lösningen är inte att spara. Bara smälla upp fler kärnkraftsverk så löser det sig.
Bilen i filmen har en räckvidd på 16 mil tesla roadster har på över 30mil om jag minns rätt. Så i framtiden så kommer nog räckvidden vara bra mycket längre än så.
Citera
2008-06-19, 18:48
Medlem
Citat:
Lösningen är inte att spara. Bara smälla upp fler kärnkraftsverk så löser det sig.
Om du betalar med dina skattepengar för det så

Citat:
Bilen i filmen har en räckvidd på 16 mil tesla roadster har på över 30mil om jag minns rätt. Så i framtiden så kommer nog räckvidden vara bra mycket längre än så.
Låter lovande iaf Det jag hoppas mest på är batterier som inte tar aplång tid att ladda. Men det lär ju inte ske än på ett tag iaf
Citera
2008-06-19, 21:52
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Att avveckla kärnkraften kommer aldrig att ske i Sverige, inom några år kommer t.o.m dom värsta flumtomtarna förstå att det inte är möjligt.
Ta bara ett sådant pinsamt faktum som att kolkraft släpper ut mer radioaktivt avfall än kärnkraft, och den släpper ut det rakt i atmosfären i motsats till kärnkraften som släpper ut den i små klossar som först och främst kan återanvändas och reprocesseras för att minska mängden skadlig strålning, och sedan grävas ner i urberget.
Bonusfråga: Gissa vart energin vi måste köpa in för att täcka dom stängda kärnkraftverken kommer ifrån
Senast redigerad av DAGGER[X] 2008-06-19 kl. 21:56.
Citera
2008-06-19, 22:00
Medlem
Balthazaer-s avatar
Elbilar skulle räcka gott för 90% av bilfärderna gissar jag. Hur många åker egentligen mer än 6-7 mil till jobbet eller affären?

Långfärder skulle kunna lösas på flera sätt:

* Hyra bensinbil
* Tåg som transporterar bilar, där man sitter kvar i bilen
* Ha en släpkärra/takbox som innehåller ett bensindrivet elverk
* Modulära batterier som man byter ut vid mackar, bara köra in och få nytt batteri och lämna det gamla var 7:e mil (eller hur långt det nu räcker)
Citera
2008-06-20, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Elbilar skulle räcka gott för 90% av bilfärderna gissar jag. Hur många åker egentligen mer än 6-7 mil till jobbet eller affären?
Det är sant. Men varför satsar man inte mer på det då? för att bensinbolagen inte vill det?

Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Att avveckla kärnkraften kommer aldrig att ske i Sverige, inom några år kommer t.o.m dom värsta flumtomtarna förstå att det inte är möjligt.
Ta bara ett sådant pinsamt faktum som att kolkraft släpper ut mer radioaktivt avfall än kärnkraft, och den släpper ut det rakt i atmosfären i motsats till kärnkraften som släpper ut den i små klossar som först och främst kan återanvändas och reprocesseras för att minska mängden skadlig strålning, och sedan grävas ner i urberget.
Bonusfråga: Gissa vart energin vi måste köpa in för att täcka dom stängda kärnkraftverken kommer ifrån
Har du någon källa för det där med kolkraften?
Svar på bonusfrågan: Ryssland?:P
Citera
2008-06-20, 12:23
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenis
När det gäller bränsle så tror jag mycket på biogas. Om mycket av bilkärningen skulle gå på el så skulle Sverige faktiskt kunna bli själförsörjande på biogas. Via jordbruk kompostanläggningar m.m.
Då skulle vi inte vara beroende av något annat land för att få transporterna att rulla.
Så min lösning på detta är att man borde se till att alla nya bilar är biogashybrider. Alltså går på el kortare sträckor och biogas längre. Låter detta vettigt eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har också funderat på detta (så det är knappast din alldeles egna lilla idé). Det verkar ju så enkelt. En elbil som går några mil på batterier samt har en generator som går igång om man ska åka längre.

Problemet kanske är att generatorn måste vara så stor. Vad skulle en V70 dra per mil som elbil? 3 Kwh/ mil kanske? I så fall måste generatorn alstra 33kw vid 110km/h, det är ganska mycket.
Citera
2008-06-20, 21:38
Medlem
Ja, det verkar som om elbilar är framtiden. I alla fall till viss del. Det diskuteras ju också om vi ska köra på bränsleceller. Men jag tror mer på laddhybrider och i förlängningen rena elbilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in