Nu har jag (faktiskt!) sett alla avsnitt hittills i årets adventskalender. Kan inte påstå att den är särskilt bra. Jag är inte den typen som rackar ner på allt som inte är som jag minns det från det jag var liten, utan jag gillade t.ex. förra årets kalender, men jag tror att de missar alla målgrupper i år.
Jag kan inte låta bli att undra över vissa detaljer i produktionen. Ta t.ex. den SiFi-liknande miljön, med alla gator under jord. Alla statister går omkring klädda i beige överrockar och huvudbonader. Endast de som har en talroll är annorlunda klädda.
Jag vet inte vad de vill uppnå med det, men hos mig väcker det bara irritation och undran. Sen dräller det av inkonsekvenser och märkliga detaljer. Nu i dagens avsnitt, t.ex. så hittade Renée en bok fasttejpad på undersidan av en skrivbordslåda. När hon tagit loss den så var hon tvungen att blåsa bort ett tjockt lager damm från boken som samlats på
undersidan av boken...
Det är sånt här som jag tycker skiljer en kvalitetsproduktion från skräp. Det kan gälla allt från barnprogram till storfilmer. Har man inte omsorg om detaljerna så spricker helheten.
Det är ju ganska konstigt att det inte går att ta vara på den kunskap som finns om hur man gör en bra produktion. Ibland lyckas de ju iaf, och nåt borde de väl kunna lära av tidigare års arbete?
Nu har iaf intrigen tagit sig när de hittat tomten och lika snabbt tappat bort honom eftersom Gallus Gallus lyckats kidnappa honom. Nu kanske vi får svaret på
varför...