2008-06-19, 08:55
Medlem
Jag satt och tittade på en amerikansk utsändning av en NBA-match och en av kommentatorerna sa då något som jag tyckte var mycket lustigt.

Citat:
Thats a heck of a move by Kevin Garnett. You got to keep him in front of you, contain him, and make him a jump shoot [sic]. [...] Make him go east-west. You cant allow him to go north-south.

Det var ett jävla omständigt sätt att säga att man måste begränsa hans möjligheter att röra sig i djupled tänkte jag först men sen kom jag på att jag, i likhet med kommentatorn får man anta, inte kände till något enkelt sätt att säga det på engelska.

Så hur är det med djupled på engelska (och här då amerikansk engelska)? Finns det inget ord för det? Inte kan väl engelska fotbollskommentatorer till exempel regelmässigt använda sig av denna träliga väderstrecksallegori? Vad heter djupledslöpning på engelska? Vad gör de där en svensk "löper på djupet"? Hur ser det ut i andra språk?

Sidled - Djupled, Sideways(?) - ???, ...
Citera
2008-06-19, 09:15
Medlem
pokereves avatar
deep thoroughfare kanske? Fast det kanske bara är i sjöspråk....
Citera
2008-06-19, 09:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Så hur är det med djupled på engelska (och här då amerikansk engelska)? Finns det inget ord för det? Inte kan väl engelska fotbollskommentatorer till exempel regelmässigt använda sig av denna träliga väderstrecksallegori? Vad heter djupledslöpning på engelska? Vad gör de där en svensk "löper på djupet"? Hur ser det ut i andra språk?

Sidled - Djupled, Sideways(?) - ???, ...
"Djupled" är en metafor det med, och dessutom ett ganska onödigt ord. Alla djupledslöpningar görs ju i en och samma riktning, nämligen framåt. (När man "jobbar hem" jobbar man ju just hem - inte fasen löper man på djupet då.) Jag skulle tro att forward är den normala engelska motsvarigheten till den svenska fotbollstränarbyråkrattermen "i djupled"
Citera
2008-06-19, 10:53
Medlem
Du har nog rätt i att djupled kan ersättas med framåt i fotbollssammanhang (och att en djupledslöpning blir en "forward run" och en djupledspassning en "forward pass" utan större problem) men hur ser det ut i andra sammanhang där vi högst påtagligt har att göra med en led?

Citat:
Anderssons Kontorsinredning AB
Arbetsstol: Team 30
- Armstöd som regleras i höjd- och sidled
- Nackstöd som regleras i höjd- och djupled

Förslag på översättning?
Citera
2008-06-19, 11:03
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Du har nog rätt i att djupled kan ersättas med framåt i fotbollssammanhang (och att en djupledslöpning blir en "forward run" och en djupledspassning en "forward pass" utan större problem) men hur ser det ut i andra sammanhang där vi högst påtagligt har att göra med en led?

Förslag på översättning?

Hight and width?

Hight and depth?

Citera
2008-06-19, 11:42
Medlem
Brullas avatar
Inom fotbollen brukar man säga antingen "Throughball" eller "a (deep) ball through".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in