Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-18, 23:16
Medlem
Nakenchocks avatar
Min mamma har gett bort sin dator till en väninna. Datorn är relativt nyligen formaterad och mammas vännina tycker det är onödigt att formatera om bara för ägarbyte. Hur tar jag bort den personliga infon i outlook express och msn? OS är XP.
Citera
2008-06-19, 01:19
Medlem
Lyssna inte på vad din mammas vännina säger utan formatera om den innan hon säljer den, man vet aldrig vilka filer som kan ligga kvar.

Se bara till att installera alla drivrutiner igen så har hon väll ingenting att klaga på?
Citera
2008-06-19, 07:55
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfine
Lyssna inte på vad din mammas vännina säger utan formatera om den innan hon säljer den, man vet aldrig vilka filer som kan ligga kvar.

Se bara till att installera alla drivrutiner igen så har hon väll ingenting att klaga på?

Jag har nog inget att säga till om där tyvärr. Hon har redan tagit datorn i besittning och lagt in en massa skit på den. Jag hade så klart formaterat den om jag fått bestämma, men så icke i detta fall.

Outlook tror jag att jag tagit bort all från, men när hon kör igång msn så finns min mammas msn kvar. Och det är det som hon vill ha bort. Och jag tänkte att det kanske fanns en vänlig själ här som visste något om detta.
Citera
2008-06-19, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Jag har nog inget att säga till om där tyvärr. Hon har redan tagit datorn i besittning och lagt in en massa skit på den. Jag hade så klart formaterat den om jag fått bestämma, men så icke i detta fall.

Outlook tror jag att jag tagit bort all från, men när hon kör igång msn så finns min mammas msn kvar. Och det är det som hon vill ha bort. Och jag tänkte att det kanske fanns en vänlig själ här som visste något om detta.

Jag har Windows Live Messenger, innan man loggar in kan man välja "glöm bort mig" och då försvann min mejladress. Duger inte det?

Akta så att inte hon har sparat alla sina konversationer
Citera
2008-06-19, 08:12
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Jag har Windows Live Messenger, innan man loggar in kan man välja "glöm bort mig" och då försvann min mejladress. Duger inte det?

Akta så att inte hon har sparat alla sina konversationer

Mamma bryr sig nog inte om sina konversationer. Hon brukar mest prata med mig, min brorsa och en av mina kusiner. Så det är inga problem vad jag förstått. Det är nog mest det att hennes väninna inte vill att mammas namn ska finnas som alternativ i rullgardinenen. Därför jag ska ta och testa det där du föreslog när jag har vägarna förbi henne. Känner mig lite dum att jag inte tänkt på det
Citera
2008-06-19, 15:36
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Min mamma har gett bort sin dator till en väninna. Datorn är relativt nyligen formaterad och mammas vännina tycker det är onödigt att formatera om bara för ägarbyte. Hur tar jag bort den personliga infon i outlook express och msn? OS är XP.
du skapade alltså inte ens en ny windowsanvändare åt henne för att sedan radera din egen? skyll dig själv då
Citera
2008-06-21, 16:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Mamma bryr sig nog inte om sina konversationer. Hon brukar mest prata med mig, min brorsa och en av mina kusiner. Så det är inga problem vad jag förstått. Det är nog mest det att hennes väninna inte vill att mammas namn ska finnas som alternativ i rullgardinenen. Därför jag ska ta och testa det där du föreslog när jag har vägarna förbi henne. Känner mig lite dum att jag inte tänkt på det
När du ändå är där inne och härjar så kan du för säkerhets skull säga till IE7 att ta bort all surfhistorik och lösenord och ifyllda fält och hela den biten.
Citera
2008-06-21, 20:59
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
du skapade alltså inte ens en ny windowsanvändare åt henne för att sedan radera din egen? skyll dig själv då

Det är INTE MIN DATOR om du läst mitt första inlägg. Det är min MAMMAS. Hon bryr sig inte alls om några uppgifterna om henne skulle finnas på datorn. Det är hennes VÄNNINA som inte vill ha kvar uppgifterna. Läs om, läs rätt innan du svarar.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
När du ändå är där inne och härjar så kan du för säkerhets skull säga till IE7 att ta bort all surfhistorik och lösenord och ifyllda fält och hela den biten.

Tack för tipset! Mamma har redan gjort det, men hon hade inga lösenord eller sådant. Hon är en pensionär som aldrig loggar in på någon sajt annat än på banken. Hon och pappa använde den gamla datorn bara till att surfa med, betala räkningar och hålla kontakt via msn.
Citera
2008-06-21, 21:06
Medlem
CCleaner hade rekommenderats att köra, enkelt och smidigt. Men i och med att det finns information som både skall bort och annan som skall stannas kvar går inte det nu(?).
Citera
2008-06-21, 21:20
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
CCleaner hade rekommenderats att köra, enkelt och smidigt. Men i och med att det finns information som både skall bort och annan som skall stannas kvar går inte det nu(?).

Mmmm bra program. Mamma har programmet System Maid som kördes innan hon gav bort datorn. Men det tar ju inte bort msn-användaren. Bara lösenord på nätet.
Citera
2008-07-25, 11:24
Medlem
Nakenchocks avatar
När jag besökte mammas väninna för att ta bort "personlig info" från mammas gamla dator så var den "personliga infon" bara en gammal mapp med några dokument i. Snacka om språkförbistring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in