2008-06-18, 19:01
Medlem
Har blivit kallad till mönstring om några månader och är grymt sugen på att göra lumpen. Har dock två frågor:

1. Har en del synliga tatueringar bl.a. på händerna. Har malteserkors och tors hammare tatuerade. Är detta ett hinder? Självklart skulle dom hävda att dom aldrig skulle kränka någon för dennes tatueringar om man frågar någon på försvarsmakten, men hur ser det ut i praktiken?

2. Hur viktigt är gymnasiet? Hoppade av gymnasiet för länge sen och började jobba för några månader sen... Hur ser dom på detta?
Citera
2008-06-18, 19:28
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormWrath
Har blivit kallad till mönstring om några månader och är grymt sugen på att göra lumpen. Har dock två frågor:

1. Har en del synliga tatueringar bl.a. på händerna. Har malteserkors och tors hammare tatuerade. Är detta ett hinder? Självklart skulle dom hävda att dom aldrig skulle kränka någon för dennes tatueringar om man frågar någon på försvarsmakten, men hur ser det ut i praktiken?

2. Hur viktigt är gymnasiet? Hoppade av gymnasiet för länge sen och började jobba för några månader sen... Hur ser dom på detta?

1. Min gissning är att de inte kommer att se med blida ögon på dina tatueringar. De tar nog hellre nån utan tatueringar s.a.s.
Samtidigt finns det ju folk i utlandstjänst med stora tatueringar så det är en knepig fråga. Har nog att göra med vilka du kommer få träffa på mönstringen. Psykologen är förjävlig. Jävla kärring. Var beredd att argumentera.

2. Det står väl på papperet som kallar en på mönstring att man ska ha med sig sina betyg från gymnasiet? Jag hade inte med mig mina och det var ingen som brydde sig. Hon (psykologen) frågade vilka betyg jag hade i olika ämnen, hade kunnat ljuga om jag ville men höll mig från det.
Citera
2008-06-18, 19:48
Medlem
Jeckes avatar
Citat:

1. Det kan vara väldigt negativt för dig, särskilt som torshammare och malteserkors ses som "nazistiska" symboler, och militären är väldigt allergisk mot alla utslag av rasism/högerextremism/fascism osv.

2. Vet inte hur viktigt det är nu, nu är de ju mer selektiva med tanke på att så få behövs, på min tid, några år innan allt lades ner, så tror jag inte ens de tittade på mina betyg (hade inte ens med dem, så vitt jag kommer ihåg, då hade jag ju ännu inte gått ut gymnasiet). De brydde sig mer om sina egna tester, än några betyg utifrån. Gör bara bra ifrån dig på lämplighetstestet (eller vad fan det skriftliga testet kallas) så går det nog ändå.
Det brukar vara psykologen som är det problematiska (det var det för min del, fick medel till högt på allt annat).
Citera
2008-06-18, 19:49
Medlem
johannes Xs avatar
Tror inte de bryr sig om tatueringar alls. Om du inte har tasktig attityd som denna person:

Citat:
Ursprungligen postat av dA_1_nibblah
Psykologen är förjävlig. Jävla kärring. Var beredd att argumentera.

Var beredd på en trevlig psykolog. Svara trevligt och de kommer vara trevliga.
Citera
2008-06-18, 19:56
Medlem
du?!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes X
Tror inte de bryr sig om tatueringar alls. Om du inte har tasktig attityd som denna person:

Var beredd på en trevlig psykolog. Svara trevligt och de kommer vara trevliga.

Psykologerna ÄR förjävliga. Möjligt att de ger intrycket av att vara snälla, men sen skriver de all möjlig skit i efterhand.

Angående tatueringarna kan jag tänka mig att kärringen (psykologen) kommer att hålla korsförhör.
Citera
2008-06-18, 20:05
Medlem
LasseLarssons avatar
Den psykologen jag fick träffade var förjävlig, värre surkärring får man leta efter.
Citera
2008-06-18, 20:15
Medlem
Blue Ballss avatar
Ska inte lumpen vara fördomsfri? Då ska väl rekryteringspersonalen också vara det.

Är väl ett argument som håller mot psykopa...psykologen
Citera
2008-06-18, 22:30
Medlem
joxxes avatar
Är du en vettig människa och visar det på mönstringen kommer tatueringar inte spela någon roll. Det är jag övertygad om.
Däremot att du har hoppat av gymnasiet, det är inte bra någostans!
Citera
2008-06-18, 23:16
Medlem
SparTyres avatar
Citat:

Tror de hellre tar in någon utan tatueringar, har även för mig att reglerna för uniform (vad de nu kallas) säger att samtliga tatueringar ska döljas (samma sak med piercingar).

En arbetskamrat till mig fick inte göra lumpen på grund av att han hoppat av gymnasiet, han hade tydligen bra resultat ialla tester, men så fort psykologen såg att han hoppat av blev han hemskickad.
Citera
2008-06-19, 02:23
Medlem
I gymnasiet hade vi en föreläsning av nån grupp ex-nazister. En av dem hade suttit inne ett tag för att ha stulit vapen från försvaret (AK5or). Han hade gjort lumpen som skyddsvakt och allt var ett insiderjobb. Det var nån gång i slutet på 90-talet om jag minns rätt men han klarade mönstring trots att han hade ett hakkors tatuerad på bröstet....
Citera
2008-06-19, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av du?!
Psykologerna ÄR förjävliga. Möjligt att de ger intrycket av att vara snälla, men sen skriver de all möjlig skit i efterhand.

Angående tatueringarna kan jag tänka mig att kärringen (psykologen) kommer att hålla korsförhör.

Din psykolog kanske var förjävlig ja. Betyder inte att alla är det. Kvinnan jag hade var trevlig, kanske för att jag var väldigt trevlig själv. Fast ögonkontakt och handskakning kan göra mycket. Folk som inte tog initiativ att skaka hand och ens besvära säg att presentera sig fick däremot ett helvete. Det är den sociala förmågan som också blir testad, allt handlar inte om att man är duktig i skolan, lever med båda föräldrarna och aldrig varit med om något hemskt i sitt liv. Av de 5 personer som mönstrade i min klass var jag den ända som klarade psykologen, resten blev hemskickade. Och jag vet om att det inte bara är psykologen som "jävlas", även fast killarna i klassen påstår det. De skulle ju bli jägare också, men pga "nedskärningarna" fick de inte det. Tror mycket av den här psykologsnacket, om att de är dumma i huvudet kommer från personer som kuggat, och inte vill erkänna att det var dom som gjorde fel, och skyller allt på psykologen.
Visst, de vill sålla så mycket som möjligt, men är mönstringseleven en ordenlig grabb är det inga problem.

OnT:
Hade med mina betyg, men tror inte ens dom öppnade mappen och tittade på dom. Men att säga att du hoppade av gymnasium ger inga bra vibbar om jag ska vara ärlig. Men har du andledning och kan argumentera, ska det nog inte vara några problem.

Lycka till
Citera
2008-06-19, 07:24
Medlem
Bazzarens avatar
De som anser att psykologen var förjävlig...vad var eran attityd när ni klev in där? Själv satt jag och diskuterade om alltmöjligt med henne som en vanlig konversation. =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in