2008-06-18, 13:47
Medlem
rookets avatar
hej
pappa har en bit mark några kilometer från vårat hus som han har som parkering till lastbilar, verkstad etc och där har varit ett flertal tjuvar(eller samma) som stulit olja, diesel, diverse saker och idag 4-5 start motorer. detta är såklart väldigt irriterande och man vill nästan stanna över en natt där med en hagel bössa och... men så tänkte jag att man kunde sätta ut en massa björnsaxar som kunde ta hand om tjuvarna.. man får väl göra vad man vill på sin mark, det är ju inte meningen att folk ska gå omkring där inne
Senast redigerad av rooket 2008-06-18 kl. 13:50.
Citera
2008-06-18, 14:00
Medlem
tjackkurts avatar
Du får nog inte göra vad du vill på din mark. Björnsaxar är olagligt så vitt jag vet då det skapar lidande för djur och eventuellt människor. Så jag kan inte tänka mig att du får lägga ut sånna på din mark.

Varför inte införskaffa videoövervakning?
Direktlarm till din mobil i form av sms kanske.
Citera
2008-06-18, 14:43
Medlem
Så länge du inte tänkt att skada någon med dessa är det fullt lagligt (finns något uppsåt). Men eftersom det inte används i Sverige och det ligger runt ditt hus i samband med flertalet inbrott kanske det inte är så... klokt. Förmodligen är det en pundare som inte vågar anmäla om han blir tagen med en björnsax i och med att han själv gjorde inbrott, men du kan ju ha oturen att bli anmäld.

A och O är alltid att ha bra lås, både på fönster såväl som dörrar. Brytskydd och bläck i bak på dörren så den inte går att lyfta av. Ingen är sugen på att klättra in genom en krossad glasruta. Sist skulle jag vilja säga att kameror och larm är aktuellt. Det är där folk ofta gör fel i att installera larmsystem först. Tjuvarna är inne och ute på 2 minuter.
Citera
2008-06-18, 14:47
Medlem
Nej, du får inte göra vad du vill på din egen mark. Som exempel: Det kan finnas en gammal brunn på din mark med ett murket trälock. Ingen har rätt att vistas på din mark men om någon faller i brunnen och drunknar så kan markägaren hållas ansvarig.

Däremot är det inte olagligt att sätta upp skyltar att det finns björnsaxar eller hundar eller videoövervakning på området, det är ju sen en annan sak att det inte finns någonting sånt...
Citera
2008-06-19, 13:54
Medlem
Svejks avatar
Vi hade liknande planer efter många problem med bilstölder och vandaler i vårat område.
Bor ej kvar där i dag men skulle jag hamna i samma läge nu så vore nattspaning det givna valet.

Det är ju sannolikt samma personer som ställer till allt besvär så jag föreställer mig att problemet försvinner
ganska omgående bara man får tag i nackskinnet på dem.
Om inte annat skräms de troligen iväg. Kanske vetskapen om att platsen är bevakad då får dessa rövare
att välja andra områden, vilket väl ändå skulle vara en liten seger...?

Är det lite mer än småpengar det handlar om så kanske det kan löna sig att leja in folk att ligga och lura?
Citera
2008-06-19, 13:57
Medlem
ChristianXs avatar
Ö&I -> Juridik

/Mod
Citera
2008-06-19, 14:15
Medlem
jumpcuts avatar
Går det inte att sätta något slags el-stängsel, eller bara göra dörrhandtag och dylikt strömförande?

Jag har hört en historia om ett gäng som blev av med kopparkabel en gång för mycket, och kopparkabel går tydligen inte att försäkra på grund av stöldbegärligheten eller vad det kan tänkas vara. Så de körde videoövervakning och sket i att koppla det till något larmbolag, tog bilderna och sökte upp skurkarna genom reg-numret på bilarna. Vad som hände efter det brukar variera från gång till gång som jag hör historien...
Citera
2008-06-19, 15:17
Medlem
Om uppsåtet är att skada människor, oavsett om de är brottslingar eller inte, så är det naturligtvis olagligt. Du får inte skippa rätvisa själv, det har vi ett rättssystem som är ämnat för.

Jag skulle antingen bita i det sura äpplet och investera i bättre säkerhetsanordningar. Lås, gallergrindar, larm osv. Eller stanna kvar och vänta in dem och bestämt och hotfullt avvisa dem elelr tom. vänta på att brottet begås och göra ett envarsgripande.
Citera
2008-06-19, 18:22
Medlem
jolindbes avatar
Du ska nog glömma dina galna idéer. Det sägs till och med att om du har en hal gårdsplan/trappa och tjuven halkar och bryter benet på väg till din dörr kan han stämma dig, trots att det inte finns något uppsåt.

Saken är i alla fall klar att om uppsåt med att skada annan människa finns (björnsax, elstängsel, fallgropar, osv sätts inte upp av misstag...) så är det olagligt. Även om du varnar för det med tydliga skyltar.

Vad blir man dömd för om en inbrottstjuv dör av sådana anordningar? I och med att det föreligger ett uppsåt att skada borde det väl röra sig om dråp?

EDIT: Att det dessutom rör sig om mark, och inte tomtmark, gör det hela ännu mer absurt. Känner du till allemansrätten?
Citera
2008-06-19, 18:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Dessvärre...

...är det inte tillåtet ens om man hängnar in och sätter upp varningsskyltar. Inte ens om man lägger en sax under hallmattan innanför dörren till sitt eget hus är det tillåtet. Brottslingar har helt enkelt för många rättigheter.
För egen del tycker jag att allehanda typer av fällor som enbart kan drabba inbrottstjuvar borde vara tillåtna, och givetvis skall dessa inte få vård på det allmännas bekostnad när de kommer till sjukhuset med en björnsax om vristen. Därtill borde det vara obligatoriskt med bilder på vederbörande iklädd sax, utlagda på nätet. Ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in