2008-06-18, 12:55
Hej hur gör man för att installera flash i Debian?
Skriver
Sen provade jag att installera Gnash som ska klara av t ex youtube-videor, men det gör den inte för mig utan det blir bara en grå ruta där flashfilmen skulle vara. Andra flashanimationer fungerar dock. Fungerar inte heller att lyssna på webradio men har väl med detta att göra också kan jag tro.
Skulle även vilja veta hur jag ska göra för att kunna läsa och skriva till mina filer som ligger på en ntfs-partition. Har installerat ntfs-3g, men när jag ska klicka på partitionen så står det att jag inte har rättigheter att montera volymen.
En annan fråga jag har är angående mitt ATI-kort som det inte finns drivrutiner till för linux. Undrar om det fungerar att köpa ett nytt, billigt och halvkasst, grafikkort och köra det samtidigt. Tänkte ett AGPkort i så fall. Eller ska jag bara vänta på drivrutinerna nåt år eller vad tycker ni?
Vill gärna ha tydliga och enkla instruktioner.
Om ni inte kan hjälpa mig är jag även tacksam om ni berättar var jag kan få bättre hjälp. Tack på förhand!
Skriver
Kod:
och då kommer det apt-get install flashplugin-nonfree
Kod:
Då sa nån att jag ska lägga till contrib och non-free efter main på samtliga i /etc/apt/sources.list. Men när jag kollar där står det redan contrib och non-free i slutet på alla så jag vet inte vad som är felet.Läser paketlistor... Färdig Bygger beroendeträd Läser tillståndsinformation... Färdig Paketet flashplugin-nonfree är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det. Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast är tillgängligt från andra källor E: Paketet flashplugin-nonfree har ingen installationskandidat
Sen provade jag att installera Gnash som ska klara av t ex youtube-videor, men det gör den inte för mig utan det blir bara en grå ruta där flashfilmen skulle vara. Andra flashanimationer fungerar dock. Fungerar inte heller att lyssna på webradio men har väl med detta att göra också kan jag tro.
Skulle även vilja veta hur jag ska göra för att kunna läsa och skriva till mina filer som ligger på en ntfs-partition. Har installerat ntfs-3g, men när jag ska klicka på partitionen så står det att jag inte har rättigheter att montera volymen.
En annan fråga jag har är angående mitt ATI-kort som det inte finns drivrutiner till för linux. Undrar om det fungerar att köpa ett nytt, billigt och halvkasst, grafikkort och köra det samtidigt. Tänkte ett AGPkort i så fall. Eller ska jag bara vänta på drivrutinerna nåt år eller vad tycker ni?
Vill gärna ha tydliga och enkla instruktioner.