Citat:
Ursprungligen postat av RedQueen
Det behöver dessutom inte betyda att hon ljugit. Det kan vara så att hon inte räknas som trovärdig för att hon tex hade druckit sprit.
Det krävs inte speciellt mycket för att man som tjej ska räknas som icke trovärdig i ett våldtäktsfall i Sverige.
Du vet med andra ord inte alls vad du pratar om?
Hur många våldtäktsrättegångar har du förstahandsinformation om (läst/sett med egna ögon)?
Har du varit så berusad att du haft minnesluckor under en kväll så dalar självklart din trovärdighet... varför skulle den inte? För att "våldtagna" tjejer med minnesluckor i själva verket inte har några minnesluckor, alternativt att kvinnor i sexualbrottsmål alltid lämnar fläckfria vittnesmål? Ska vi sänka beviskraven ifall målsäganden påstår ett allt för obehagligt/känsligt brott?
Jag ser inte poängen med domstolar över huvud taget i sådana fall.
En liten newsflash här är kanske på sin plats: all retorik om att fulla tjejer får "skylla sig själva" eller att domstolarna tycker att det är "rätt åt dem" är en fullständig fabricering. Om så var fallet för 10 år sedan kan jag inte sia om, men idag är verkligheten otroligt långt därifrån.
Min absoluta övertygelse är att begreppet våldtäkt håller på att vattnas ut p.g.a luddiga och diffusa åtal... det är säkert några år kvar innan gemene man delar den åsikten, men ditåt är vi på väg med stormsteg om ingen gör något.