2008-06-17, 21:54
Medlem
PGriffins avatar
Jag har tänkt sätta en del av mitt långsiktiga sparande i tillväxtmarknader. Jag är främst intresserad av Afrika, Mellanöstern och Sydamerika. Dessa är mina förstaval pga oljan.

Men jag mår illa av fondernas förvaltningavgifter. Därför vill jag ha tips på företag(helst noterade i Sverige) som har så mycket verksamhet som möjligt på någon av dessa marknader. Gärna inom energi.
Citera
2008-06-17, 23:15
Medlem
Jag läste igår att Volvos största problem i Latinamerika och Mellanöstern var att hinna leverera, så dom har nog en viss andel där.
Citera
2008-06-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Jag har tänkt sätta en del av mitt långsiktiga sparande i tillväxtmarknader. Jag är främst intresserad av Afrika, Mellanöstern och Sydamerika. Dessa är mina förstaval pga oljan.

Men jag mår illa av fondernas förvaltningavgifter. Därför vill jag ha tips på företag(helst noterade i Sverige) som har så mycket verksamhet som möjligt på någon av dessa marknader. Gärna inom energi.

Förvaltningsavgifterna är väl inte så höga? Glöm inte heller att om man handlar med aktier får man betala courtage.
Varför inte ryssland istället för sydamerika, dom har ju skapligt mycket mer olja?

Kan tipsa om Fidelity Funds EMEA. 1,5% i förvaltningsavgift och för tillfället ingen köpavgift på avanza. EMEA-regionen har 80% av oljan.
Citera
2008-06-19, 20:07
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetorp
Förvaltningsavgifterna är väl inte så höga? Glöm inte heller att om man handlar med aktier får man betala courtage.
Varför inte ryssland istället för sydamerika, dom har ju skapligt mycket mer olja?

Kan tipsa om Fidelity Funds EMEA. 1,5% i förvaltningsavgift och för tillfället ingen köpavgift på avanza. EMEA-regionen har 80% av oljan.

Courtaget är en piss i havet när man långtidssparar. Förvaltningsavgiften blir mycket högre än engångscourtaget. Jag har redan en del aktier i Lundin Petroleum och Vostok Gas. Lundin har en del i Ryssland och Vostok har endast Gazprom i sin portfölj. Så känner mig tillräckligt exponerad mot Ryssland.

Så frågar återigen efter aktier som är kraftigt exponerade mot tillväxtmarknader? Om inte någon har några tar jag gärna emot tips på indexfonder i tillväxtregioner med låga eller inga avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in