2008-06-17, 20:38
Medlem
Gurka___s avatar
Hej

På min gamla dator körde jag Ubuntu 7.1 och Windows XP. Jag tyckte Linux var mycket roligare och bättre än Windows. Det enda problemet jag hade var att mina ljudkortsdrivrutiner endast fanns för 64-bitars linux. (Den datorn hade bara 32-bitars processor)

Nu har jag köpt en ny dator med 64-bitars processor och har tänkt installera linux igen. Kommer vissa program ha problem eller liknande pga att det är 64-bitars? Isåfall, hur många ungefär? Frågan är ju om man hellre vill sitta med ljud än att använda särskilda program..

Edit:

Hur är det föresten med Ubuntu 8.04? Är det fortfarande lika buggigt som det tydligen var förut?

Edit2:

Varför heter .ISOn "...AMD64". Fungerar det inte med en Intel Core 2 Duo processor?
Senast redigerad av Gurka___ 2008-06-17 kl. 20:46.
Citera
2008-06-17, 21:19
Medlem
X_surfers avatar
Det enda programmet som jag vet krånglar är FrostWire när jag provade me ubuntu 8.04 det var dock tillräckligt för att få mig att backa tillbaka till 32 bitars.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Hej
Varför heter .ISOn "...AMD64". Fungerar det inte med en Intel Core 2 Duo processor?

Intel och AMD använder samma instruktionsuppsättning så det ska fungera.
Senast redigerad av X_surfer 2008-06-17 kl. 21:23.
Citera
2008-06-17, 23:13
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
*snip*

64-bitars ubuntu har även stöd för 32-bitars biblioteken fast numera behövs de sällan. Exempelvis 64-bit Firefox har nu automatisk "wrapping" av flash, som innan var ett problem.

Jag bytte själv från 32-bitars till 64-bitars i brist på annat att göra och har inte fått problem ännu. Huruvida ubuntu är buggigt eller inte är väl en smakfråga. Linux är linux och ni får sätta in vilka värderingar ni själva vill, dock skulle jag inte säga att ubuntu 8.04 har fler buggar än andra dists jag använt.

Ja, AMD64 ISOn är den du ska använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in