Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Dagen då man dök in med double-legs är förbi. Nu för tiden krävs oftast en stabil bas från nära håll. I sådant läge kan du glömma att knäa. Kliver du bakåt har personen lurat dig till att göra precis som han vill, då du kommer falla som en fura.
Men möter man en riktigt bra brottare så spelar det inte så stor roll om man är beredd eller inte, då misstänker jag att man får käka asfalt(eller sand :P ) snabbare än kvickt.
Jag kliver som regel inte nära någon om jag inte absolut måste, två gånger armens längd är ungefär så nära som jag är bekväm med att ha någon, innanför det avståndet fular jag mig. Tar någon tag i mig fular jag mig ännu mer (förutsatt att det inte rör sig om sparring naturligtvis). På tal om att fula sig när någon försöker med såna här saker så kan jag tipsa om ett par ytterst obekväma, smärtsamma, farliga småsaker man kan göra när man kommer åt:
-Trycka in ett finger i örat, hårt. Det är otroligt jävla smärtsamt om man tar i.
-Dra örsnibben rakt ut från huvudet.
-Fingrar i ögonen, helst inne vid näsroten.
-Fingrar i näsan och slit utåt/uppåt.
-Fish Hooks (fingret i kinden och slit bakåt/uppåt).
-Slå med andra knogen mot strupen, hårt.
-Tryck in tummen i halsgropen.
-Knogslag mot nyckelbenen.
-Bett (fingrar, underarmar, öron (Tyson), näsa, nackmuskler.
-Nyp tag med naglarna i huden på baksidan av en persons överarm (helst ungefär 2/3 upp mot armhålan, fungerar också på baksidan av låren)
-Skallning mot näsroten.
-Kör in tummarna på var sin sida av strupen strax under hakan.
-En näve fyllt med "paketet" och krama åt så hårt du orkar.
-Fingrar och tår är lätta att bryta och något många glömmer att försvara sig mot då i stort sett ingen kampsport tillåter det.
-Slag mot bakhuvudet är inte skönt och mycket svårt att skydda sig mot, speciellt för "kramvänliga" kampsportare där detta är absolut förbjudet.
*host*...
Jag är bra på att fula mig. =) Ska kanske sägas att en del av detta är direkt dödligt, annat kan ge svåra ärr för livet eller motorikproblem så ge fan i att göra som jag säger. =)