Citat:
Ursprungligen postat av
Knotknet
Vallentuna ligger typ ingenstans. En helt menlös kommun. Men om du gillar tidelag med hästar ska du flytta till Vallentuna, för det är tame fan i mig hästar överallt.
Känns annars som att kommunikationerna är hyfsade, både bussar till Danderyds sjukhus (vissa ända till Humlegården) och Roslagsbana till Östra. Nära till Upplands väsby och E4 eller Täby och E18. Dessutom finns Norrortsleden till Häggvik som kommer kopplas ihop med förbifart Stockholm och vips är man i Kungens kurva och halvvägs på väg till sitt Sörmländska gods.
Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
Jag var i Vallentuna centrum senast i går. Det mest ordningsstörande jag såg var två sossar som delade ut flygblad. Det var även någon form av tillfällig marknad där till och med försäljarna var av etniskt svenskt ursprung. Kort sagt. Det är fullständigt kaos. Som vanligt.
Trodde sossar inte existerade längs den blå Roslagsbanan...
Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
Det beror på hur man definierar "Svensson" respektive "White Trash".
White Trash för mig är en massa skräp på tomten, hög konsumtion av läsk och skräpmat och oordning i den privata ekonomin.
Många runt Stockholm verkar definiera typ "Täby" som "medelsvensson", vilket ju blir lite skevt då det är en av Sveriges rikaste kommuner.
Jag vill hävda att Vallentuna alltjämt är en i det närmaste unikt homogen kommun för att vara Stockholms län. De "dåliga" områdena är ju inte direkt Malmvägen och de "bra" områdena är ju inte direkt varken Edsviken, Näsbypark eller Österskär. För att låna områdesnamn från de betydligt mer "delade" grannkommunerna i Norrort(i Täbys fall är det ju typ sju nyanser av medelklass, men den känns alltjämt mer skiktad än Vallentuna).
Haha, tänker också instinktivt på skräpiga tomter när jag hör ordet white trash, även sk wife beater-linnen. När jag gick på Dagy kallade vissa Vallentunaborna för bönder, kanske lite trevligare än WT?
Så vilka nyanser av blått har Täby?
1. Näsbypark/Viggbyholm/Hägernäs strand
2. Ella park/Ella gård/Ensta
3. Skarpäng
4. Roslags Näsby/Tibble
5. Gribbylund
6. Täby kyrkby
7. Vallatorp/Erikslund/Visinge
Hur ser det ut med områden i Vallentuna, ju närmare Täby-gränsen desto bättre?