• 6
  • 7
2020-09-20, 13:54
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Jag flyttade från stan till Vallentuna för drygt ett år sedan och är alltså en del av den inflyttade, grå medelklassgröten. Jag trivs bra i Vallentuna men är övertygad om att jag säkert trivts lika bra i någon av de andra norrortskommunerna.

Sorry för bump men hur trivs du så här 6 år senare i Vallentuna om du nu bor kvar vill säga.

Till alla andra också, hur ser det ut i Vallentuna anno 2020?
Citera
2020-09-20, 17:19
Medlem
[quote=zerokei64|72985442
Till alla andra också, hur ser det ut i Vallentuna anno 2020?[/QUOTE]

Jag var i Vallentuna centrum senast i går. Det mest ordningsstörande jag såg var två sossar som delade ut flygblad. Det var även någon form av tillfällig marknad där till och med försäljarna var av etniskt svenskt ursprung. Kort sagt. Det är fullständigt kaos. Som vanligt.
Citera
2020-09-22, 04:49
Medlem
OffensiveDopeMans avatar
Vallentuna är hälften white trash och hälften svensson
Citera
2020-09-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
Vallentuna är hälften white trash och hälften svensson

Det beror på hur man definierar "Svensson" respektive "White Trash".
White Trash för mig är en massa skräp på tomten, hög konsumtion av läsk och skräpmat och oordning i den privata ekonomin.
Många runt Stockholm verkar definiera typ "Täby" som "medelsvensson", vilket ju blir lite skevt då det är en av Sveriges rikaste kommuner.
Jag vill hävda att Vallentuna alltjämt är en i det närmaste unikt homogen kommun för att vara Stockholms län. De "dåliga" områdena är ju inte direkt Malmvägen och de "bra" områdena är ju inte direkt varken Edsviken, Näsbypark eller Österskär. För att låna områdesnamn från de betydligt mer "delade" grannkommunerna i Norrort(i Täbys fall är det ju typ sju nyanser av medelklass, men den känns alltjämt mer skiktad än Vallentuna).
Citera
2020-09-22, 13:32
Medlem
johnthedickholmess avatar
Vallentuna är en fin kommun. Känner många som bott där. De kommer få en fin bostadsutveckling där. Det finns ju hyreshus precis som överallt i Stockholm men i Täby har inte folk råd att bo i längre som inte kan lägga 6 miljoner på ett bostadsrättsparhus. Så Vallentuna och Täby Kyrkby kommer gå starkt framöver. Att köpa sig en riktigt fin villa i Vallentuna nära Täby Kyrkby i ett grönt och lugnt område kan nog vara en kursvinnare. Lite invandrare och lite brottslighet om vi nu tänker förorterna kring Stockholm.
Citera
2020-09-23, 22:46
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Vallentuna ligger typ ingenstans. En helt menlös kommun. Men om du gillar tidelag med hästar ska du flytta till Vallentuna, för det är tame fan i mig hästar överallt.

Känns annars som att kommunikationerna är hyfsade, både bussar till Danderyds sjukhus (vissa ända till Humlegården) och Roslagsbana till Östra. Nära till Upplands väsby och E4 eller Täby och E18. Dessutom finns Norrortsleden till Häggvik som kommer kopplas ihop med förbifart Stockholm och vips är man i Kungens kurva och halvvägs på väg till sitt Sörmländska gods.

Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag var i Vallentuna centrum senast i går. Det mest ordningsstörande jag såg var två sossar som delade ut flygblad. Det var även någon form av tillfällig marknad där till och med försäljarna var av etniskt svenskt ursprung. Kort sagt. Det är fullständigt kaos. Som vanligt.

Trodde sossar inte existerade längs den blå Roslagsbanan...

Citat:
Det beror på hur man definierar "Svensson" respektive "White Trash".
White Trash för mig är en massa skräp på tomten, hög konsumtion av läsk och skräpmat och oordning i den privata ekonomin.
Många runt Stockholm verkar definiera typ "Täby" som "medelsvensson", vilket ju blir lite skevt då det är en av Sveriges rikaste kommuner.
Jag vill hävda att Vallentuna alltjämt är en i det närmaste unikt homogen kommun för att vara Stockholms län. De "dåliga" områdena är ju inte direkt Malmvägen och de "bra" områdena är ju inte direkt varken Edsviken, Näsbypark eller Österskär. För att låna områdesnamn från de betydligt mer "delade" grannkommunerna i Norrort(i Täbys fall är det ju typ sju nyanser av medelklass, men den känns alltjämt mer skiktad än Vallentuna).

Haha, tänker också instinktivt på skräpiga tomter när jag hör ordet white trash, även sk wife beater-linnen. När jag gick på Dagy kallade vissa Vallentunaborna för bönder, kanske lite trevligare än WT?

Så vilka nyanser av blått har Täby?
1. Näsbypark/Viggbyholm/Hägernäs strand
2. Ella park/Ella gård/Ensta
3. Skarpäng
4. Roslags Näsby/Tibble
5. Gribbylund
6. Täby kyrkby
7. Vallatorp/Erikslund/Visinge

Hur ser det ut med områden i Vallentuna, ju närmare Täby-gränsen desto bättre?
Citera
2020-09-24, 00:05
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Känns annars som att kommunikationerna är hyfsade, både bussar till Danderyds sjukhus (vissa ända till Humlegården) och Roslagsbana till Östra. Nära till Upplands väsby och E4 eller Täby och E18. Dessutom finns Norrortsleden till Häggvik som kommer kopplas ihop med förbifart Stockholm och vips är man i Kungens kurva och halvvägs på väg till sitt Sörmländska gods.

Haha, tänker också instinktivt på skräpiga tomter när jag hör ordet white trash, även sk wife beater-linnen. När jag gick på Dagy kallade vissa Vallentunaborna för bönder, kanske lite trevligare än WT?

3. Skarpäng
4. Roslags Näsby/Tibble
5. Gribbylund
6. Täby kyrkby

Hm. Känner mycket folk i Täby. Det är lite komplicerat. Minst sagt. Det är inte så enkelt som att dela upp Täby i områden. För varje område i sig är också uppdelat. Nere vid Rönningesjön har du sjuka villor där b.la Trustor killarna köpte villa, det tillhör Gribbylund, men samtidigt har du bostadsrätter där f.d hyresrätter. Näsbypark har mycket lägenheter men ut mot vattnet och längst med kusten har du extrema villor. Viggbyholm centralt har en del mer vanliga hus och ut mot vattnet tar det fart igen. Täby är en stor kommun. Allt boende är dyrt. Inte lika dyrt som Danderyd men vissa hus ligger ungefär i det prisläget. Du får titta mer på vad det är för boende, en stor villa är snordyr i vilken del av Täby som helst. Ett radhus mycket billigare men ändå väldans dyrt jämfört med en vanlig kommun. Du får inte mycket hus för 5-6 miljoner i Täby. Det ligger radhusen på med tomt. Räkna ca 9-12 miljoner för ett fint 230 kvm stort hus på en vanlig gata. Vid kusten och runt sjön mycket dyrare. Men Näsbyholms sjösida och Viggbyholms sjösida har de absolut dyraste villorna. Havsutsikt kostar i Stockholm. https://www.mynewsdesk.com/se/husman...ll-salu-316797
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-09-24 kl. 00:28.
Citera
2020-09-25, 21:25
Medlem
Citat:

3. Skarpäng
4. Roslags Näsby/Tibble
5. Gribbylund
6. Täby kyrkby

Med de nyanser som johnthedickholmes har adderat bör det stämma rätt bra. Vallentunas lite flottare område är väl Bällsta, närmst Vallentunasjön. Vatten som vatten tydligen, prismässigt. All vill se vatten. Själv tycker jag själva luften vid kusten är den främsta poängen med kusten. Vatten(en sjö eller å) med inlandsklimat är ingenting jag skulle betala extra för att sitta och titta på.

Tillägg beträffande sossar i Vallentuna. Jag såg två som delade ut flygblad, ingen som tog emot dem. Om man har glömt handla någonting (på Ica) i Vallentuna tar man det på Coop, eftersom att man vet att det inte finns några sossar där(som handlar på Coop).
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-09-25 kl. 21:30.
Citera
2020-09-28, 10:35
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Sorry för bump men hur trivs du så här 6 år senare i Vallentuna om du nu bor kvar vill säga.

Till alla andra också, hur ser det ut i Vallentuna anno 2020?

Vi bor fortfarande kvar i Vallentuna. För ett par år sedan var vi inne på att flytta in till stan igen men våra barn vägrade.

Som barnfamilj är det fantastiskt att bo i Vallentuna. Det är lugna villaområden med många barnfamiljer. Vallentuna centrum besöker jag extremt sällan så det har jag svårt att uttala mig om.

Nackdelen är att det är relativt lång till stan och att roslagsbanan nästan alltid är avstängd på grund av nya spårdragningar. När roslagsbanan väl fungerar så är det helt okej att åka kommunalt tills stan.

För mig personligen så spelar det ingen större roll om det tar 15 eller 30 minuter att ta sig in till stan. Det är ändå jobbigt att åka kommunalt. För mig är det därför inget alternativ att bo i t.ex. Täby. Ska man ändå bo i villaområde kan man lika gärna göra det en bit ut från stan.
Citera
2020-11-11, 23:07
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Med de nyanser som johnthedickholmes har adderat bör det stämma rätt bra. Vallentunas lite flottare område är väl Bällsta, närmst Vallentunasjön. Vatten som vatten tydligen, prismässigt. All vill se vatten. Själv tycker jag själva luften vid kusten är den främsta poängen med kusten. Vatten(en sjö eller å) med inlandsklimat är ingenting jag skulle betala extra för att sitta och titta på.

Tillägg beträffande sossar i Vallentuna. Jag såg två som delade ut flygblad, ingen som tog emot dem. Om man har glömt handla någonting (på Ica) i Vallentuna tar man det på Coop, eftersom att man vet att det inte finns några sossar där(som handlar på Coop).

Ja verkar som att alla är beredda att betala för att se vatten. Tänker dock att Näsbypark, Djursholm har vatten i österläge, men det är ju trevligare att se en solnedgång över vatten när man smuttar på kvällsdrinken som Ålsten, Sticklinge eller Kevinge/Nora strand kan erbjuda.

Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Vi bor fortfarande kvar i Vallentuna. För ett par år sedan var vi inne på att flytta in till stan igen men våra barn vägrade.

Som barnfamilj är det fantastiskt att bo i Vallentuna. Det är lugna villaområden med många barnfamiljer. Vallentuna centrum besöker jag extremt sällan så det har jag svårt att uttala mig om.

Nackdelen är att det är relativt lång till stan och att roslagsbanan nästan alltid är avstängd på grund av nya spårdragningar. När roslagsbanan väl fungerar så är det helt okej att åka kommunalt tills stan.

För mig personligen så spelar det ingen större roll om det tar 15 eller 30 minuter att ta sig in till stan. Det är ändå jobbigt att åka kommunalt. För mig är det därför inget alternativ att bo i t.ex. Täby. Ska man ändå bo i villaområde kan man lika gärna göra det en bit ut från stan.

Kul att höra att ni är kvar. Hur kommer det sig att du inte besöker Vallentuna centrum? Dåligt utbud eller åker du hellre till Arninge och handlar eller något på vägen?

Om man jobbar i Solna, vad är bäst Norrortsleden och E4an eller E18 och Bergshamraleden?
Citera
2020-11-17, 21:27
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Ja verkar som att alla är beredda att betala för att se vatten. Tänker dock att Näsbypark, Djursholm har vatten i österläge, men det är ju trevligare att se en solnedgång över vatten när man smuttar på kvällsdrinken som Ålsten, Sticklinge eller Kevinge/Nora strand kan erbjuda.

Kul att höra att ni är kvar. Hur kommer det sig att du inte besöker Vallentuna centrum? Dåligt utbud eller åker du hellre till Arninge och handlar eller något på vägen?

Om man jobbar i Solna, vad är bäst Norrortsleden och E4an eller E18 och Bergshamraleden?

Utbudet i centrum är säkert helt okej. Att jag väldigt sällan besöker det beror på att jag i regel handlar mat och besöker Systembolaget på väg hem från jobbet. Behöver jag handla något i Vallentuna blir det oftast besök på Lidl då det ligger precis vid gymmet. Apropå gym så har Vallentuna ett extremt bra gym, Sportsclub.

Gällande vägval till Solna så beror det på vilket område i Vallentuna du bor i. För mig blir det 70% av gångerna E4:an via Väsby, annars Norrortsleden. E18 är oftast hårt drabbad av köer.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in