Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Nytt excel-bekymmer från min sida. Som rubriken säger, hur gör man multipel regression i excel. Jag har ett antal värden för några olika variabler som jag vill söka korrelation mellan. Jag har hittat hur man kollar två variabler mot varandra, men jag har inte lyckats hitta hur man kollar flera variabler mot en.
Det jag vill ha ut är alltså en formel som beskriver variablernas korrelation och anger korrelationskoefficienten (R^2).
Det här kanske lämpar sig bättre i vetenskapsforat, då det borde finnas ett antal personer där med erfarenhet av just detta, men men...
"Analysverktygen för kovarians och korrelation kan båda användas i samma beräkning, om det finns N skilda mätvariabler för observationer av en mängd individer. Båda verktygen returnerar en utdatatabell, en matris, som visar korrelationen eller kovariansen mellan varje par av mätvariabler. Skillnaden är att korrelationskoefficienten har normaliserats till att ligga mellan -1 och +1. Motsvarande kovarianser är inte normaliserade. Både korrelationskoefficienten och kovariansen är ett mått på hur två variabler “varierar tillsammans”."
Vet inte om det kanske kan hjälpa dig? Men om du lägger till analysis toolpak
under tillägg så får du fram dessa formler under verktyg/data analysis..