2008-06-16, 08:37
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Nytt excel-bekymmer från min sida. Som rubriken säger, hur gör man multipel regression i excel. Jag har ett antal värden för några olika variabler som jag vill söka korrelation mellan. Jag har hittat hur man kollar två variabler mot varandra, men jag har inte lyckats hitta hur man kollar flera variabler mot en.

Det jag vill ha ut är alltså en formel som beskriver variablernas korrelation och anger korrelationskoefficienten (R^2).

Det här kanske lämpar sig bättre i vetenskapsforat, då det borde finnas ett antal personer där med erfarenhet av just detta, men men...
Citera
2008-06-16, 10:10
Medlem
terry_butchers avatar
Nu kanske jag svarar helt i onödan. Men i infoga funktion och sedan statistik finns det det en funktion som heter Regr eller något i den stilen. Är dock ingen expert på statistik. Har bara läst grundkurs inom statistik.
Citera
2008-06-17, 02:19
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terry_butcher
Nu kanske jag svarar helt i onödan. Men i infoga funktion och sedan statistik finns det det en funktion som heter Regr eller något i den stilen. Är dock ingen expert på statistik. Har bara läst grundkurs inom statistik.
Mjo jag vet, men den funkar bara för en variabel i taget. Jag vill kunna testa fler.

Ingen som vet?
Citera
2008-06-17, 10:01
Medlem
Licorices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Nytt excel-bekymmer från min sida. Som rubriken säger, hur gör man multipel regression i excel. Jag har ett antal värden för några olika variabler som jag vill söka korrelation mellan. Jag har hittat hur man kollar två variabler mot varandra, men jag har inte lyckats hitta hur man kollar flera variabler mot en.

Det jag vill ha ut är alltså en formel som beskriver variablernas korrelation och anger korrelationskoefficienten (R^2).

Det här kanske lämpar sig bättre i vetenskapsforat, då det borde finnas ett antal personer där med erfarenhet av just detta, men men...

"Analysverktygen för kovarians och korrelation kan båda användas i samma beräkning, om det finns N skilda mätvariabler för observationer av en mängd individer. Båda verktygen returnerar en utdatatabell, en matris, som visar korrelationen eller kovariansen mellan varje par av mätvariabler. Skillnaden är att korrelationskoefficienten har normaliserats till att ligga mellan -1 och +1. Motsvarande kovarianser är inte normaliserade. Både korrelationskoefficienten och kovariansen är ett mått på hur två variabler “varierar tillsammans”."

Vet inte om det kanske kan hjälpa dig? Men om du lägger till analysis toolpak
under tillägg så får du fram dessa formler under verktyg/data analysis..
Citera
2008-06-18, 14:16
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Nej, det ar inte det jag letar efter, men skit samma. Hittade ett annat statistikprogram dar det gick att gora multipel regression. Tack for besvaret iaf.
Citera
2008-06-18, 22:59
Medlem
går ej ladda ned R....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här