• 1
  • 2
2008-06-16, 00:22
Medlem
amfolyts avatar
Hej.

Jag verkar ha fått ett virus. Då och då börjar en nyhetsuppläsning på engelska spelas ut i högtalarna. Dom snackar om bland annat finans och oljepriser, om vädret och lite andra nyheter. Nu senast var det kinesiska nyheter, på engelska. Innan dess var det indiska men för det mesta handlar det om USA och oljepriser.
Jag hittar ingen process i taskmanager som verkar kontrollera det hela. Det enda som har fungerat är att stänga av explorer.
Det har varit så här några veckor nu och det börjar bli ganska störigt. Någon som kan hjälpa mig?

Hade bra
Citera
2008-06-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfolyt
Hej.

Jag verkar ha fått ett virus. Då och då börjar en nyhetsuppläsning på engelska spelas ut i högtalarna. Dom snackar om bland annat finans och oljepriser, om vädret och lite andra nyheter. Nu senast var det kinesiska nyheter, på engelska. Innan dess var det indiska men för det mesta handlar det om USA och oljepriser.
Jag hittar ingen process i taskmanager som verkar kontrollera det hela. Det enda som har fungerat är att stänga av explorer.
Det har varit så här några veckor nu och det börjar bli ganska störigt. Någon som kan hjälpa mig?

Hade bra
Testa stäng av radion...

Nämen kör en HijackThis och lägg upp loggen http://www.nordichardware.se/filarkiv/fil,184.html
Senast redigerad av timpan8 2008-06-16 kl. 00:31.
Citera
2008-06-16, 00:37
Medlem
Bara en fråga kör du möjligtvis Logitech högtalare?
För jag har ett par sådana och ibland när jag har ljudet väldigt lågt så börjar det komma nyheter osv på olika språk från dom!
Citera
2008-06-16, 00:48
Medlem
Det är inget virus. Vissa högtalare tar in radiosignaler. Mina Logitech X-530 gör det t.ex. Fast mina sändningar är på ryska tror jag, och det är mest operamusik som spelas. :P Löjligt men sant. Googlar du på det så hittar du mer info, även sätt att bli av med det.
Citera
2008-06-16, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzyk
Bara en fråga kör du möjligtvis Logitech högtalare?
För jag har ett par sådana och ibland när jag har ljudet väldigt lågt så börjar det komma nyheter osv på olika språk från dom!

Fenomenet kallas för överstyrning och uppkommer för att kompnenterna fungerar som antenner för alla möjliga typer av radiovågor. Fenomenet uppkommer oftast på grund av att högtalarna är av dålig kvalitet, dvs inte tillräckligt skärmade och dom saknar oftast nödvändiga filter för att filtrera ut diverse mellanfrekvenser och sånt. Köp bättre grejjer som står pall för överstyrning rekommenderar jag...
Citera
2008-06-16, 16:05
Medlem
amfolyts avatar
Tja, det där med radiosignaler vet jag ju är möjligt. Men då skulle ju inte ljudet försvinna bara för att jag stänger av explorer. Till exempel igår kollade jag på en film på datorn, nyhetssändningen kom igång så jag stängde av explorer och fortsatte kolla på filmen. Det är inget tyst ljud utan det påverkas av volymen i windows. Hade det varit radio så hade inte volymen påverkats något utav att jag höjer i windows utan snarare om jag höjer på min förstärkare.

Ja, jag har logitech högtalare, men dom ligger i en låda, inte inkopplade
Dom som är kopplade nu är vanliga stereohögtalare, via en förstärkare.

Jag ska köra hijack this och lägga upp en logg iaf.

Edit: Här är loggen!

Senast redigerad av amfolyt 2008-06-16 kl. 16:07.
Citera
2008-06-16, 16:10
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Fenomenet kallas för överstyrning och uppkommer för att kompnenterna fungerar som antenner för alla möjliga typer av radiovågor. Fenomenet uppkommer oftast på grund av att högtalarna är av dålig kvalitet, dvs inte tillräckligt skärmade och dom saknar oftast nödvändiga filter för att filtrera ut diverse mellanfrekvenser och sånt. Köp bättre grejjer som står pall för överstyrning rekommenderar jag...

Överhörning kallas det väl iallafall va? Överstyrning trodde jag bara bilar och andra fordon kunde drabbas av.
Citera
2008-06-16, 16:37
Medlem
927s avatar
dom här har jag aldrig sett men dom borde va malware

C:\Program\Windows Media Player\horyh77798.exe
C:\Program\kernel\kernel.exe
C:\Program\CPV (tom mapp?)
C:\Program\Internet Explorer\profsyzyrom.html

kolla dom här om du vill
http://www.virustotal.com/sv/
Citera
2008-06-16, 16:56
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
dom här har jag aldrig sett men dom borde va malware

C:\Program\Windows Media Player\horyh77798.exe
C:\Program\kernel\kernel.exe
C:\Program\CPV (tom mapp?)
C:\Program\Internet Explorer\profsyzyrom.html

kolla dom här om du vill
http://www.virustotal.com/sv/

ska kolla på dom. CPV är en tom mapp som jag tog bort för några dagar sedan, den verkar ha kommit tillbaka...

Edit:
Hmm... dom tre översta gick inte att skicka iväg, när jag försökte hitta dom så gick inte det heller.

I den första, horyh77798.exe, finns inte filen i mappen, inte som dold heller.

För den andra, kernel, fanns inte ens mappen kernel.

Det fanns inte heller någon mapp som hette CPV.

Jag försökte att bara kopiera sökvägarna och skicka iväg på sidan du postade, men det skickades ingenting där eftersom den inte hittade något.
Senast redigerad av amfolyt 2008-06-16 kl. 17:04.
Citera
2008-06-16, 19:03
Medlem
927s avatar
bocka för dessa rader
O2 - BHO: testCPV6 - {15421B84-3488-49A7-AD18-CBF84A3EFAF6} - C:\Program\CPV\CPV7.dll (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [horyh] C:\Program\Windows Media Player\horyh77798.exe
O4 - HKCU\..\Run: [kernel] C:\Program\kernel\kernel.exe
O24 - Desktop Component 0: (no name) - C:\Program\Internet Explorer\profsyzyrom.html

klicka på knappen fix checked
Citera
2008-06-16, 20:11
Medlem
amfolyts avatar
Sådär, gjorde som du sa, får se om det händer nåt.

Tack för hjälpen!
Citera
2008-06-17, 00:49
Medlem
amfolyts avatar
jahop, nu har man hört nyheterna igen...

Så här ser loggen ut nu:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in