2008-07-10, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Förresten, någon som läst Lodenius Gatans parlament om AFA och "autonoma"?

http://zaramis.nu/blog/2006/10/undermligt-om-autonoma-och-nazister.html

Intressant:

Citat:
Där nazisterna mördar och misshandlar sysslar de autonoma med klotter och materiell skadegörelse. Enligt Säpo misshandlades år 2004 383 människor av personer ur nazistmiljöer, men endast 40 misshandlades av personer från autonoma/anarkistiska organisationer. 794 fall av olaga hot från nazister rapporteras av Säpo samma år jämfört med 21 st. hot från anarkister/autonoma. Lika goda kålsupare?
Citera
2008-07-10, 18:01
Medlem
Julius Moscas avatar
Det där citatet är ju missvisande eftersom det inte säger något om hur mycket fokus Säpo sätter på de olika grupperna.

En gissning är väl att säpo lägger ungefär 100 gånger mer krut på att kartlägga nazister än anarkister. Klart att statistiken blir därefter.

(Och till er inom avgrundsvänstern som börjar gnälla nu...flera gånger hör man att ni är mer svåra för säpo att kartlägga än extremhögern så tjaffsa inte emot nu )
Citera
2008-07-10, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Åter till ämnet.
Denna tråden handlar om kartläggning utav AFA-aktivister.
/mod
Moderator, får jag eller får jag inte hänga ut en AFA-medlem direkt i tråden här om jag kan hänvisa till en dom?
Citera
2008-07-10, 18:54
Medlem
Maizers avatar
Klart det är lättare att kartlägga bidragsextremhögern, är ju bara gå in på arbetsförmedlingen.
Extremvänstern är ju givetvis svårare att kartlägga då dessa har ett normalt umgänge, dvs vänner som inte är arbetslösa eller är feta raggatjejer.
Citera
2008-07-10, 19:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Det där citatet är ju missvisande eftersom det inte säger något om hur mycket fokus Säpo sätter på de olika grupperna.

En gissning är väl att säpo lägger ungefär 100 gånger mer krut på att kartlägga nazister än anarkister. Klart att statistiken blir därefter.

(Och till er inom avgrundsvänstern som börjar gnälla nu...flera gånger hör man att ni är mer svåra för säpo att kartlägga än extremhögern så tjaffsa inte emot nu )

Ja, förmodligen större procent uppklarade våldsbrott där "nationella" döms än där "autonoma" åker dit. Dessutom säger statistiken som redovisas inget om omständigheterna vid incidenterna, vem som började tjafsa eller attackerade osv. Det kan ju vara så att den som döms för misshandel försvarar sig (och enligt min mening borde lagstiftningen om nödvärn vara långt mer generös än den är - även om man skulle råka ha ihjäl en angripare).
Sedan är det vad gäller statistiken synnerligen oklart hur många av de nationella misshandelsdömda som gjort något politiskt motiverat - det kan ju helt enkelt vara fråga om vanliga krogbråk.
Citera
2008-07-10, 20:59
Avslutad
Citat:
Förresten, någon som läst Lodenius Gatans parlament om AFA och "autonoma"?

http://zaramis.nu/blog/2006/10/undermligt-om-autonoma-och-nazister.html

Klart det inte är lätt att sätta dit någon AFA-nisse som maskerar sig motför att sätta dit en nasse som inte maskerar sig ett dugg.... Logiskt.
Citera
2008-07-10, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ja, förmodligen större procent uppklarade våldsbrott där "nationella" döms än där "autonoma" åker dit.

"Förmodligen"... Polisen har lagt ner överlägset mest krut på vänsterrörselserna de senaste 35 åren. Det är ett mycket känt faktum.
Sedan, när mördades någon av en röding i Sverige senast? Emedan det dryper av nassemord, de senate 25 åren
Citera
2008-07-10, 21:30
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
---Polisen har lagt ner överlägset mest krut på vänsterrörselserna de senaste 35 åren.

Det stämmer inte. Om vi håller oss till 2000-talet så är det uppenbart att SÄPO i första hand oroat sig över SMR, bevakat dem hårt och gjort flera mer eller mindre framgångsrika tillslag (exempelvis 2004, när myndigheterna lade ner sitt åtal om att rörelsen skulle vara en paramilitär och alltså illegal organisation) - de "autonoma" har förstås utgjort irritationsmoment för snutar, i och med att de älskar att kasta sten och flaskor på dem, men något "revolutionärt hot" eller "terroristhot" har de inte bedömts utgöra.

Citat:
Sedan, när mördades någon av en röding i Sverige senast?

Senaste gången en marxist eller kommunist råkade ha ihjäl någon? Jag håller inte reda på alla trista mord som begås, men sympatisörer till de ideologierna fyller säkert sin statistiska mordkvot, liksom liberaler eller sionister.

Citat:
Emedan det dryper av nassemord, de senate 25 åren

Hur många då? Jag trodde att de bara busringde?
Citera
2008-07-10, 21:48
Bannlyst
Citat:
Det stämmer inte.

Nu talar jag om all utomriksdagsvänster. Oproportionell stor del av snutresurserna har gått ut på att spionera på vänstern de senaste 30 åren, och kritiken har varit den att snuten neglegerat nassebrotten.
Det finns nog en liten ömsesidig hatkärlek mellan bängen/högerextremisterna.
Citera
2008-07-10, 23:40
Medlem
Maizers avatar
Citat:
Senaste gången en marxist eller kommunist råkade ha ihjäl någon? Jag håller inte reda på alla trista mord som begås, men sympatisörer till de ideologierna fyller säkert sin statistiska mordkvot, liksom liberaler eller sionister.
Bästa
Citera
2008-07-11, 00:38
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Moderator, får jag eller får jag inte hänga ut en AFA-medlem direkt i tråden här om jag kan hänvisa till en dom?

M.Skilt har tidigare gett sitt medgivande, och jag kan inte tolka regelverket på annat sätt än att det är okej, såvida du styrker dina uppgifter med handlingar, länkar eller annat offentligt medium (i detta fallet en dom, som jag förutsätter är offentlig).

Tänk på detta bara:
Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning är förbjuden

Det är inte tillåtet att sprida uppgifter om en person i syfte att utsätta denne för andras missaktning ifall uppgifterna inte kan styrkas. Att avsiktligen förvränga eller uppdikta information i syfte att vilseleda är förbjudet.

och även detta:

Citat:
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet

Anonymiteten garanteras på Flashback. Den som publicerar andra användares personuppgifter, IP-nummer, eller inlägg med tydligt uppsåt att avslöja en annan användare riskerar avstängning. Hot om avslöjande, i inlägg eller i PM, är också förbjudet, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.

/mod
Senast redigerad av 503 2008-07-11 kl. 00:40.
Citera
2008-07-11, 02:07
Medlem
TimmyGs avatar
Citat:
Det stämmer inte. Om vi håller oss till 2000-talet så är det uppenbart att SÄPO i första hand oroat sig över SMR, bevakat dem hårt och gjort flera mer eller mindre framgångsrika tillslag (exempelvis 2004, när myndigheterna lade ner sitt åtal om att rörelsen skulle vara en paramilitär och alltså illegal organisation) - de "autonoma" har förstås utgjort irritationsmoment för snutar, i och med att de älskar att kasta sten och flaskor på dem, men något "revolutionärt hot" eller "terroristhot" har de inte bedömts utgöra.

Måste nog hålla med min antagonist. Säpo ägnar mer energi åt extremhögern, just eftersom dessa begått grövre våldsbrott (mord, rån osv). Det har ju tex inte gjorts några vapenbeslag (skjutvapen, sprängmedel etc) hos autonoma, men vid ett flertal tillfällen hos extremhögern (och då alla dess grupperingar). Under 90-talet bedrev Säpo tex permanent avlyssning av ett 30-tal inom den nynazistiska rörelsens kärna mot enbart ett 10-tal hos de autonoma, enligt granskningen som gjordes av Säpos verksamhet (se tex rapporten Hotet från vänster osv). (Därtill kommer tillfällig avlyssning, inför ex 30 november, som drabbade långt fler).

Enda undantaget då Säpo satsat mer resurser på autonoma, är när dessa hotat ekonomiska samhällsintressen (infrastruktur, väggbyggen, köttindustrin, myndighetsutövning som ex utvisningar), vilket extremhögern aldrig gör. Dvs vänsters våld är lägre, men hotar ofta samhällsintressen. Högerns våld är mkt grövre, men hotar nästan aldrig samhällsintressen. På så sätt skiljer sig hotet från vänstern och högern. Just bara våldsutövning mot nassar, antirasister, bögar (tidigare, nu har det skett ett skifte), porrbutiker/torskar har ju setts mellan fingrarna med, och inte alls prioriterats lika mkt, eftersom det enbart är ett hot mot enskilda individer, inte mot samhällsstrukturer, samhällsintressen eller myndighetsutövanden.

Sedan har det ju varit så att oavsett hur mkt Säpo spanar, så har deras åtal varit floppar, både mot vit makt-industrin, kårlagen eller uppvigling, oavsett om det varit mot höger eller vänster.

Dessutom, efter 11 september 2001 skedde en stor omprioritering i Säpo, där många flyttades från författningsskydd till antiterrorism. I Sthlm tex rymdes ju författningsskyddet "kring ett köksbord" efter det. Däremot verkar det skett viss omprioritering igen och ett stärkande av författningsskyddet pga händelseutvecklingen inom SMR, med vapenlager och ökad konfrontationsnivå, i och med Säpos bedömning av att SMR håller på att utveckla en illegal parallell struktur och att det bara är en tidsfråga inom SMR har död på någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in