• 1
  • 2
2008-06-15, 22:40
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Börja med en något lägre dosering än vad som gäller Maizenan. Det vill gärna bli tapetklister annars. Till 3,5 dl vätska skulle jag välja en knapp msk.

~Paul~

Oki doki.

Tackar så mycket för snabbt svar. Har faktiskt en wok på gång, så det blir till att testa din rekomendation redan ikväll. Resultatet redovisas imorgon.
Citera
2008-06-15, 22:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Oki doki.

Tackar så mycket för snabbt svar. Har faktiskt en wok på gång, så det blir till att testa din rekomendation redan ikväll. Resultatet redovisas imorgon.
Trevligt, lycka till!

~Paul~
Citera
2008-06-16, 00:34
Medlem
Chilimans avatar
Med kladdet, kan du mena cocosmjölken? Det är ju en viktigt ingrediens i många Thairätter. Bara en tanke

Cocosmjölk, grön thaicurry, vitlök, thaibasilika, limeblad och sen avsluta med lite fisksås, där har du en god thaibas, kladdigt och gott om du låter det koka in och sen tillsätter grönsaker och kött/skaldjur som du har wokat först och lyft det från woken.
Citera
2008-06-16, 02:05
Medlem
Som många redan sagt innan.. majsstärkelse eller potatismjöl för att tjocka till såsen. Smaken kan du variera själv.. soja, hoisin, ostronsås, chilisås, hönsbuljong, osv.. personligen gör jag mina woker sås-fria.

Ifall du får chansen köp en ordentlig soja som bas för asiatisk matlagning.. Kikkoman är iaf. en start.. och som tur är kan de numera köpas i de flesta butiker.
Citera
2008-06-16, 07:34
Medlem
jamenvaddårås avatar
Men hur får man redningen att fastna på köttet?

Tex biff med bambuskott, på kinarestaurangerna brukar biffen ha en hinna med sås som sitter fast utanpå. När jag gör samma rätt hemma blir det aldrig så, utan mer som att såsen är för sig.
Misstänker att de doppar köttbitarna i någon typ av mjöl som inte lossnar när man kokar.
Nån som vet?
Citera
2008-06-16, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Men hur får man redningen att fastna på köttet?

Tex biff med bambuskott, på kinarestaurangerna brukar biffen ha en hinna med sås som sitter fast utanpå. När jag gör samma rätt hemma blir det aldrig så, utan mer som att såsen är för sig.
Misstänker att de doppar köttbitarna i någon typ av mjöl som inte lossnar när man kokar.
Nån som vet?
Det beror på att när man marinerar biffen som gör man det t ex i en blandning av uppvispad äggvita, en nypa socker, en nypa sichuanpeppar (finmalen), soja och Maizena (eller annan stärkelse).

Stärkelsen finns därefter också i såsen. Biffen får således ett hölje som blir ännu "glansigare" i kontakt med såsen (som oftast innehåller liknande ingredienser).

Så för att klargöra: Det är stärkelsen tillsammans med äggvitan och vätskan som ger det där specifika utseendet.

~Paul~
Citera
2008-06-16, 08:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Med kladdet, kan du mena cocosmjölken? Det är ju en viktigt ingrediens i många Thairätter. Bara en tanke
Men är det inte bara något vi har fått för oss i Sverige? Är det inte i själva verket ganska få thairätter som har kokosmjölk som ingrediens? Även om kokosmjölk tycks vara obligatoriskt i alla färdigrätter och halvfabrikat som har "thai" i namnet.
Citera
2008-06-16, 08:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men är det inte bara något vi har fått för oss i Sverige? Är det inte i själva verket ganska få thairätter som har kokosmjölk som ingrediens? Även om kokosmjölk tycks vara obligatoriskt i alla färdigrätter och halvfabrikat som har "thai" i namnet.
Liksom det kinesiska köket så är också det Thailändska uppdelat i fyra stora provinciella delkök. Ju längre söderut man kommer desto mer förekommer kokosmjölk i matlagningen. I de norra delarna använder man lime i stället för kokosmjölk.

Kokosmjölken är däremot essentiell i Red Curry och Green Curry, liksom ett antal andra recept.

Men som du säger. Bilden av att i stort sett all Thaimat innehåller kokosmjölk är felaktig. Lika felaktig som när man tror att all kinesisk mat handlar om "stir and fry".

~Paul~
Citera
2010-05-16, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Färska råvaror är alltid att föredra. Titta i affärernas asiatiska avdelning. Där finns oftas de mest nödvändiga råvarorna och även en del recept.

~Paul~

leta i asiatiska kvartersbutiker före om du har möjlighet.
större utbud och bättre priser.
Citera
2010-05-16, 08:43
Medlem
mattias_rs avatar
Vi använde aldrig något som likande maizena när jag jobbade i Japan, däremot använde vi kryddor och vätska och mot slutet slängdes ett ägg i för att få en tjockare sås. Det är iallafall hur jag uppfattade det som. Nu var det frågan om thaimat med en brun gegga - kan det vara en sås baserad på jordnöt? Har för mig att dom använder jordnöt rätt ofta i thaiköket.
Citera
2010-05-16, 09:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Vi använde aldrig något som likande maizena när jag jobbade i Japan, däremot använde vi kryddor och vätska och mot slutet slängdes ett ägg i för att få en tjockare sås. Det är iallafall hur jag uppfattade det som. Nu var det frågan om thaimat med en brun gegga - kan det vara en sås baserad på jordnöt? Har för mig att dom använder jordnöt rätt ofta i thaiköket.
Kan det vara men jordnötssås har en mycket specifik smak, varför det inte borde vara några problem att bestämma dess ursprung.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in