2014-03-24, 18:23
Medlem
LaPrincipessas avatar
Hur ofta rengör ni era glasögon?

Kan det vara skadligt att rengöra glasögonen för ofta?

Har köpt våtservetter till glasögon hos en optiker.
Citera
2014-04-20, 21:05
Medlem
Ratis avatar
Jag ger upp detta nu. Får helt enkelt lära mig att leva med skitiga glasögon.
Citera
2014-06-23, 04:56
Medlem
Funkar det att rengöra med alkohol, eller är det skadligt för dem? Har ett par Maui Jim som är väldigt fettiga, funkar inte att rengöra enbart med medföljande putsduk.
Citera
2014-06-23, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Som en optiker rådde mig en gång:
"Tvätta med vanlig tvål och ljummet vatten.
Använd tummen och pekfingret. Gnid lagom hårt.
Torka torrt"

Ett utmärkt råd som fungerar.

intressant min synsamtekniker avråder mig från tvål då det sliter mer än diskmedel.
Citera
2014-06-28, 10:32
Medlem
Ett stort problem för mig, speciellt mina senaste bågar som har rätt stora glas.
Det känns som att ALLT fastnar på glaset, och jag måste rengöra några gånger om dagen för att inte se ut som en luffare.
Jag körde ofta diskmedel och hushållspapper, med ljummet vatten.
Men det var ändå så sjukt svårt att få rent.

Gick till närmsta optiker och köpte en mikrofiberduk, frågade även om jag skulle köpa någon form av spray av henne men hon sa att det inte behövdes. Nu kör jag mikrofiberduken utan någon vätska. Funkar helt okej. Jag kommer såklart behöva ta till vatten/diskmedel om det fastnar något riktig jävligt, men när det gäller damm och partiklar så funkar mikrofiberduken.
Citera
2014-06-28, 10:38
Medlem
Expels avatar
Jag använder mig utav vanligt toapapper, funkar fint.

Är mina glasögon mycket smutsiga så tar jag lite diskmedel samt ljummet vatten till det och avslutar sedan med att torka med bomull, linne eller toapapper om inget annat finns.
Citera
2014-12-01, 16:47
Medlem
Vodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
intressant min synsamtekniker avråder mig från tvål då det sliter mer än diskmedel.

Jag gör så med tvål. Bör väl byta till diskmedel antar jag.
Problemet är ändå att få det torrt. Kan inte torka glaset för det blir en ny fläck direkt. Det enda som går är att blåsa glasen torra och det är inte lätt.

Funderar på att köpa nån spray för å rengöra med istället. Men vart köper jag det?
Citera
2014-12-02, 11:56
Medlem
ljummet eller kallt vatten och yes-diskmedel
Citera
2015-07-21, 03:18
Skulle tippa på att hushållspapper/toapapper repar glasen (däremot är det perfekt för att rengöra "algerna" som uppstår på glasögonens näs-stöd eller vad de heter)

Kör på vanliga mikrofiber-/microfiberdukar för städning som man köper i 3-pack. De går att köra i vanlig 60-graders tvätt. Mikrofiberdukar för glasögon bör man dock inte tvätta över 40 grader sägs det. Ibland hittar man någon duk med lite finare fibrer som kanske är bättre. Undrar om mikrofiberdukar för städning kan skada glasen?

Kör med vatten och grumme-diskmedel (har också hört att tvål skadar glasen), avslutar en vända med endast blöt duk, varpå jag torkar rent med en torr sida av duken.
Senast redigerad av tem34 2015-07-21 kl. 03:22.
Citera
2015-07-21, 04:06
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det finns inga möjligheter att ni har tillgång till papper med en sådan hårdhet att det kan repa glas.
Konstigt för mina glasögon har då alltid slitits av att jag torkar med papper. Eller är det vinden som stilla nöter på glasen?
Citera
2015-07-22, 03:29
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Varför kör ni inte med detta och vatten? Fungerar perfekt för glasögon, datorskärmar osv.

http://www.apotea.se/selefa-kompress...5x7-5cm-150-st
Citera
2015-07-22, 03:38
Medlem
BigFatCones avatar
Antingen så blir det ett par sprut med fönsterputsen eller så blir det flaskan med vatten och diskmedel. Tycker fönsterputs fungerar lite bättre. Torkar dom med antingen hushållspapper eller den där duken som jag fick av optikern. Har gjort detta i flera år utan problem. Får aldrig några rester från hushållspapper, mina mikrofiberdukar däremot luddar av sig som fan trots att dom inte ska det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in