2008-06-15, 14:25
Medlem
använder senaste AVG Antivirus (8?) ochsenaste Windows Live Messenger.

Nu undrar jag vilken av alla AVG-filer man ska ange i MSN's inställningar för att virussöka alla filer som kommer in. Förut var det avgw.exe men den filen existerar ej längre ser jag.

Den som löser problemet får en virtuell puss av mig :P
Citera
2008-06-15, 16:03
Medlem
927s avatar
troligtvis avgtray.exe men menar du att det är en inställning man måste göra i msn för att filerna ska scannas?
vad jag vet så scannas alla filer automatiskt som hämtas till disken
Citera
2008-06-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
troligtvis avgtray.exe men menar du att det är en inställning man måste göra i msn för att filerna ska scannas?
vad jag vet så scannas alla filer automatiskt som hämtas till disken
jag vet inte om det är rätt fil...förut , med avg 7.5, så öppnades en AVG-ruta upp där den manuellt scan'nade igenom den fil jag just fått.

med avg-tray så vet ma ninte om något scannas eller inte då inget speciellt verkar ske
Citera
2008-06-16, 06:36
Medlem
927s avatar
menar du högerklick alternativet >scanna vald fil med avg?
isf är det är ett val som man kan välja under installationen (fast det borde va förvalt)

generellt är det så att om du markerar en fil så scanas den, om du öppnas en mapp med filer så scannas alla filer automatiskt.
detta gäller anitivirusprogram men tex betalversionen av "gamla" avg antispyware scanna endast filer då du öppna dom
Citera
2008-06-16, 12:24
Medlem
näe jag menade inte riktigt såsom du menar.
det jag menar är, så fort jag tagit emot en fil av någon via msn, så brukade avg förut öppna upp en ruta och virusscanna den filen och om det var ok så lades filen in på hårddisken.

För såhär säger avg-skaparna om programmet:
"By default (if the AVG resident program is up-to-date), any
files you try to open would be pre-scanned by AVG prior to
allowing them to open. "

Detta innebär ju att först när jag vill öppna en fil så scannas den. Jag vill att filen scannas redan när den hamnar på hårddisken via msn
Förut hette denna fil "avgw.exe "
Citera
2008-06-16, 16:15
Medlem
927s avatar
avg lär inte funka på nåt annat sätt än dom andra AV som finns på marknaden och dom scannar tex en mapp med filer som öppnas eller när filen hämtas. om det är nåt speciellt med just msn vet inte jag men jämför vi med en fil via mail så scannas även den utan mail-scan är aktiverat.

du kan ju testa hämta/spara den här filen
http://www.eicar.org/download/eicar.com

och sen sparar och packa upp den här
http://www.eicar.org/download/eicar_com.zip
Citera
2008-06-16, 16:34
Medlem
problemet för mig är att detta gick att göra med senast avg-versionen (7.5) men verkar ej gå längre...borde gå ; har ju alltid gått att göra det manuellt.

men tack för hjälpen!
Citera
2008-06-16, 16:40
Medlem
927s avatar
men du kan ju inte ha så många processer som börjar på avg, testa dom tre-fyra du har så kanske du får upp den där rutan igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in