2008-06-15, 03:22
Medlem
Vad är kontokredit och hur fungerar det?

Vad händer ifall jag har kredit på mitt visakort och tar ut 1000kr? När måste jag betala tillbaka dem?
Citera
2008-06-15, 12:45
Medlem
bernankes avatar
Checkräkningskredit eller checkkredit är den korrekta benämningen. När du utnyttjar krediten räknas ränta från första dagen. Denna betalas (oftast) kvartalsvis.

Exempel: Du har 10.000 kr i beviljad kredit och 5.000 kr positivt saldo på kontot. Ditt disponibla belopp är 15.000 kr. Tar du ut 12.000 kr utnyttjar du krediten med 7.000 kr och för detta betalar du dispränta. Några krav på återbetalning inom en viss tid finns i regel inte.

Fördelen med en checkkredit gentemot ett vanligt banklån är att du bara behöver betala ränta på det utnyttjade beloppet. Väldigt smidigt att ha som buffert, mycket vanligt hos företag. Checkkredit kan också fungera som ett alternativ vid t.ex. renovering fastighet istället för ett byggnadskreditiv.

Ett alternativ till en checkkredit är att ha en kredit knuten till ett kort (kreditkort). Då är oftast räntan fri till dess att fakturan förfaller till betalning (ca 15-45 dagar efter köp), och man betalar heller sällan någon avgift motsvarande kontraktsräntan utöver kortavgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in