2008-06-14, 12:45
Medlem
Middlemans avatar
Hejsan, har verkligen jobbat hårt för att komma tillrätta med ett problem med min hem-pc, utan att lyckas på egen hand. Nu står hoppet till er.

Vi uppstart visas XP-loggan men sedan blir det svart skärm med vit text. Olika valmöjligheter presenteras, bla "starta i felsäkert läge", "starta med senast fungerande konfiguration" mm mm. INGET fungerar, inte ens att köra recovery , utan datorn startar hela tiden om. XP-loggan dyker visserligen upp men försvinner strax igen och så håller det på. Har provat alla valmöjlihgeter som erbjuds och alla alternativ (trycka F8, F10 mm) vid uppstarten, men INGET funkar. Felet kan möjligen bero på att jag stängt av min dator med knappen.

Detta har jag gjort: Lånade en polares dator, tog ut min egen hårddisk (SATA 250 Gb) och kopplade in den på slaven i hans dator. Då gick hans dator inte att starta. Har även använt ett hårddiskkabinett från Kjell & Co med vilket man kopplar in till USB. Det visade sig att min hårddisk inte gick att läsa.

Jag antar att min hårddisk har pajat? Jag kan väl iofs vända mig till någon som kan spegla av hårddisken men då måste man ju lämna den ifrån sig och det känner jag mig inte helt bekväm med, även om det inte är några topphemligheter som finns där.

Jag är ingen avancerad datamekare på något sätt men är villig att försöka rädda innehållet på min oåtkomliga hårddisk själv.

Vad kan jag göra nu när det verkar som att varken en annan dator eller en dockningsstation som jag nämnde ovan kan läsa min hårddisk? Ghost har jag hört talas om men funkar det i mitt läge?

/ Middleman.
Citera
2008-06-14, 13:01
Medlem
Snyfts avatar
formatera om den och lägg in windows igen?
Citera
2008-06-14, 15:03
Medlem
hedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyft
formatera om den och lägg in windows igen?
Prova med nåt recoveryprogram t.ex. Easy Recovery Pro. Koppla upp disken
på en fungerande dator o rädda de filer du vill spara innan du formaterar
hårddisken.
Citera
2008-06-14, 15:19
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedan
Prova med nåt recoveryprogram t.ex. Easy Recovery Pro. Koppla upp disken
på en fungerande dator o rädda de filer du vill spara innan du formaterar
hårddisken.

Snyft, glömde skriva att jag vill rädda info på disken. Hedan - funkar Easy Recovery Pro verkligen i mitt fall? Jag menar, som jag skrev så vägrar XP att starta upp i den lånedator jag satte in disken i. (Utan min hårddisk funkar den givetvis felfritt). Och vägrar XP starta, ja då går det ju inte ens att köra ett recoveryprogram?

/ Middleman
Citera
2008-06-14, 21:27
Medlem
hedans avatar
Montera den i kabinettlådan o se om du via usbanslutning kan
komma åt den med recoveryprogrammet. Beror ju på hur svårt skadad
hårddisken är men normalt bör du komma åt en del filer på den.
Senast redigerad av hedan 2008-06-14 kl. 21:31.
Citera
2008-06-14, 23:02
Medlem
annars kan du köpa en USB2,0 IDE TO SATA Adapter
så kan man koppla in ide samt sata diskar via usb porten
med denna adaptern samt programmet getdataback från runtime har jag räddat en hel del saker från hårddiskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in