Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hej!
Behöver hjälp med ett problem pronto i Excel!!
Jag undrar hur man "låser" kolumner från att scrolla? T.ex. jag vill att kolumn "A" alltid ska vara synligt på vänstra sidan av skärmen medan jag scrollar från "B" framåt i sidledes.
Sen har jag en annan fråga, om jag har två Excel ark med en *massa* uppgifter i vardera ark, och en del av informationen överlappar i vardera ark, och om jag vill kontroller vilken av informationen som överlappar. Finns det något kommando jag kan för för att Excel ska "samkjöra" exempelvis två stycken kolumner i två olika Excel filer för att kunna kolla vilken data som är densamma, eller måste jag verkligen plöja igenom hela listan "manuellt" och kolla med mina egna ögon och använda "copy" i det ena arket och "paste" och "sök" i det andra? Datan ligger huller om buller i vardera ark (m.a.o. inte nödvändigtvis så att datan har laggts till i samma ordning i respektive ark trots att den i vissa fall överlapper, vilket omömliggör en enkel avstämmning genom att bara scrolla bägge dokumenten samtidigt och skumma igenom datan med ögonen, nej här måste man alltså söka igenom hela kolumnerna). Kan tillägga att listan är hur lång som helst och jag skulle jättegärna vilja veta om det finns någon enkelt/smidigt sätt att gå till väga med det här?
Tacksam för svar snarast!!!
Du får använda =INDEX och nesta den med =MATCH, men jag har tyvärr inte hela raddan tillgänglig här.
Den går ut på att man låter Excel söka efter ett givet värde i en annan range och får värdet om det finns eller ett N/A om det inte finns (man kan även om man vill genom att kasta in =ISNA i det hela och endast få blankt om det inte finns).
Antingen kanske någon fyller i här eller så får du helt enkelt googla lite på dessa funktioner
Tror för övrigt de heter =INDEX, =PASSA och =ÄRSAKNAD på svenska.
EDIT:
Nu är det ju så där lagom kul att försöka få in tabeller här i textform, så vi får låtsas.
Säg att du har en kolumn A med godtyckligt antal värden som du vill stämma av mot kolumnen B som innehåller 100 värden. Ställ dig högst i kolumn C och skriv:
=INDEX(PASSA(A1;$B$1:$B$100;0); )
(inget mellanslag på slutet)
Och dra ned hela vägen. Om värde A1 återfinns i kolumn B returneras detta i C1 osv. Om värde A1 ej finns i kolumn B får du ett N/A. Som sagt går N/A att eliminera men sitter på ett svenskt Excel just nu och allt är då åt helvete.
Aningen förenklat gjorde i alla fall jag så här när jag skulle undersöka förekomsten av tal i långa serier. Hoppas det kan komma till hjälp...
EDIT 2:
=OM(ÄRSAKNAD(INDEX(PASSA(A1;$B$1:$B$100;0); ));"";(INDEX(PASSA(A1;$A$1:$A$100;0); )))
(inga mellanslag på slutet i respektive PASSA-formel)
Funkar om du inte vill returnera ett N/A (var tvungen).