Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-15, 00:21
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Är det bara jag som får lebb-vibbar när jag läser om selma lagerlöf?
Nej. Eftersom det blev officiellt i samband med att hennes brev blev officiella för ett antal år sen så borde man bli mer förvånad om nån hävdade motsatsen.
Citera
2008-06-15, 00:25
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ganska många stora namn där, plus Tove Jansson och Jonas Gardell som antagligen är mest kända i sina hemländer... Och dessa är som sagt bara de jag på rak arm kommer på, det finns säkert en massa fler! Hur som helst tycker jag mig få intrycket av att homosexualitet och andra sexuella avvikelser är överrepresenterade bland författare... Varför är det egentligen så?? Man kan spekulera om att sexuellt avvikande personer gärna skriver av sig eftersom de annars inte kan ta upp sin sexualitet och bli accepterade, men av författarna på denna lista är det väl bara Willam S. Burroughs, de Sade och Jonas Gardell som var kända för att skriva om sina läggningar, resten skrev ju mest om andra saker även om man förstås kan spekulera i att t.ex. Jules Vernes och Lewis Carrolls oskyldiga berättelser om nära manlig vänskap respektive småflickor kan ha upplevts som sexuella för dem själva...

EDIT: Ändrade William S. Burroughs till "bisexuell", han hade ju faktiskt fru (som han sen iofs råkade skjuta i fyllan) och barn
Utanförskap är väl ofta en drivkraft i författarskap, och avvikande sexualitet är en vanlig form av utanförskap.
Citera
2008-06-15, 01:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
På rak arm kommer jag på dessa:

T. E. Lawrence ("of Arabia") - homosexuell, masochist
H. C. Andersen - homosexuell
Jules Verne - homosexuell
Patricia Highsmith - bisexuell
Tove Jansson - homosexuell
Jonas Gardell - homosexuell
William S. Burroughs - bisexuell
Lewis Carroll - pedofil
Markis de Sade - sadist

Ganska många stora namn där, plus Tove Jansson och Jonas Gardell som antagligen är mest kända i sina hemländer... Och dessa är som sagt bara de jag på rak arm kommer på, det finns säkert en massa fler! Hur som helst tycker jag mig få intrycket av att homosexualitet och andra sexuella avvikelser är överrepresenterade bland författare... Varför är det egentligen så?? Man kan spekulera om att sexuellt avvikande personer gärna skriver av sig eftersom de annars inte kan ta upp sin sexualitet och bli accepterade, men av författarna på denna lista är det väl bara Willam S. Burroughs, de Sade och Jonas Gardell som var kända för att skriva om sina läggningar, resten skrev ju mest om andra saker även om man förstås kan spekulera i att t.ex. Jules Vernes och Lewis Carrolls oskyldiga berättelser om nära manlig vänskap respektive småflickor kan ha upplevts som sexuella för dem själva...

EDIT: Ändrade William S. Burroughs till "bisexuell", han hade ju faktiskt fru (som han sen iofs råkade skjuta i fyllan) och barn
Fight Club-författaren Chuch Palahniuk är homosexuell... Anne Rice son Christopher Rice är homosexuell...
Citera
2008-06-15, 04:26
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Men det skulle rimma bra med Oscar Wildes känsla av att ha gråtit över aldrig begångna synder.

Får hoppas att Chopin aldrig grät.
Citera
2008-06-15, 05:27
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Knappast... Men vem skulle sätta vederstyggligheterna på pränt om inte en författare? Hur tänker du egentligen?

Sven-Gustaf Staake

P.S. Vederstygglighet ej nämnt i negativ bemärkelse. Inte nödvändigtvis positiv heller.

D.S. D.v.s. Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-15, 11:31
Medlem
Har alla missat Proust? Det roliga är att man ofta står att han var homosexuell, men ibland kan man läsa att han var förälskad i kvinnor bla Grevinnan av Chevignés, född Laure de Sade. Ja, hon var släkt i rakt nersigande led med Markis de Sade. Källa Huset som Proust byggde Kristoffer Leandoer.

Walt Whitman lär ha skrivit erotiska dikter om både män och kvinnor. Shakespeare sonetter ska vara dubletydiga ... osv. med det är minst sagt svårt att i efterhand avgöra folks sexuella läggning - det finns väll t.o.m. spekulationer om att Sapfos inte var lesbisk.
Senast redigerad av Knifeingutsout 2008-06-15 kl. 11:42.
Citera
2008-06-15, 12:04
Bannlyst
Sexuella avikelser är väldigt överrepresenterade i samtliga grenar av nöjesbranchen. Författare, skådespelare, sångare etc.
Citera
2008-06-15, 12:27
Medlem
Eremitens avatar
Du hittar flera avvikare här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=267331
Citera
2008-06-15, 13:02
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Utanförskap är väl ofta en drivkraft i författarskap, och avvikande sexualitet är en vanlig form av utanförskap.

Ligger nog en sanning i det. Utanförskap kan ju grunda en sjuhelvetes genial vilja att slå tillbaka vare sig det är fråga om bögerier och sociala handikapp som hos Michelangelo, puckelryggighet och fulhet som hos Leopardi, dövhet som hos Beethoven, tilltagande blindhet som hos Milton och Joyce eller varför inte sjuklighet, finnig ungdom och usla odds hos vad som blev en blick ingen tordes möta - kejsar Augustus.
Citera
2008-06-15, 20:33
Medlem
Ass Sluts avatar
Karin Boye var även hon homosexuell och levde sina sista år med en kvinna.
Citera
2008-06-15, 20:45
Medlem
HBT-person = intelligent

Min teori: Självklart krävs det en intelligens och oftast också kreativitet över genomsnittet för att vara bi-homo-eller trans, man behöver ju bara se sig omkring. Man måste ju ha reflekterat över sin egen sexualitet och till slut gjort ett modigt val.
Hur många byfånar, white-trash, utvecklingsstörda mm är HBT?
Den grå massan följer bara strömmen och skulle aldrig komma på något så omvälvande som att slå sig ihop med någon av samma kön. De tänker inte.
Citera
2008-06-15, 22:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Min teori: Självklart krävs det en intelligens och oftast också kreativitet över genomsnittet för att vara bi-homo-eller trans, man behöver ju bara se sig omkring. Man måste ju ha reflekterat över sin egen sexualitet och till slut gjort ett modigt val.
Hur många byfånar, white-trash, utvecklingsstörda mm är HBT?
Den grå massan följer bara strömmen och skulle aldrig komma på något så omvälvande som att slå sig ihop med någon av samma kön. De tänker inte.

Rent nonsens, och förmodigen ett försök att göra en dygd av nödvändigheten.
Inte fan är anammandet av en sexuell läggning ett resultat av en långt utdragen intellektuell tankeprocess. En bög är en bög för att: han är en bög. Det krävs ingen kreativitet för att ha en sexuell läggning.

Att det kan krävas mod för att gå ut med sina böjelser är en annan sak. Men mod är inte förbehållet den intellektuella eliten, hur gärna du än önskar det.

Sven-Gustaf Staake
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in