Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Ok. Jag har själv gått en 4,5årig universitetsutbildning så läsandet är inget problem. I min optimism hoppades jag att du skulle kunna tipsa om någon intressant bok i ämnet. Varför inte föregå med gott exempel och komma med ett motargument bestående av fakta?
Guns, Germs and Steel
The Wealth and Poverty of Nations
Dawn of the Cosmopolitan
The Future of Judicial Internationalism
Transnational America
Citat:
Mitt inlägg var på två rader och innehöll inga moraliska värderingar angående judarnas agerande eller något påstående om att de skulle vara förtryckande.
Att hänvisa till Darwin och naturligt urval för att därigenom säga att ett folkslag har rätt att trycka ner ett annat känns väldigt fel. I så fall kan du motivera alla former av förtryck med att förtryckaren är starkare.
Jo, det innehöll moraliska värderingar. Läs om vad du skrev. Om man påstår att ett folkslag trycker ner ett annat – helt utan bevisning, givetvis - har man gjort en värdering av folkslagets agerande, utifrån sitt eget perspektiv. Man har framlagt sin åsikt.
Min hänvisning till Darwin var naturligtvis ett skämt, vilket jag trodde var helt uppenbart, eftersom det ju går helt emot mina åsikter. Det trodde jag du begrep?
Citat:
Jag gjorde bedömningen att mina påståenden var så uppenbart sanna att den som är någorlunda insatt i samhällspolitik och inte är allt för bunden av att tänka politiskt korrekt skulle förstå inlägget.
Vill du ha mera fakta så kan jag ge dig det. Annars behöver du bara kolla runt vilka som styr media i Sverige. Hur stor andel av befolkningen är judar och hur stor andel finns i inflytelserika positioner?
Visst har judar en förmåga att skaffa sig maktpositioner, det förnekar jag verkligen inte. Men för att ta exemplet med media i Sverige; tycker du att rapportering om exempelvis Palestinakonflikten har fått någon sorts zionistisk vinkel här i Sverige? Har all media dragit på sig skyddslappar med davidsstjärnan på? Det är i så fall väldigt olyckligt och absolut inget som jag försvarar. Men steget till rasism/anti-semitism/nationalism eller vad det nu är du vill ha för titel, är för mig oerhört långt. Alla folkgrupper med makt utnyttjar naturligtvis sitt inflytande till egen fördel, det ligger i vår natur. Och visst finns det en viss judelobby, både här och där i världen. Men eftersom vi vita är så överlägsna på alla plan, förstår jag inte hur vi kan låta oss bli ”nedtryckta” på den sociala stegen av futtiga 13 miljoner judar? Det är väl ett rätt tydligt tecken på vår egen underlägsenhet? Om dem svarta har förtjänat sin ”låga ställning”, har inte vi det också?
Judarnas socioekonomiska framgångar kommer ju dessutom
trots århundraden av förföljelse, folkmord, fördomar och liknande. Är det inte bara att lyfta på hatten och inse att vi vanliga blekansikten suger rätt hårt?
Citat:
Jag skrev om folkgrupper generellt. Varför försöker du läsa in så mycket mellan raderna när du läser korta texter av folk du aldrig träffat?
Så du känner dig förorättad av mina fördomar? Det är ju fantastiskt. Varför försöker du belägga skulden för din/ditt folks påstådda underlägsenhet på ett folk som sedan urminnes tider varit det mest förföljda och avskydda i världen? Jag förstår inte varför mina generaliseringar och fördomar skulle vara värre än dina? Som vanligt är narcissismen påtaglig i det här forumet.
Citat:
Jag har träffat ett par judiska personer under mina 'backpacking'-dagar i asien. Den första träffade jag på en flygplats när vi fastnade i trasit mellan Vietnam och Thailand. Han hade inga pengar eftersom det inte fanns någon ATM där. Jag lånade ut 20$ till honom så han skulle kunna köpa sig lite fika under de 3 timmar vi satt fast på transit. Efteråt smet han undan utan att betala tillbaka. Nästa jude jag träffade delade jag taxi med och han lyckades pruta ner sin del av betalningen till taxichaffören. Den tredje var en judinna som jag satt brevid på en nattbuss. Hon var iofs rätt trevlig men hon hade en störande förmåga att komma in på samtal om pengar och bankräntor. Den fjärde juden träffade jag i Kina. Han var rätt trevlig och vi drack öl samtidigt som han spöade mig i schack. Sen träffade jag två judinnor till som var rätt speciella. Det första var sextörstande och den andra hade en lång utläggning om att hon kunde döda folk med både händerna och fötterna. Sånna här små anekdoter är dock av ringa betydelse om man vill se hur ett helt folkslag agerar.
Ja, precis?
Citat:
Någon lingvist är jag absolut inte. Jag råkade skriva ett "är" för mycket som jag senare editerade bort. Det är knappast en anledning till bli hånad och rekommenderad ett rättstavningsprogram.
Ja, jag var kanske lite av en taskmört, en dumbom, en elak jävel, som drev med dig på grund av det det det… Men va fan, alla gör vi misstag. Hade jag vetat att du läst fyra och ett halvt år på universitet hade jag aldrig en drömt om att vara så fräck. Nu har du ju dessutom visat att du är jätteduktig både på att läsa och skriva.
White power.
Citat:
Jag känner ingen av de övriga som du citerade.
Mina komplimanger.
l00zekks stavfel:
1. aggerande = agerande
2. asien = Asien
3. trasit = transit
4. taxichaffören = taxichauffören
5. brevid = bredvid
6. sånna = sådana