2008-06-14, 00:19
Medlem
Hej.

Jag fick nyligen en macbook av mitt jobb i rent utbildningssyfte. Vi har ingen macsupport på jobbet, så jag vände mig hit.

När jag satte igång den för första gången var det najs, inget strula förutom att jag var helt lost i OS X.

Mitt nuvarande "problem" är med fn-tangenten.
För att sänka volymen osv så ska man hålla in fn och trycka på F10-F12. Grejen är att helt plötsligt så beter sig datorn som att... ja, jag vet inte, men jag behöver inte trycka ner fn för att använda "specialfunktionerna" på F-tangenterna. Och om jag vill trycka på F1 tex så måste jag hålla ner fn och trycka på F1, alltså har skiten blivit omvänd.

Är jag helt dum i huvet och har råkat tryckt på nån fuktion? Finns det nån annan förklaring?

Mvh,
Babbas.
Citera
2008-06-14, 00:24
Medlem
OBWBs avatar
Om jag fattar ditt problem rätt, så är du rätt korkad Strunta i att hålla in fn knappen när du ska höja/sänka volymen. F knapparna har två lägen (vet inte hur jag skulle säga det men lägen lät väl okej), ett läge när du håller in fn-knappen och trycker på en F knapp. Och ett när du inte håller in fn knappen.
Citera
2008-06-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OBWB
Om jag fattar ditt problem rätt, så är du rätt korkad Strunta i att hålla in fn knappen när du ska höja/sänka volymen. F knapparna har två lägen (vet inte hur jag skulle säga det men lägen lät väl okej), ett läge när du håller in fn-knappen och trycker på en F knapp. Och ett när du inte håller in fn knappen.

Tack för komplimangen

Grejen är att jag minns att jag höll in FN knappen för att sänka volymen tidigare... Men jag vet inte, kanske blev tappad som barn.
Citera
2008-06-14, 00:33
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OBWB

Jag tror inte du förstår han. Jag tror att jag förstår han.

T.ex: För att sänka volymen trycker man på Fn + F10. Men just nu har det blivit omvänt för trådskaparen. Istället för att behöva trycka på Fn + F10 så behöver han BARA trycka på F10 för att sänka volymen. Och för att kunna använda F10 som vanligt måste han trycka Fn + F10.

Förstår du? Fn är alltid aktiverat, och när man trycker på Fn-knappen så inaktiveras det "läget". Aight?
Citera
2008-06-14, 00:35
Medlem
Durkslags avatar
Tryck på äpplet längst upp till vänster i menyraden.
Välj systeminställningar.
Välj Tangentbord & Mus.
Klicka på Tangentbord.
Där ska finnas ett alternativ som heter "Använd alla funktionstangenter med de vanliga funktionerna" (om du nu har det på svenska).

Bocka i den rutan så ska det nog funka bra.
Citera
2008-06-14, 00:37
Bannlyst
Så har det alltid varit på min MBP iallfall. Inte sååå ofta man använder F tangenterna jämfört med ljud +- och ljusstyrka osv, så egentligen bättre så väl ?
Citera
2008-06-14, 00:46
Medlem
Thx. Ska testa det. sitter inne på winxp nu med den, men ska testa vid nästa boot. Tack så mycket!!!!
Citera
2008-06-14, 02:20
Medlem
Flärps avatar
För mig är det standard att inte hålla in FN när jag ska höja och sänka.
Citera
2008-06-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
För mig är det standard att inte hålla in FN när jag ska höja och sänka.

Oke, men jag bockade i inställningen som Durkslag rekommenderade, tack, det funkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in