2008-06-13, 20:03
Medlem
Tjenare.

Nästa Fredag åker jag till Turkiet från Kastrup flygplats. Då det är utanför EU tänkte jag handla lite tax-free sprit.

MEN, jag är bara 17 år gammal. Hur gäller reglerna då? Är det de danska spritreglerna (>16 år gammal) som gäller? Eller är det några sorts speciella regler för just tax-free handlande?

Samt, får jag max köpa med mig 1L sprit på vägen dit? Läst igenom reglerna, och det är lite svårförstådda. Speciellt då man kan köpa 2 liters flaskor och dylikt i Tax-freen.

Nya reglerna för handbagage innebär att jag får max ta med mig 1L vätska, uppdelat i 1dl behållare, men samtidigt står det att detta inte gäller för Tax-Free.

Någon som kan klargöra det här lite mer? Det är speciellt åldern som är viktig, men även hur det gäller med vätskor inhandlade på Tax-Free.

Tack på förhand
Citera
2008-06-13, 20:20
Medlem
tjaboooos avatar
Åldern är noterad.
/Mod.
Citera
2008-06-13, 20:27
Medlem
Om flygplatsen är belägen i Sverige så gäller sveriges lagar, dvs 21 år. Är flygplatsen i turkiet så är åldern 18 år.

Märkte nu att kastrup är i danmark. Då borde alltså danska lagar gälla dvs 16.

När du köper sprit får du ha hur mycket (nåja) som helst i check-in bagaget. I handbagaget får du ha 1l uppdelat i 1dl om detta tas med utifrån. Men efter att du har passerat säkerhetskontrollen och kommit in i det slutna området i flygplatsen kan du däremot handla hur mycket du vill och plocka med detta i handbagaget.

Alltså, så länge tax-free shoppen finns efter säkerhetskontrollen så är det lugnt. Bara att plocka med så mycket alkohol du vill.
Citera
2008-06-13, 20:32
Medlem
steam-engeniuss avatar
Enligt Tullverket:

Citat:
Du måste vara minst 20 år gammal för att få föra in alkohol i Sverige. Den tull- och skattefria privatinförseln av alkohol från länder utanför EU till Sverige är dock begränsad till vissa kvantiteter av varor. För alkoholvaror du för in utöver resanderansonen måste tull och svensk punktskatt betalas.

Citat:
Så mycket alkohol får du ta med i resanderansonen:

1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
2 liter vin
Starköl räknas in under övriga varor vilket innebär att det totala värdet för öl inklusive andra varor som inköpts under resan inte får överstiga 1700 kr tillsammans för att få införas avgiftsfritt.
Du får kanske köpa, men du får alltså inte ta in det i Sverige.

http://tullverket.se/sokordao/a/alkohol/alkoholfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba928 000631.html
Citera
2008-06-13, 20:51
Medlem
Verkar som om det alltså är 16 år, då jag handlar det på Kastrup, att ta in det i Sverige kommer inte vara några problem.

Men, om jag handlar det på Kastrup, och tar med det till Turkiet, kan jag inte bli tagen där? då jag är 17 och har med mig sprit.
Citera
2008-06-14, 15:38
Medlem
lånar tråden lite

Hur mycket alkohol får man köpa och ta med sig från en ''finlandsfärja''?

EDIT: Om man är över 18 altså. Så det inte blir några missförstånd
Citera
2008-06-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snappan123
Hur mycket alkohol får man köpa och ta med sig från en ''finlandsfärja''?

EDIT: Om man är över 18 altså. Så det inte blir några missförstånd

Är du över 18 men under 20 får du, som framgår av ett inlägg längre upp, inte föra in någon alkohol i Sverige. Är du över 20, får du i princip föra in hur mycket som helst. Bra länk om du orkar: www.tullverket.se

Edit: Åland räknas som ett icke EU land.
Citera
2008-06-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Är du över 18 men under 20 får du, som framgår av ett inlägg längre upp, inte föra in någon alkohol i Sverige. Är du över 20, får du i princip föra in hur mycket som helst. Bra länk om du orkar: www.tullverket.se

Tackar!
Citera
2008-06-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern

Tackar!
Citera
2008-06-14, 17:44
Medlem
Ursäkta för dubbelpost..laggade!
Citera
2008-06-14, 17:45
Medlem
Snake_s avatar
av egen erfarenhet så kan jag meddela följande.

jag köpte 1liter vodka på planet till turkiet, fick flaskan direkt i handen. så den åkte sedan ner i handbagaget.

sen på vägen hem köpte jag 1liter stroh 60% på tax-freen i turkiet. den fick man i en tax-free påse som jag tog i handbagaget på planet, när jag komme in till Sverige passerar man en tull kontroll, i den visar man upp passet. sedan gick jag bara förbi med påsen i väskan.

och jag var 18år då!
Citera
2008-06-15, 00:40
Medlem
logarrs avatar
Jag vill bara påpeka att det egentligen inte alls är lönsamt att köpa taxfree sprit på flygfält. Köp istället spriten väl på plats i Turkiet kommer du billigare undan, och det är dessutom lättare att smuggla hem i incheckningsbagaget då matbutiken i Turkiet inte begränsar mängden du tillåts köpa.
Dock vet jag inte hur illa det går för dig om du som underårig blir fast med (antagligen för mycket) starksprit då du kommer hem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in