2008-06-13, 16:34
Medlem
Tjena, fick en lite kul idé idag: Tänk er att det skulle finnas ett miniatyrbygge av Manhattan någonstans, det hade inte behövt vara stort, kanske 100x100 meter, där man fått för sig att bygga upp ett område med bostäder, affärslokaler etc. Det hade funnits mindre versioner av typiska brownstone-hus, en mindre version av Central Park och naturligtvis replikor av kända skyskrapor som Empire State Building och Chrysler Building. Här skulle man då kunna köpa lägenheter och säga att man bor på 129 W 81 Street (Jerry Seinfelds adress ) eller liknande. Om man vill dra det ännu längre hade lokaltidningen naturligtvis hetat New York Times. Detta skulle företrädesvis byggas på en halvö eller ö för att efterlikna Manhattan så långt som möjligt. "Minihattan" skulle vara ett tillräckligt dåligt namn för att funka

Dessa arkitektoniska galenskaper hade jag varit jävligt intresserad av iaf! Nu till min fråga: Finns det nåt sånt här, alltså nån miniversion av nån stad eller liknande? I Las Vegas har de ju byggt upp ett litet mini-New York, men där kan man ju inte bo tyvärr utan det är mer en turistattraktion. Jag har för mig att jag läst att det ska finnas ett mini-Paris nånstans i Asien, med eiffeltorn och allt. Nån som vet?
Citera
2008-06-13, 16:48
Medlem
Tror nog att 100 meter är för lite

Men det skulle vara en intressant idé att göra en skalenlig förminskning av Manhattans topografi och kända byggnader. Skulle vara kul att se ett tiovåningshus som ser ut ESB
Citera
2008-06-13, 18:05
Bannlyst
Verkar fett, tror dock inte det kommer bli av
Citera
2008-06-13, 20:37
Bannlyst
100x100 meter kommer inte räcka långt.
Citera
2008-06-13, 23:54
Medlem
Richie Apriles avatar
Det finns en riktigt sjuk variant på din idé - Kineserna som bygger en exakt kopia på Sigtuna:
http://www.arkitekt.se/s11678
Citera
2008-06-14, 00:04
Medlem
Är du på riktigt eller? ska du bygga en mini stad på 100x100 meter Araberna håller ju på med mini världen med konstgjorda öar går att köpa Sverige osv.
Citera
2008-06-14, 00:19
Bannlyst
Se filmen Dellamorte Dellamorte så lär du få lite inspiration i ditt kojbyggande..
Citera
2008-06-14, 13:15
Medlem
kaktusagents avatar
I Dubai (tror jag) så bygger man just nu (?) en miniverision av världen i form av ett gäng öar som tillsammans bildar en världskarta. Man kan sedan köpa en kontinent om man är sugen på att bo där. Den som hittar en länk får gärna dela med sig!
Citera
2008-06-15, 01:16
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Det finns en riktigt sjuk variant på din idé - Kineserna som bygger en exakt kopia på Sigtuna:
http://www.arkitekt.se/s11678

satan vad utflippat, hahah.
Citera
2008-06-30, 23:50
Medlem
Nej, 100x100 meter räcker nog inte långt som flera av er påpekat...

Citat:
Ursprungligen postat av Mishkin
Se filmen Dellamorte Dellamorte så lär du få lite inspiration i ditt kojbyggande..

Utveckla gärna. En italiensk zombie-film om jag förstått det hela rätt.
Citera
2008-07-01, 23:57
Medlem
I Linköping kommer man inom en snar framtid att kunna bo på "Manhattan". Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Det var dock inte svar på din fråga.....Bara lite kuriosa
Citera
2009-01-19, 03:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Kultur: allmänt —> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem