2008-06-13, 16:34
Medlem
Tjena, fick en lite kul id idag: Tnk er att det skulle finnas ett miniatyrbygge av Manhattan ngonstans, det hade inte behvt vara stort, kanske 100x100 meter, dr man ftt fr sig att bygga upp ett omrde med bostder, affrslokaler etc. Det hade funnits mindre versioner av typiska brownstone-hus, en mindre version av Central Park och naturligtvis replikor av knda skyskrapor som Empire State Building och Chrysler Building. Hr skulle man d kunna kpa lgenheter och sga att man bor p 129 W 81 Street (Jerry Seinfelds adress ) eller liknande. Om man vill dra det nnu lngre hade lokaltidningen naturligtvis hetat New York Times. Detta skulle fretrdesvis byggas p en halv eller fr att efterlikna Manhattan s lngt som mjligt. "Minihattan" skulle vara ett tillrckligt dligt namn fr att funka

Dessa arkitektoniska galenskaper hade jag varit jvligt intresserad av iaf! Nu till min frga: Finns det nt snt hr, allts nn miniversion av nn stad eller liknande? I Las Vegas har de ju byggt upp ett litet mini-New York, men dr kan man ju inte bo tyvrr utan det r mer en turistattraktion. Jag har fr mig att jag lst att det ska finnas ett mini-Paris nnstans i Asien, med eiffeltorn och allt. Nn som vet?
Citera
2008-06-13, 16:48
Medlem
Tror nog att 100 meter r fr lite

Men det skulle vara en intressant id att gra en skalenlig frminskning av Manhattans topografi och knda byggnader. Skulle vara kul att se ett tiovningshus som ser ut ESB
Citera
2008-06-13, 18:05
Bannlyst
Verkar fett, tror dock inte det kommer bli av
Citera
2008-06-13, 20:37
Bannlyst
100x100 meter kommer inte rcka lngt.
Citera
2008-06-13, 23:54
Medlem
Richie Apriles avatar
Det finns en riktigt sjuk variant p din id - Kineserna som bygger en exakt kopia p Sigtuna:
http://www.arkitekt.se/s11678
Citera
2008-06-14, 00:04
Medlem
r du p riktigt eller? ska du bygga en mini stad p 100x100 meter Araberna hller ju p med mini vrlden med konstgjorda ar gr att kpa Sverige osv.
Citera
2008-06-14, 00:19
Bannlyst
Se filmen Dellamorte Dellamorte s lr du f lite inspiration i ditt kojbyggande..
Citera
2008-06-14, 13:15
Medlem
kaktusagents avatar
I Dubai (tror jag) s bygger man just nu (?) en miniverision av vrlden i form av ett gng ar som tillsammans bildar en vrldskarta. Man kan sedan kpa en kontinent om man r sugen p att bo dr. Den som hittar en lnk fr grna dela med sig!
Citera
2008-06-15, 01:16
Medlem
><((((>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Det finns en riktigt sjuk variant p din id - Kineserna som bygger en exakt kopia p Sigtuna:
http://www.arkitekt.se/s11678

satan vad utflippat, hahah.
Citera
2008-06-30, 23:50
Medlem
Nej, 100x100 meter rcker nog inte lngt som flera av er ppekat...

Citat:
Ursprungligen postat av Mishkin
Se filmen Dellamorte Dellamorte s lr du f lite inspiration i ditt kojbyggande..

Utveckla grna. En italiensk zombie-film om jag frsttt det hela rtt.
Citera
2008-07-01, 23:57
Medlem
I Linkping kommer man inom en snar framtid att kunna bo p "Manhattan". Man vet inte om man ska skratta eller grta. Det var dock inte svar p din frga.....Bara lite kuriosa
Citera
2009-01-19, 03:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Kultur: allmnt > Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem