2008-06-13, 15:56
Medlem
Chippen85s avatar
Hej,

Jag ska flytta och tänkte skaffa el-leverantör. Vad ska man tänka på ?

Är det bara att skriva på ett avtal på ett bolag. Eller måste man typ ha abbonemang på fortum och skriva ett avtal med annat bolag ?

Hur tar man reda på det här?

ID:

Områdes ID:

Årsförbrukning:

Anläggningsadress:

Postnr:

Och vad menas med ID, vad ser man det ?
Senast redigerad av Chippen85 2008-06-13 kl. 15:59.
Citera
2008-06-13, 16:01
Medlem
Du betalar elnät (abonnemang) till de som äger själva elnätet. Och sen får du välja fritt vilken du köper el av. Men läs alltid avtalen innan du skriver på.

För att få reda på ID får du kontakta elnätets ägare. De borde kunna se det med hjälp av en adress.
alt. man kan se det på fakturan.
Senast redigerad av Gusteau 2008-06-13 kl. 16:06. Anledning: tillägg
Citera
2008-06-13, 16:50
Medlem
Chippen85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusteau
Du betalar elnät (abonnemang) till de som äger själva elnätet. Och sen får du välja fritt vilken du köper el av. Men läs alltid avtalen innan du skriver på.

För att få reda på ID får du kontakta elnätets ägare. De borde kunna se det med hjälp av en adress.
alt. man kan se det på fakturan.

ok det var det jag undrade.

då behöver man väl inte registrera elnät? Sköt väl automatiskt.
Tänkte köra på kraft och kultur.

har inte fått några fakturor än hehe
Citera
2008-06-13, 19:41
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chippen85
ok det var det jag undrade.

då behöver man väl inte registrera elnät? Sköt väl automatiskt.
Tänkte köra på kraft och kultur.

har inte fått några fakturor än hehe

Du får teckna ett avtal med den som äger elnätet där du tänker bosätta dig. Normalt sett så brukar hyresvärden, om det nu är en lägenhet du skall flytta till, fixa detta så att får papper att skriva på. Själva strömmen kan du sedan välja att köpa från någon annan än nätägaren.
Citera
2008-06-13, 20:28
Medlem
2MissMes avatar
Vissa hyresvärdar kan nog hålla med servicen att se till att du tecknar elabonnemang, men jag skulle tro att det flesta inte gör det eftersom du som hyresgäst (i det här fallet) är skyldig att göra det själv. Hyresvärden kan däremot hjälpa dig med vem som äger elnätet och andra uppgifter du kan behöva för att elbolaget ska kunna veta vilken mätare du ska kopplas till. Du bör anmäla direkt så du inte får en massa retroaktiva räkningar, och så att du säkert får betala din elräkning. Det ska göras en avläsning av elmätaren mellan hyresgästerna, men skulle den gamla hyresgästen ha glömt att säga upp sitt abonnemang har förmodligen ingen avläsning gjorts. Har han sagt upp abonnemanget kan din el komma att stängas av. Det är olika mellan nätägare, en del stänger av direkt någon flyttar, en del efter en period om de inte får in någon ny abonnent på adressen, en del stänger aldrig av utan skickar bara höga räkningar den dag de får reda på vem som bor där. Räkningarna blir oftast högre än de hade behövt bli, eftersom man får ett dyrare elpris om man inte gör ett aktivt val av elavtal och/eller elleverantör.
Citera
2008-06-14, 00:41
Medlem
tjaboooos avatar
När jag flytta för 4.5år sen skrev jag bara ett avtal med elleverantören som i sin tur skickade information till nätägaren utan min inblandning.

SE FÖR FAN TILL Å INTE TA TILLSVIDARE-AVTAL.
Blir svinaktigt dyrt, ta gärna hjälp av konsumentverkets hemsida när du väljer bolag.
Har en sida där man fyller i lite uppgifter och vilken abbonemangsform man vill ha så får man upp va de kostar.
s
Citera
2008-06-14, 03:03
Medlem
Chippen85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
När jag flytta för 4.5år sen skrev jag bara ett avtal med elleverantören som i sin tur skickade information till nätägaren utan min inblandning.

SE FÖR FAN TILL Å INTE TA TILLSVIDARE-AVTAL.
Blir svinaktigt dyrt, ta gärna hjälp av konsumentverkets hemsida när du väljer bolag.
Har en sida där man fyller i lite uppgifter och vilken abbonemangsform man vill ha så får man upp va de kostar.
s

och den sidan är ?
Citera
2008-06-14, 03:23
Medlem
tjaboooos avatar
www.konsumentverket.se >>> elpriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto