2008-06-13, 13:34
Medlem
Jag vill undvika att en grej som hände mig förut ska hända igen och det har med partioner och göra.

På en annan dator hade jag en hd uppdelad i c och d, och jag minns inte hur omständigheterna var men jag tror inte jag kom in i datorn ens, så jag bestämde mig för att formatera c, MEN, när jag väl kommit till den fas där man ska välja vilken partion/hårddisk man ska formatera så fanns bara 1 alternativ, c, och där var d ihopsatt.

Alltså, istället för att ha 2 alternativ att välja mellan (c och d) så kunde jag bara välja C: som hade samma storlek som hela hårddisken, jag kunde alltså bara formatera på 1 sätt och det var att slå ihop partionerna igen.

Varför hände detta?
Citera
2008-06-13, 15:51
Medlem
DennisOlofs avatar
Förmodligen för att de två partitionerna inte var av "primär typ".

Man kan välja utökad "extended" och flera varianter. Det bästa är att ha 2st primära partitioner (du kan ha upp till 4st per hårddisk). Då blir dom helt oberoende av varandra.

Då kan man formatera C: om man vill och inget händer, det går dessutom att ta bort C: partitionen för att skapa två nya, då ligger fortfarnde den äldre D: (primära partitionen) kvar. Och man kan naturligtvis komma åt den så länge man kan titta på innehåller med något program som klarar av att läsa NTFS om man använder detta filsystem.
Citera
2008-06-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Förmodligen för att de två partitionerna inte var av "primär typ".

Man kan välja utökad "extended" och flera varianter. Det bästa är att ha 2st primära partitioner (du kan ha upp till 4st per hårddisk). Då blir dom helt oberoende av varandra.

Då kan man formatera C: om man vill och inget händer, det går dessutom att ta bort C: partitionen för att skapa två nya, då ligger fortfarnde den äldre D: (primära partitionen) kvar. Och man kan naturligtvis komma åt den så länge man kan titta på innehåller med något program som klarar av att läsa NTFS om man använder detta filsystem.

Ok, jag har nu en partion på 5 gig som jag vill göra primär, (är det bäst att göra det på alla diskar man har?) Hur ser jag om en disk är primär och hur beter jag mig för att göra min disk primär?

Tackar =)
Citera
2008-06-14, 10:29
Medlem
DennisOlofs avatar
Det behöver man något program för att se. Tror inte det går via vanliga WinXP installationen, dock så skapar den primära enheter som standard.

Jag skulle välja en C: på 10-20Gb och resten på D: (men D: formaterar man i inne i WinXP) där kan man också se om partitionen är primär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in