2008-06-13, 10:52
Medlem
Jag har nu bott i 2 olika lägenheter och båda har haft dålig tryck i duschen. Den förra läghenheten var dålig, den här jag har nu är värre.

Jag har håret ner till rumpan (dessutom lockigt) och en snabbdusch blir 30 minuter för mig, och en rejäl tvagning blir 45-60 minuter... Jag har försökt skära ner på tiden men då får jag hudutslag och mjäll pga att vattnet inte sköljer bort allt shampoo/balsam/tvål. I värsta fall har jag fått bada 2 gånger, dvs fylla badkaret 2 gånger för att få skölja bort ordentligt.

Så där går ju bort idén med att vara energisnål...

Då tycker jag att det är bättre att ha rejält tryck och skära ner tiden till minimum istället, eller hur?

Jag har försökt att skruva isär delarna och se om det finns någon sorts bricka som begränsar vattnet, men till ingen resultat så det är nog själva konstruktionen som suger..

Är det någon som vet var man med säkerhet kan köpa vattenslösande duschmunstycke&slang? Har sett några handtag lite varstans, men man vet ju inte om de är snåla eller inte.

Usch jag hatar såna här miljö/energifånerier som bara motarbetar sig självt. Läste t.ex. att de nya wc-stolarna med låg spolning är rörmokares fiende om de installeras i äldre hus. I äldre hus ska det vara mkt spolning för att rören inte skall proppas igen. (nyare hus 90-tal plus har andra rör som klarar mindre vatten) och dagens toalett på lågspolning spolar bara 1/4 av vad avlopprören klarar av, så som ett brev på posten så måste rörmokare/avloppsugare rycka ut oftare och rensa rören... Så om du bor i ett gammalt hus och har toalett med 2 knappar, ta den stora spolningen (som ändå bara är hälften mot det gamla) hela tiden, alternativt hälla i en hink vatten en gång per vecka. Jag märker också att toaletten också stinker fortare om man bara tar lilla spolningen pga av att kisset inte sköljs bort noga på toalettens väggar.
Citera
2008-06-13, 11:04
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har haft samma problem med lågt tryck i duschen och långt hår. Sen köpte jag ett massagemunstycke för min ledvärk, och problemet var ur världen! Går då dessutom att reglera exakt vilket tryck i munstycket man vill ha!
Citera
2008-06-13, 13:25
Medlem
DennisOlofs avatar
Terylene, det är bara köpa på byggmarknader osv, där finns det mesta, där kan du säkert hitta rätt grejer du vill ha.

Det borde räcka med att byta slang samt munstycke, har man otur kanske blandaren måste bytas, det kostar en hel del. Iofs borde det inte vara den som ger dig dåligt tryck.

Är det dåligt tryck i rören kan man inte göra så mycket åt det förutom att köpa någon form av munstycke där man kan ställa om så man får samma vattenmängd ur färre hål i munstycket.

Då brukar man få upp trycket något vilket borde hjälp till att få bort skräp och annat från håret.
Citera
2008-06-13, 17:48
Medlem
ugge_das_boots avatar
klipp dig ?
Citera
2008-06-13, 18:06
Medlem
sommarlovs avatar
Huresvärden kom in här och fixade med duschen, vi fick nya duschhantag med lågspolning.
Ahvafasiken tänkte jag, kom ju knappt något vatten alls.
Jag skruvade isär handtaget, ingen låsning där.
Istället hittade jag en vid slangens nederände, jag bröt bort en plastbit med en skuvmejsel.
Sådär, nu blir man blöt igen!
Citera
2008-06-13, 20:03
Medlem
Tack för svaren, jag ska kika igen i delarna, kanske har jag missat någonting och kan peta sönder någonting. Handtaget har ett litet hål i delen där man håller i, om man trycker för hålet så blir trycket ännu sämre, så jag antar att den använder luft också för att få "tryck"..

jag hoppas det inte är blandaren.

Jag funderade också på att leta på loppis efter riktig rejäl gammal sak. Men vem säljer duschhandtag? haha!

(och inte fan klipper jag mitt hår för det här, och förresten så hjälper det föga för jag får också klåda på mitt hud.)
Citera
2008-06-13, 20:51
Medlem
DennisOlofs avatar
sommarlov, tja, kanske hade varit bättre att inte förstöra den och istället bytt till egen slang samt munstycke.

Terylene, ingen luft används för att få tryck.
Citera
2008-06-14, 00:38
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Istället hittade jag en vid slangens nederände, jag bröt bort en plastbit med en skuvmejsel.
Sådär, nu blir man blöt igen!
+1
Om det behövs kanske jag eventuellt kan fixa en bild på min variant.

En del strypningar märks när man sätter på vattnet och ökar vattenflödet så "knäpper" det till så sjunker vattenflödet lite och ökar inte även om man öppnar kranarna.
Har sån i badrumskranen.

Kan också va läge att kolla kranarna som sitter på rören så dom är helt öppna.

EDIT:
En del strypningar är färgkodade, rött grönt orange vet jag finns.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-06-14 kl. 00:43.
Citera
2008-06-14, 05:18
Medlem
Vad är hålet till för då? Det fanns hål på båda duschhandtagen. Om man täpper till hålet så "vibrerar" duschtaget mindre (man känner när man håller i den) och man får känslan av att det är mindre tryck. Vad 17 är hålet till för då? Eller är det för att ljuga för användaren att det är tryck i det här. :P
Citera
2008-06-14, 06:57
Medlem
Wobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terylene
Vad är hålet till för då? Det fanns hål på båda duschhandtagen. Om man täpper till hålet så "vibrerar" duschtaget mindre (man känner när man håller i den) och man får känslan av att det är mindre tryck. Vad 17 är hålet till för då? Eller är det för att ljuga för användaren att det är tryck i det här. :P
Jag tänker mig att den blandar in luft med vattnet. Är duschstrålen vit i vanliga fall och klar när du håller för hålet?
Citera
2008-06-14, 14:34
Medlem
buffalos avatar
Hålet är till för att göra vattnet mjukare, och ge det lite extra drag i strålen.
Duschmunstycket jag har just nu är nåt modernt skit utan lufthål, och det är riktigt segt att duscha med.

Som tur är så är det väldigt lätt att ta upp ett hål. Glödga en spik bara om du inte har borrmaskin.
Citera
2008-06-15, 09:54
Medlem
groovesnuss avatar
Kolla inloppssilarna till blandaren.

Dom sitter på rören vid inloppet till blandaren och finns i olika maskstorlek. Du kanske har silar med extra finmaskigt nät och de är igensatta? Jag fixade mitt tryck med att byta till silar med grövre maskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in