2008-06-13, 09:14
Medlem
Norrmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Så har vi ytterligare ett exempel på hur riket kommer att räddas av driftiga nysvenskar:

Köpcentret Samarkand i Växjö stäms av en flykting från Uzbekistan.
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/flykting-stammer-samarkand(673199).gm

Nej, det är inte första april idag.

Fråga: Kan det bli mer bisarrt än så här? Finns det någon ömmande moder theresa med palestinasjal och tygkasse som känner för att ta sig an hans fall, eller är t o m deras tålamod slut? Eller, jo förresten; Lilla DO-trollet Katri Linna kommer nog att rycka ut eller vad tror ni? Ska vi räkna ner? 10, 9 , 8, 7...

Hur har alla Krängta klarat av restauranger och pubar med namn som "Lilla London", "Dubliner" et c?

Är sånt här ett tecken på att integrationen kommit in i "andra andningen" på något sjukt sätt, när dessa surrealistiska krav droppar in? Man tyckas ha nått en djupare insikt i om hur systemet fungerar? Kanske t o ett tecken på lyckad integration i svensk kultur? "Krängtast vinner".

Haha, vilket jävla aprilskämt

Kommer ihåg att för en del år sedan var det nån muslimsk organisation i Norge som stämde norska kungahuset, då kungen hade en hund som hette Ali.
2008-06-13, 09:16
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Mannen berättar hur glad han är över att få bo i Sverige men namnfrågan bekymrar honom.
"Samtidigt är vi tvungna att konstatera att det i bland förekommer girighet samt omoraliska och oetiska handlingar av vissa människor som bor i Sverige", står det i stämningsansökan och mannen framhållet agerandet att använda staden Samarkands namn på ett köpcentrum i Växjö.
Härligt citat. Han har sån brist på självinsikt att han inte ens fattar att han beskriver sig själv.

För övrigt betackar jag mig för den här sortens tacksamhet.
2008-06-13, 10:08
Medlem
Squalos avatar
Som vi alla vet så finns det ingen gräns för hur vidrig och girig en sån här "flykting" kan bli när det finns chansen att bli "kränkt" och kassera in stora pengasäcken.

Dessa spenderar säkerligen flera timmar om dagen åt att leta upp saker man kan bli kränkt för, och lämna in anmälningar. Ett bra sätt att dryga ut bidragen på...

Själv blir jag kränkt av att se dessa vidriga människor i landet, men inte fan får jag något stort skadestånd för det.
2008-06-13, 11:19
Medlem
Bengrots avatar
Om DO ens befattar sig med det här ärendet så är det dags att lägga ner DO. Det här var lite för sjukt för att vara sant.
2008-06-13, 11:28
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lie_1
Fan jag som vart så jävla förbannad på det här.
www.expressen.se/debatt/1.1177632/do-stodjer-religiost-kvinnofortryck

men det här var det sjukaste jag hört.

Skulle jag åka dit och göra en sådan sak skulle dom skjuta mej på stället.
Det där var en mycket bra artikel enligt mig. Maria Hagberg har mycket sunda åsikter. Äntligen någon som tar offentlig strid mot muslimvansinnet.
2008-06-13, 11:41
Medlem
Lie_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snazzy
Vad i helvette? Någon måtta får det väll vara, att något sånt här ens publiceras (nu var det iof expressen, men endå) är skam!

Han slipper jobba över sommaren om han får 160000 kr för att han inte tog chefen i handen...Undrar hur DO kan strunta i våra regler och normer och hjälpa till med en stämning och påstå att han vart diskriminerad.

Det finns ingen logik alls.

Skulle jag vägra ta en muslim i handen för att jag är kristen skulle jag få fängelse
2008-06-13, 11:45
Medlem
Lie_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det där var en mycket bra artikel enligt mig. Maria Hagberg har mycket sunda åsikter. Äntligen någon som tar offentlig strid mot muslimvansinnet.

Hur kan DO ens komma på något så sinnesjukt

Katri Linna måste ju vara helt bakom...att hon inte skäms när hon får representera DO i det här fallet
2008-06-13, 12:07
Medlem
Babianens avatar
Ungefär som när svenska Vin & Sprit stämde ett företag som tillverkade badkläder....

Absolut krossade Tinas baddräkter

Citat:
Absolut Vodka är ett av världens mest kända varumärken.

Och Vin & Sprit skyr inga medel för att skydda sin produkt.

Det har svenska Tina Hanson, 41, designer i Australien, bittert fått erfara. Att hennes lilla familjeföretag sålde badkläder via internet under namnet "Absolut Beach" kunde den svenska spritjätten inte tolerera.
Citat:
Statliga Vin & Sprit drog Tina Hanson och hennes man Bo Ernfridsson inför domstol inte bara i USA utan också i England.

För att bevisa att Tina Hanson var ägare till ett världsomfattande baddräktsimperium, som kränkte Absolut Vodka, lät Absoluts brittiske advokat Nick Rose köpa åtminstone en baddräkt över internet. Köpet var ett bevis på att Absolut Beach hade en marknad i England och därmed kränkte Absolut Vodkas rättigheter.

Jag anser personligen att blatten mycket väl kan ha ett case här.
2008-06-13, 12:17
Medlem
Thermosss avatar
@ Babianen:
Skillnaden ligger väl i att Absolut är ett företagsnamn som man inte kan ta hur som helst. Absolut Beach inkräktar självklart på företagets copyright, ungefär som om jag skulle starta ett klädföretag som heter "Starfucks". Att döpa ett köpcentra till samma namn som en "helig" stad som ligger i Långbortistan är inte samma sak.
2008-06-13, 12:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoss
@ Babianen:
Skillnaden ligger väl i att Absolut är ett företagsnamn som man inte kan ta hur som helst. Absolut Beach inkräktar självklart på företagets copyright, ungefär som om jag skulle starta ett klädföretag som heter "Starfucks". Att döpa ett köpcentra till samma namn som en "helig" stad som ligger i Långbortistan är inte samma sak.

Självfallet är det samma sak! Stadens namn och de associationer som detta skapar hos människor är en viktig del av dess varumärke. Det bidrar till att attrahera turister och investerare till staden ifråga.

Om ägarna till köpcentrumet själva inte trodde att namnet skulle attrahera kunder så skulle de ju döpt sitt köpcentrum till "Kiruna" eller "Mogadishu" eller något annat. Men här tjänar svenskar pengar på att - utan lov - utnyttja stadens namn i kommersiellt syfte. Självfallet ska detta agerande prövas i domstol!
Senast redigerad av Babianen 2008-06-13 kl. 12:25.
2008-06-13, 12:25
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Självfallet är det samma sak! Stadens namn och de associationer som detta skapar hos människor är en viktig del av dess varumärke. Det bidrar till att attrahera turister och investerare till staden ifråga.
När du blir äldre så kommer du lära dig att denna "stad" måste vara ett registrerat varumärke i Sverige för att dess rätt ska kunna hävdas. Har inte staden varit först med att registrera sitt varumärke i Sverige så kan dom inte hindra något annat företag för att använda det namnet.
2008-06-13, 12:45
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
När du blir äldre så kommer du lära dig att denna "stad" måste vara ett registrerat varumärke i Sverige för att dess rätt ska kunna hävdas. Har inte staden varit först med att registrera sitt varumärke i Sverige så kan dom inte hindra något annat företag för att använda det namnet.

Det är inte alltid så enkelt. Svensk rätt måste nämligen överensstämma med de internationella konventioner som finns på området. Huruvida detta är fallet här vet jag inte. Man kan också tänka sig att staden Samarkand stämmer svenska staten (förslagvis genom ett i EU registrerat bolag) i ett annat forum, exempelvis i CFI på grunden att registreringen i Sverige är felaktig och bör upphävas.
Senast redigerad av Babianen 2008-06-13 kl. 12:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in