2008-06-15, 23:34
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Hehe....jag gjorde faktiskt ett test för några år sen med 2.4.x kärnan, där jag gjorde en default installation på en laptop med Windows XP och Slackware.
Stängde av alla tjänster på båda operativen för att få en så rättvis mätning som möjligt.
Laddade laptopbatteriet fullt och sedan så mätte jag hur länge burken kunde stå på med respektive OS.
Resultatet var ganska häpnadsväckande.
Slackware hade en uptime på 1h 20min mer än Windows XP med X-server igång.

Så vi kan väl säga att linux är mer miljövänligt

Intressant. Ja det verkar ju onekligen som att linux inte drar lika mycket resurser i onödan. Det jag menade med min metafor var dock inte detta, även om det nu blev så.

Jag syftade till att man gör något för alla utan personlig profit, som miljöarbete alltså. Du kommer inte rädda världen ensam, men när världen räddats kan du stolt säga att du var med och hjälpte till, att du var före din tid och tänkte på annat än det du upplever som "ditt".

PS. Jävla microsoft.
Citera
2008-06-15, 23:41
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Ett operativsystem är väl på sätt och vis ett "program", eller hur?Det är ett /flera program som skapar den form av plattform som vi kallar operativsystem och inom vars ramar man kör det som vi ivanliga fall tänker på som program, typ "open office writer".

Bwah, NEJ! INTE. Open Office finns ju för Windows med. Det finns faktiskt människor som inte vill eller vet hur man "piratar" som använder det på windows också. Samma sak gäller GIMP/Photoshop. Att förväxla operativsystem med program är för bakåtsträvare. Däremot finns det såklart ett samlingsord. Det är mjukvara.

Ett programs kvalitet beror (nästan bara) på vem som har utvecklat det och hur, inte vilket OS man gör det för.
Citera
2008-06-16, 01:05
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:

Kan inte hålla med dig alls i detta, hur länge har du använt linux?

Skulle gissa på ~2 veckor kanske.
Citera
2008-06-16, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Bwah, NEJ! INTE. Open Office finns ju för Windows med. Det finns faktiskt människor som inte vill eller vet hur man "piratar" som använder det på windows också. Samma sak gäller GIMP/Photoshop. Att förväxla operativsystem med program är för bakåtsträvare. Däremot finns det såklart ett samlingsord. Det är mjukvara.

Ett programs kvalitet beror (nästan bara) på vem som har utvecklat det och hur, inte vilket OS man gör det för.
ok, det var nån ordvalsgrej. men då kanske vi inte tycker olika egentligen. i min värld är mjukvara och program synonymer
Citera
2008-06-16, 12:50
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
Fungerar det på Windows XP också? Är det avancerat eller kan jag bara "experimentera"?
"Ja", om du virtualiserar ubuntu. Ladda hem vmware player och en färdig ubuntu-appliance så har du ubuntu uppe på din xp, utan ens en omstart, på den tid det tar dig att ladda hem det ganska stora paketet + 10 muniter.

Börja på vmware.com
Citera
2008-06-17, 00:52
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
ok, det var nån ordvalsgrej. men då kanske vi inte tycker olika egentligen. i min värld är mjukvara och program synonymer

Du har rätt, eftersom alla operativsystem är en sorts program. Dock den lägsta formen av program som arbetar närmast hårdvaran. Man brukar iofs inte kalla OS för program längre
Citera
2008-06-17, 00:57
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Har du ramlat och slagit i huvudet någonstans?

Kan inte hålla med dig alls i detta, hur länge har du använt linux?

Kan väl hålla med jag också... Har kört olika distar sen 4-5 år tillbaka.
Citera
2008-06-18, 13:18
Medlem
j8989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXV
Skojar ni eller? Killen trodde att Ubuntu var ett program till windows XP och ni råder honom att köra det istället för Windows? Han kommer inte fatta ett skit
Bah. Det är inte precis svårare än Windows. Han lär sig snabbt.
Citera
2008-06-19, 23:25
Bannlyst
Tycker ändå att dom flesta kan pröva Ubuntu och är man inte nöjd tar man bort det..

Man förlorar inget på att i alla fall pröva det..

Och min första Linux dist hette linux mandrake..2000-2002 tror jag..sedan har jag prövat dom flesta Ubuntu versionerna..

Men först nu så har jag verkligen börjat föredra det framför windows..
Citera
2008-06-20, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Att förväxla operativsystem med program är för bakåtsträvare. Däremot finns det såklart ett samlingsord. Det är mjukvara.

Jag tror att det är du som har missuppfattat det här. Operativsystem är utan tvekan (dator)program, dock en annan sorts program än t.ex. Microsoft Office. Termen du tänker på är säkert applikationsprogram. Både applikationsprogram (även kallat applikationer) och operativsystem är (dator)program, dock av olika typer.
Citera
2008-06-20, 03:26
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Jag tror att det är du som har missuppfattat det här. Operativsystem är utan tvekan (dator)program, dock en annan sorts program än t.ex. Microsoft Office. Termen du tänker på är säkert applikationsprogram. Både applikationsprogram (även kallat applikationer) och operativsystem är (dator)program, dock av olika typer.
Jag måste varit onykter vid det tillfället. Rent terminologiskt har du rätt såklart. Däremot är mitt påstående nästan sant, iaf när det gäller vardagligt tal eftersom OS:et har en sån betydande del i datorn att man nästan aldrig kallar det för program. Även om det är det.

EDIT: Hade ju iofs redan svarat på det: http://www.flashback.org/showpost.p...0&postcount=42 .
Citera
2008-06-20, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Kan väl hålla med jag också... Har kört olika distar sen 4-5 år tillbaka.

Det är väl bara bra att i alla fall pröva ubuntu..och eftersom det inte kostar nåt så förlorar man inget..

Är man inte nöjd kan man ju ta bort det..

Så enkelt är det!

Det känns i bland som man försöker få små barn att pröva en ny maträtt och innan dom ens smakat säger dom nej..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in