2008-06-13, 00:47
Bannlyst
Man kan köra dualboot också..
Citera
2008-06-13, 00:50
Medlem
darkdeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33
Man kan köra dualboot också..

har sett nån tråd där nån skrev om att dte fanns nån windosa emulator till linux så man kunnde köra windows program?
Citera
2008-06-13, 00:56
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkded
har sett nån tråd där nån skrev om att dte fanns nån windosa emulator till linux så man kunnde köra windows program?

Det kan vara bökigt med spel som kommit nyligen, därmed lättare att dualboota om man är en gamer.
Citera
2008-06-13, 01:31
Medlem
darkdeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Det kan vara bökigt med spel som kommit nyligen, därmed lättare att dualboota om man är en gamer.

vad är dualboot då, att man kör med både linux och windows eller?
Citera
2008-06-13, 01:43
Bannlyst
Man kan även göra så här:

http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Ins...untu804Windows
Citera
2008-06-13, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkded
vad är dualboot då, att man kör med både linux och windows eller?

Ja..fast på 2 olika partitioner..
Citera
2008-06-13, 13:52
Medlem
Saddl3rs avatar
Kan jag installera alla drivrutiner? T.ex. till mitt grafikkort och till min razer mus?
Citera
2008-06-13, 16:31
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
Kan jag installera alla drivrutiner? T.ex. till mitt grafikkort och till min razer mus?

Gör som en del redan föreslagit, prova själv:
1. Ladda hem Ubuntu och bränn till en CD (OBS! måste bränna som "image", inte "data CD").
2. Boota upp din dator med Ubuntu-CDn (kanske måste ändra i BIOS så att datorn bootar från CD-spelaren).
3. Du möts nu av ett brunt skrivbord som har de flesta applikationer en normalanvändare behöver. Prova om allt fungerar till belåtenhet, dvs kringutrustning, grafik, internetuppkoppling mm..

Datorn kan kännas lite slö eftersom den läser allt från CD-skivan.
Observera att fram tills nu har du inte gjort några ändringar på din dator; startar du om datorn utan UbuntuCDn så kommer allt att vara som förut igen.

OBS backa upp viktiga filer.
Nästa steg är att installera systemet på riktigt (ikonen "install" på skrivbordet). Under installationen får du möjlighet att partitionera hårddisken så att Ubuntu och det ursprungliga OSet hamnar på unika partitioner.
OBS! innan du funderar på att installera måste du spara undan alla viktiga filer!
Citera
2008-06-13, 16:38
Medlem
Saddl3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Gör som en del redan föreslagit, prova själv:
1. Ladda hem Ubuntu och bränn till en CD (OBS! måste bränna som "image", inte "data CD").
2. Boota upp din dator med Ubuntu-CDn (kanske måste ändra i BIOS så att datorn bootar från CD-spelaren).
3. Du möts nu av ett brunt skrivbord som har de flesta applikationer en normalanvändare behöver. Prova om allt fungerar till belåtenhet, dvs kringutrustning, grafik, internetuppkoppling mm..

Datorn kan kännas lite slö eftersom den läser allt från CD-skivan.
Observera att fram tills nu har du inte gjort några ändringar på din dator; startar du om datorn utan UbuntuCDn så kommer allt att vara som förut igen.

OBS backa upp viktiga filer.
Nästa steg är att installera systemet på riktigt (ikonen "install" på skrivbordet). Under installationen får du möjlighet att partitionera hårddisken så att Ubuntu och det ursprungliga OSet hamnar på unika partitioner.
OBS! innan du funderar på att installera måste du spara undan alla viktiga filer!

Hur fungerar en säkerhetskopiering? Jag har bara cd brännare så jag kan inte bränna ut allt, dessutom har jag bara en 40gb hårddisk så om man lägger allt på en egen partition så skulle inte det heller fungera...
Citera
2008-06-14, 01:58
Bannlyst
Men..bränn ner dina viktiga filer på en cd-skiva..du vet väl hur man ska göra?

Du behöver inte säkerhetskopiera hela hårddisken..

Oroa dig inte...gör som det står in länken jag gav dig så fixar det sig..
Senast redigerad av ubuntu33 2008-06-14 kl. 02:11.
Citera
2008-06-14, 02:28
Medlem
detta lät ju spännande... men blev lite tveksam när jag läste att det kan vara problem med spel :P

Vad mer har ubuntu för speciella egenskaper ?
Citera
2008-06-14, 04:23
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haase
detta lät ju spännande... men blev lite tveksam när jag läste att det kan vara problem med spel :P

Vad mer har ubuntu för speciella egenskaper ?
Egenskapen att vara gratis, på riktigt. Du besväras alltså inte av några restriktioner i de program och det system du använder.

Det är baserat på linux. Användare har skapat Linux, inte företag (reserverar mig för undantagsfall). Du kan inte köra exe-filer i någon form av linux (med undantaget wine, men det är överkurs). Dina spel kommer med 99% sannolikhet inte att fungera i Ubuntu.

De program du är van vid (såsom Microsoft Office) har substitut i Linux (såsom Open Office).

Du behöver inget antivirus eftersom 1. Ingen gör virus för linux samt 2. Det är ett säkrare OS än Windows XP.

Det drar mindre resurser.

Samt, det viktigaste. Du är lite coolare om du använder Linux. Det är lite som att tänka på miljön, fast för datorer.

PS. Rekommenderas inte om du vill att "allt ska funka" utan att du gör något. Läs http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm för nybörjarinfo. Lättläst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in