2008-06-12, 21:31
Medlem
Shalashaskas avatar
Dom som säger att "black metal dog 1994(eller 95, 96 etc)" snackar skit!
Det har kommit många bra skivor sedan dess.
Jag hade tänkt att vi har skulle bevisa detta genom att ge förslag på skivor släppta tidigast 1998 och frammåt som black metal communityn generellt sätt kommer att anse som klassiker framöver.

Jag väljer från och med 1998 därför att de flesta "klassikerna" släpptes innan dess och det finns ingen anledning att ta upp dom här, för alla borde redan ha dom.

Var vänliga att inte skriva era personliga favoritskivor!
Jag tycker t.ex. att Woods of Infinitys skivor är hutlöst bra, dessvärre kommer dom aldrig att bli "klassiker" i ordets rätta bemärkelse.

Det skulle även uppskattas om en liten motivering följde så att det inte blir en listtråd.

Mina förslag:
Deathspell Omega - Si Monumentum Requires, Circumspice (2004)
Detta band är ett av de många s.k. "ortodoxa black metal band" som finns på Norma Evangelium Diaboli, och förmodligen det som är störst av dom. Just denna skiva är mycket genomarbetad och upplagd som ett konceptalbum.
Det är ett fransk band och ända sedan "Les Legions Noires" dagar så är det lite kultigt.

Marduk - Panzer Division Marduk (1999)
Marduk har redan minst en skiva som redan är en "klassiker".
Denna skiva är väldigt brutal, och väldigt mycket "Marduk" på gott och ont.

Låt nu höra era förslag.
Citera
2008-06-12, 21:40
Medlem
Funeral Mists album Salvation från 2003 är i mitt tycke en modern klassiker.

Mycket på grund av Ariochs vokala insatser. De sista 5-6 minuterna i In manus tuas är också bland det bästa som gjorts instrumentalt inom black metal.

http://www.metal-archives.com/release.php?id=20655
Senast redigerad av Fuckaround 2008-06-12 kl. 21:58.
Citera
2008-06-12, 21:50
Medlem
Urgehal - Goatcraft Torment (2006)
En skiva jag laddade hem på måfå för några veckor sedan och som nu börjat växa mer och mer efter varje lyssning. Mycket bra black metal från Norge givetvis, men med vissa thrash-inslag dock. Här finns guldkorn som "Antireligiøs" och "Dødsmarsj Til Helvete".

http://www.metal-archives.com/release.php?id=123271

Tsjuder - Desert Northern Hell (2004)
Också en mycket bra skiva från norska Tsjuder. Musiken är även den här lite mer åt thrash-hållet, men fortfarande black metal. "Ghoul" är en mycket skön låt med härliga trummor. Här finns också en bra cover på Bathorys "Sacrifice".

http://www.metal-archives.com/release.php?id=59459
Senast redigerad av Likgiltig 2008-06-12 kl. 21:55.
Citera
2008-06-12, 21:58
Medlem
Nemesis1s avatar
...And Oceans - AM GOD (2000 tror jag) är en klassiker för mig i alla fall...
Citera
2008-06-13, 00:28
Medlem
krijgenics avatar
Lustigt att du nämnde Deathspell Omega. Jag kom direkt att tänka på Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum. Fantastiskt album!
Citera
2008-06-13, 00:45
Medlem
WoWbaggers avatar
Om man gillar skogsblack; Akitsa - Goétie.
Citera
2008-06-13, 16:49
Medlem
Cannibal Hippies avatar
Dissection - Reinkaos passar väl rätt bra tillsammans med Marduk - Rom 5:12
Citera
2008-06-13, 17:05
Bannlyst
Tror också att Marduk - Rom 5:12 har betydligt större chans att bli en klassiker än Panzer Division Marduk. Iofs så är ju Paner Division lite utav en klassiker redan, men jag tror att fler kommer minnas Rom än Panzer längre fram i tiden.

Annars säger jag:

1349 - Hellfire (2005)
Craft - Fuck The Universe (2005)
Drudkh - The Swan Road (2005) - tror inte den blir en klassiker, men den är värd det.
Gorgoroth - Ad Majorem Sathanas Gloriam (2006)
Nifelheim - Envoy of Lucifer (2007)
Shining - IV The Eerie Cold (2005)
Watain - Sworn To The Dark (2007)

Edit: kanske Dark Funeral - Vobiscum Sathanas har en liten chans också att bli classic.
Senast redigerad av pettson3816 2008-06-13 kl. 17:08.
Citera
2008-06-13, 17:18
Medlem
von_Ss avatar
Anaal Nathrakh - The Codex Necro (2001)

Världens bästa album. Det är dock bara min personliga åsikt så det gör det inte till en modern klassiker. Vad som gör detta är istället att det är världens genom tiderna råaste och överlägset brutalaste skivjävel. Måste bli en klassiker.
Citera
2008-06-13, 21:12
Medlem
Jag tycker ni är lite fel ute på album men har rätt band ibland...

Craft - Terror Propaganda
Drudkh - Autumn Aurora
Nifelheim - Envoy of Lucifer (2007) - Låter precis som Nifelheim brukar så varför just denna ska nå klassikerstatus vet jag ej... Jävla bra dock.
Shining - II: Livets Ändhållplats är min personliga favorit men störst klassikerpotential har nog V: Halmstad
Watain - Casus Luciferi är tveklöst det album av dem som platsar här, den är även dubbelt så bra som den nerdummade Sworn to the Dark.

Så gör jag om jag får tycka lite. Jag vaknade just så jag vet inte riktigt vad som glöms (Kanske Ondskapts debut eller nåt av Antaeus), ska klura på det och återkomma.

Citat:
Ursprungligen postat av fuckaround
Funeral Mists album Salvation från 2003 är i mitt tycke en modern klassiker.

Mycket på grund av Ariochs vokala insatser. De sista 5-6 minuterna i In manus tuas är också bland det bästa som gjorts instrumentalt inom black metal.
Jag tycker sången är för "hackig" eller vad man nu ska säga på den... Jävligt bra, visst, men det är lite för många olika tagningar och olika effekter, jag tror inte det är två textrader efter varann på hela skivan som är inspelade in en tagning och får ha samma effekter... Tappar flowet litegrann om du förstår hur jag menar. Håller ingen med?
Senast redigerad av rargh 2008-06-13 kl. 21:14.
Citera
2008-06-13, 21:19
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Shining - II: Livets Ändhållplats är min personliga favorit men störst klassikerpotential har nog V: Halmstad

II, III och IV är mycket mörkare och kallare än V, men håller med dig - det är nog V som folk kommer att komma ihåg. Mitt favoritalbum är nog f.ö. IV. Genialt att sampla Christian Bale i slutet!
Senast redigerad av krijgenic 2008-06-13 kl. 21:24.
Citera
2008-06-13, 21:30
Medlem
Rövbärts avatar
Gloomy Grim - blood,Monsters,Darkness
Old Man´s Child - Revelation 666
Nargaroth - Black metal ist krieg
Massemord - Obscura Symphonia
Carpahatian Forest - Skjend hans lik
Aeternus - Hexagon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera