2008-06-12, 10:17
Avslutad
Läste nyligen i Martin Merediths bok "The State of Africa" att den forne presidenten och sedemera kejsaren av Central Afrikanska Republiken Jean-Bédel Bokassa hade en svensk fru.

Någon som vet vem hon är och om hon fortfarande är i livet?
Citera
2008-06-12, 12:21
Medlem
Carpe Diems avatar
PU -> Skvaller
/mod.
Citera
2008-06-12, 12:47
Medlem
Mr Andersons avatar
Han kanske åt upp henne?
http://www.americancivilrightsreview.com/dvafricacfrcannibal.html
Citera
2008-06-12, 15:35
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Han kanske åt upp henne?

Om han gjorde det, borde det inte kommit en diplomatisk reaktion från Sverige?

"Sverige uttrycker oro för att Kejsar Bokassa kan tänkas vilja äta upp fler svenskar, och kommer att skicka ett allvarligt formulerat brev med en skarp formulering i, om det skulle hända (igen)"
Citera
2008-06-12, 16:36
Medlem
enl. wikipedia hade han 17 fruar, vilken i ordningen var svenska? Har du inga flera ledtrådar från boken? Gubben var född -21 så det är väl fullt tänkbart att hon lever.
Citera
2008-06-12, 17:00
Medlem
uffeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
enl. wikipedia hade han 17 fruar, vilken i ordningen var svenska? Har du inga flera ledtrådar från boken? Gubben var född -21 så det är väl fullt tänkbart att hon lever.

ingen svensk fru så vitt jag kan se

http://mysite.verizon.net/respzyir/jean-bedel-bokassa/id9.html
Citera
2008-06-12, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean

Följande står på sidan 227 i boken:

"Most of his wives tended to be known by their nationality; they included the German, the Swede, the Cameroonian, the Chinese, the Gabonese, the Tunisienne, and the Ivorienne."

Det är dessvärre all information som ges.

Appropå hans kannibalism lär han vid sin kejsarkröning ha sagt till president Giscard d'Estaings representant att "You never noticed, but you ate human flesh".
Citera
2008-06-12, 19:15
Medlem
-jOE!s avatar
Någon borde väl ha Sveriges Dödsbok? Jag har som .iso men orkar inte installera... hon borde ju vara med där tycker man?
Citera
2008-06-12, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Någon borde väl ha Sveriges Dödsbok? Jag har som .iso men orkar inte installera... hon borde ju vara med där tycker man?

Men att hitta henne där skulle väl förutsätta att hon behållit Bokassa som efternamn?

Jag är nyfiken på fru nr. 19, Zara Victorine, som nämns i listan som tillhandhölls ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in