2008-06-12, 00:28
Medlem
Tjena, jag och en polare här på flashback känner att vi behöver lite hjälp från er bättre skolade inom den nobla konsten fiske!

Det är så att dom senaste veckorna har vi blivit riktigt insnöade på det här med fiske igen, alltid vart lite halv intresserad, men nu är det så bra att en kompis till oss har båt här i vättern, så vi har bestämt oss för att det här med fiske det är något för oss den här sommaren. : )

Men nu till problemen, ingen av oss 3 som brukar fiska är någon expert inom området, så det går kort sagt skit för oss när vi är ute...

Vart ute o fiskat 6-7 gånger senaste veckan, och det enda vi lyckats få i båten är några sketna små mörtar som vi senare använde som bete när vi metade, detta är givetvis inte vad vi är ute efter, det vi "försöker" få är nämligen gädda!

Men hur hårt vi än försöker lyckas vi bara aldrig, så tänkte bara höra om vi gör några grova misstag?

En vanlig fisketur för oss ser ut som så att vi lämnar land och åker iväg till en vik i närheten, sen bosätter vi oss vid en vass som vi tycker ser bra ut (kör helt på känsla).
Sen ligger vi kvar där allt i från en timme till resten av kvällen, rör vi på oss så åker vi till nån annan vass i närheten och lägger oss strax utanför och kastar mot vasskanten.
Nåt speciellt man ska tänka på när man väljer ställen att fiska på, vi kan så gott som ingenting om vikarna här om kring, vart fisken brukar finnas osv.

Vi är ute på kvällarna alltid, försöker att vara på sjön runt 5-6-7 och sen ligger vi och kaster med ytgående wobblers, poppers, spinnare ja allt möjligt vi hittar i lådorna, men nappen dom uteblir.

Vi söker oss till lite tätare vassar runt vikarna här i norra vättern (har motala som utgångspunkt), men det verkar som att alla vassar vi hittar är tomma?

Har hört att gäddfiske det ska helst bedrivas på våren eller hösten, men går det verkligen inte att fiska på sommaren också?

Är det något speciellt vi ska tänka på, vad kan vi tänkas göra för fel?
Som sagt vi är riktiga noviser på det här, så alla tips uppskattas verkligen, kommer hålla den här tråden uppdaterad under hela sommaren, så ni kan följa våra äventyr : )

Om det är helt kört med gädda, har ni något tips på något annat sorts fiske man kan bedriva från båt i vättern?

Mvh en nedslagen fiskare som inte vill ge upp!
Citera
2008-06-12, 00:39
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag är ingen sportfiskare. Men gäddan går ut på djupare vatten och är ganska inaktiv jägare på dagen för att komma in på grundare vatten vid morgon och kvällning, sedan så enligt en sportfiskare som jag känner säger sig att påstå att lite blåst blåser liv i gäddan.
Citera
2008-06-12, 00:45
Medlem
Subb[a]s avatar
Hatar gädda och det är ofta det enda jag lyckas få. Ofta mot slutet av en lyckolös fisketur brukar man kasta in mot vassen i lite lugnare och framförallt grundare vatten. Dom flesta gånger ligger det någon gädda där och lurar. Detta gäller över hela sommaren här i norr. Fått flera kring 4-5kg, ca 80cm-1 meter långa. Inga större än så, då blir det nog svårare och man måste söka sig till större vatten. 9/10 gånger är jag ute på kvällskvisten och fiskar, iom att det är ljust dygnet runt här.
Citera
2008-06-12, 07:09
Medlem
CpRekas avatar
Testa meta med en del av en död mört som bete.. Brukar funka bra på gädda.
Citera
2008-06-12, 09:28
Moderator
vfs avatar
Vid gäddfiske behövs det vind. Vindstilla är värdelöst.
Bottenkontakt behövs också. I grunda vassvikar är det
oerhört viktigt att hålla betet vid botten.
Citera
2008-06-12, 11:30
Medlem
jag har en ide. ro runt och kasta me toby atom flera timmar, stanna aldrig om ni inte får nå fisk. de är som en grundregel me gädda att den måste man hitta. inte som att kasta regnbåge i en sjö där man oftas kan stå still
Citera
2008-06-12, 12:41
Medlem
tjackkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vid gäddfiske behövs det vind. Vindstilla är värdelöst.
Bottenkontakt behövs också. I grunda vassvikar är det
oerhört viktigt att hålla betet vid botten.

Inte nödvändigtvis. Jag och några vänner plockade upp 12gäddor i olika storlek på mindre än 1timme Iof så småregnade det, vilket är bra när man fiskar gädda har jag märkt.

Är det soligt ute ligger dem gärna i vassen och glassar. Vid oväder söker dom sig ut på djupare vatten. Och drag som jag föredrar när Jag fiskar är skeddrag helst silver med eventuellt någon grönaktig fjällfärg men ändå mycket silver så det blänker! samt en röd tjoffs nere vid kroken. Det draget har varit oslagbart under alla år som jag fiskat.
Citera
2008-06-12, 12:47
Medlem
Cobber Kains avatar
Vättern är relativt svårfiskad om man jämför med någon liten dyngpöl som är fullproppad med gädda och aborre.

Men det gäller väl bara att kämpa på - prova andra beten, andra ställen och andra tider - till sist kanske det nappar och då kommer det kännas mycket bättre när man fått kämpa för det.
Citera
2008-06-12, 12:51
Bannlyst
Det är inte alls svårt, dessutom är ni ute för sent egentligen. Mellan 10 och 3 är den ideala tiden för att plocka upp gädda, varför man nu vill ha den fisken.

Sen skall du använda rejäla jiggar och jerka dom lätt runt 30-100 cm ifrån botten, nu på sommaren så ligger ofta gäddorna i dom djupare delarna av sjön så att sitta när stranden/vassen är slöseri med tid.

Tunga drag, rätt tid, rätt ställe.

3 saker du behöver för att fiska framgångsrikt.
Citera
2008-06-12, 16:10
Medlem
P.Gs avatar
Sommaren är, förutom vädret, inte den bästa säsongen för gäddfiske. Sök gäddan på djupet, vid djupbranter och grynnor. På kvällen och tidigt på morgonen kryper de längre in i vikarna och upp på grundare vatten vid grynnor.
Citera
2008-06-12, 16:22
Medlem
CpRekas avatar
Vad fan snackar ni om?

Tur man lär sig nått nytt varje dag..

Tycker gädda nappar bra då solen riktigt glassar, har ni aldrig hört talas om fenomenet sol-gädda?

Funkar bra på nätterna med, då gäddan är aktivast, då det regnar, då det haglar och då det stormar.

Och vad är det för jävla skitsnack om att gäddan går ut i djupare vatten på sommaren? Ska man fiska gädda så ska man för fan fiska i vassen.

Gädda kan man få när som helst, hur som helst, och nästan var som helst. Inte en direkt svår flörtad fisk.

Därimot så har jag märk att det är enormt svårt att fiska då det blåser från nord, eller, jag har blivig upplärd från att jag var en liten pojke att man inte skall fiska i "norlavere"
Citera
2008-06-12, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CpReka
Vad fan snackar ni om?

Tur man lär sig nått nytt varje dag..

Tycker gädda nappar bra då solen riktigt glassar, har ni aldrig hört talas om fenomenet sol-gädda?

Funkar bra på nätterna med, då gäddan är aktivast, då det regnar, då det haglar och då det stormar.

Och vad är det för jävla skitsnack om att gäddan går ut i djupare vatten på sommaren? Ska man fiska gädda så ska man för fan fiska i vassen.

Gädda kan man få när som helst, hur som helst, och nästan var som helst. Inte en direkt svår flörtad fisk.

Därimot så har jag märk att det är enormt svårt att fiska då det blåser från nord, eller, jag har blivig upplärd från att jag var en liten pojke att man inte skall fiska i "norlavere"

Synd att både jag och svärfar är yrkesfiskare, men du vet säkert vad du pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in