Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-11, 22:24
Medlem
Runkbullens avatar
Min dator har ett jävligt random fel, efter konstiga avstängningar (stavning?) så måste man fram med dammsugaren och dammsuga processorn. Är det någon i hela världen som har detta fel och vad fan kan det bero på?

Fan vad töntigt detta felet låter när man beskriver det, hoppas ni har överseende med det...
Citera
2008-06-11, 22:58
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkbullen
Min dator har ett jävligt random fel, efter konstiga avstängningar (stavning?) så måste man fram med dammsugaren och dammsuga processorn. Är det någon i hela världen som har detta fel och vad fan kan det bero på?

Fan vad töntigt detta felet låter när man beskriver det, hoppas ni har överseende med det...

Men vad är problemet om du redan hittat lösningen? Dammsug å testa...?
Citera
2008-06-11, 23:04
Medlem
darkdeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkbullen

kanske du har det så skitigt att datorn blir så skitig att den inte funkar
Citera
2008-06-11, 23:08
Medlem
Beror det på att damm sätter igen kylflänsar så kan du ju se det på temperaturerna. Programmet Everest är utmärkt till detta.
Citera
2008-06-11, 23:10
Medlem
Kolla upp att din processorfläkt funkar som den skall och se till att blåsa ur allt dam ur den. Använd INTE en dammsugare i en sug dam i en dator - damsugaren skapar statisk elektrisitet och kan döda den....
Citera
2008-06-12, 02:14
Medlem
Unbalanceds avatar
Exakt, inte in i datorn med dammsugaren och vifta! Det kan slå ut och döda elektronik i burken.
Blås med lungorna, använd tops, demontera fläkten och ränsa ur kylflänsen eller köp komprimerad luft på burk.

Rengjorde CPUn i min burk för någon h sedan, damm hade riktiga festligheter bakom fläkten och inne i kylflänsen:
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/CPUdamm.jpg
(CPU temperaturen gick ner ~14° efteråt, men nu var detta extremt mycket damm.)
Som sagt, kolla med Everest hur temperaturerna ser ut. Kika på CPUn om du kan se antydningar på dammsamling.
HUR stängs din dator ner, är det bara kapoff! så är den svart eller får du blåskärm innan?
Citera
2008-06-12, 02:41
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Exakt, inte in i datorn med dammsugaren och vifta! Det kan slå ut och döda elektronik i burken.
Blås med lungorna, använd tops, demontera fläkten och ränsa ur kylflänsen eller köp komprimerad luft på burk.

Annars funkar lufttryck extremt bra, bara man håller det en bit ifrån datorn, då det inte skapar någon ESD. Då slipper man slitet med topsar och all damm försvinner
Citera
2008-06-12, 03:50
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Annars funkar lufttryck extremt bra, bara man håller det en bit ifrån datorn, då det inte skapar någon ESD. Då slipper man slitet med topsar och all damm försvinner
Exakt, som tex. komprimerad luft på burk som jag nämnde i min post (tryckluft på burk kanske det heter).
Finns att köpa på tex. kjell & company:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=18094&path=437500000,4 51500000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in