2008-06-11, 20:36
Medlem
Hej!
Satt vid min dator och lyssnade på musik, sen helt plötsligt så började datorn låta högre och högre, jag öppnade chassi sidan och hörde att de var från nätaggregatet. Sen kom ett sprakande ljud sen dog datorn. Är mitt nätaggregat trasigt nu?, Jag har ingen super dator, AMD Athlon 1800+, nätaggregatet låg på 500w och den borde klara de lätt!
Jag försökte starta datorn igen men då sprakade de till sen händer det inge mer.
- Är nätaggregatet trasigt?
- Isf, vad rekommenderar ni för nytt för 200-300kr?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2008-06-11, 22:19
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sFAM
Hej!
Satt vid min dator och lyssnade på musik, sen helt plötsligt så började datorn låta högre och högre, jag öppnade chassi sidan och hörde att de var från nätaggregatet. Sen kom ett sprakande ljud sen dog datorn. Är mitt nätaggregat trasigt nu?, Jag har ingen super dator, AMD Athlon 1800+, nätaggregatet låg på 500w och den borde klara de lätt!
Jag försökte starta datorn igen men då sprakade de till sen händer det inge mer.
- Är nätaggregatet trasigt?
- Isf, vad rekommenderar ni för nytt för 200-300kr?

Tacksam för all hjälp!

Ja, det är ganska uppenbart att ditt agg är trasigt om det beter sig så! Förmodligen kortslutning.
Citera
2008-06-11, 23:21
Medlem
Mmmm... Börjar den låta högre och högre kan det ju bero på flera orsaker. Antingen kan en fläkt ha stannat och datorn börjar brumma för fläkten vibrerar eller så kan din 12V rail ha gått upp så att fläktarna spinner snabbare tills det att allt hänger sig och hela datorn brinner upp av den höga spänningen. (sett det felet på en dator, fläkten snurrade långsammare vid full load - slutade med att alla kondingar på moderkortet flög i luften =). Sen kan ju bara fläkten börjar låta för att den blivit slutkörd/stockat igen men då borde ju inte det börja spraka och allt stänger av sig.... Du kan ju alltid slänga i ett gamalt nättagg och se om det hjälper, skulle kanske inte slänga in ett nytt dock om du bränt ditt moderkort...Då finns ju risken att det nya brinner upp oxo...

(Föresten, ha du testat att bara plugga nätkabeln ur nätagget några timmar och sedan testat dra igång datorn igen? Vissa nätagg kan bli överbelastade och sedan vägrar de starta före man haft ur kabeln ur dem en stund så de laddar ur...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in