Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-11, 18:50
Medlem
Snitz3ns avatar
tjena ! jag ska göra en onformatering på datorn, altså ta bort hela windows o instalera om, har bara en hårddisk på datorn, så jag ska lägga över all musik,bilder mm på extärna hårddisken, nu till min fråga, kan man lägga över program till en extärn hårddisk o sen lägga in på datorn igen? t,ex photoshop mm ? /snitz3n
Citera
2008-06-11, 18:58
Medlem
Saviours avatar
Funkar med en del program, en del inte. Det beror på om programmet har skrivit in en massa i registret och så, kan jag tänka mig.
Citera
2008-06-11, 19:22
Medlem
Snitz3ns avatar
okej, värt att pröva altså?, men det är bara att dra in hela programmet o lägga på på extärna eller?
Citera
2008-06-11, 19:23
Medlem
Saviours avatar
Testa, funkar det inte så funkar det inte. Då får du väl installera det igen.
Citera
2008-08-04, 20:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Hej. Snattar tråden. Försök att stå ut med mig om jag verkar vara helt okunnig och använder fel termer.

Ok, jag tänker göra en omformatering av min hårddisk. Det typ svartnar för ögonen när jag tänker på hur mycket extraarbete det kommer att medföra. Alla program man dragit hem, och som är väldigt nyttiga.
Sen alla intallationsskivor som jag inte vet var dom är... Aargh.

Nu är det så att jag har en bärbar dator med två hårddiskar, alltså en C: och en D:. Man omformaterar bara C: va?

Gäller det samma för mig som för TS? Dvs att man kan hoppas på att man kan lägga Photoshop, Nero, Dreamwaeaver etc etc på D: och sen få dom att funka på datorn igen?

Skriver man långa listor på vilka program man vill ha i datorn innan man omformaterar?
Citera
2008-08-04, 20:42
Medlem
shmas avatar
som någon skrev tidigare så kommer en del funkar och en del andra inte funka. Det finns mer 'icke kommersiella' xp releaser med photshop och andra program integrerade i installationen. Kolla pirathamnen efter dom.
Citera
2008-08-04, 23:31
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hej. Snattar tråden. Försök att stå ut med mig om jag verkar vara helt okunnig och använder fel termer.

Ok, jag tänker göra en omformatering av min hårddisk. Det typ svartnar för ögonen när jag tänker på hur mycket extraarbete det kommer att medföra. Alla program man dragit hem, och som är väldigt nyttiga.
Sen alla intallationsskivor som jag inte vet var dom är... Aargh.

Nu är det så att jag har en bärbar dator med två hårddiskar, alltså en C: och en D:. Man omformaterar bara C: va?

Gäller det samma för mig som för TS? Dvs att man kan hoppas på att man kan lägga Photoshop, Nero, Dreamwaeaver etc etc på D: och sen få dom att funka på datorn igen?

Skriver man långa listor på vilka program man vill ha i datorn innan man omformaterar?

Ska du formatera för att du har virus/spyware på burken eller?
För om du har en ren dator kan du ju annars "spegla/ghosta" din hårddisk och isåfall välja att spegla dina program så slipper du ju att ominstallera allt igen
Spegla kan du ju göra med program som "Acronis True Image" (kostar en slant) och "Drive ImageXML" (gratis)
Citera
2008-08-05, 10:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Ska du formatera för att du har virus/spyware på burken eller?
För om du har en ren dator kan du ju annars "spegla/ghosta" din hårddisk och isåfall välja att spegla dina program så slipper du ju att ominstallera allt igen
Spegla kan du ju göra med program som "Acronis True Image" (kostar en slant) och "Drive ImageXML" (gratis)

Hmm, låter intressant.
Jag vet inte om jag har virus, men datorn har börjat bete sig lite. Bl a verkar den inte hitta det trådlösa nätverkskortet, och så har det samlats många många filer i Windowsmappen som heter typ "$NUninstallKB92319$"

Tänker att jag vill få tillbaka den dator jag minns att jag hade.

Kan inte problemen följa med i en sådan spegling?

Fattar man hur man ska göra när man väl har något av de där programmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in