2008-06-11, 01:45
Bannlyst
Jag har märkt att en del invandrare gärna vill koka med stora grytan och spara, istället för det som kan ätas upp direkt. Svenskarna verkar ha gått ifrån det då färsk mat är bäst?
Citera
2008-06-11, 05:17
Medlem
hudlums avatar
storkok är väl mest en ekonomifråga då det är både billigare o köpa storpack av ngt läpligt o laga till stora kok och sedemera frysa in för en regnig dag?
själv kör jag både och då jag äter hellre lite men fler gånger per dag.
Citera
2008-06-11, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Vissa gryträtter blir bättre om de får ligga något/några dygn, t ex gulasch, BB, kalops och liknande.

~Paul~
Citera
2008-06-12, 02:28
Bannlyst
Det blir ganska fullt.
Citera
2008-06-12, 18:04
Medlem
Storkok alla gånger. Gör alltid 4-5 portioner. Vem har tid och ork och att laga mat vid varje måtid?
Citera
2008-06-13, 05:54
Medlem
hudlums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vissa gryträtter blir bättre om de får ligga något/några dygn, t ex gulasch, BB, kalops och liknande.

~Paul~

Helt riktigt, dock ngt jag inte lyckats få till på vettigt o smakrikt sätt på österikisk gulasch typ den so mfinns på burk i vissa affärer den smaka rotroligt nog väldigt gott tilsammans med en bit baguette och en liten klick creme fraice (stavning?)

Paul jag vet att du är kunglig på div recept, du har inte lust o klura på den?

Mvh
hudlum
Citera
2008-06-13, 07:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudlum
Helt riktigt, dock ngt jag inte lyckats få till på vettigt o smakrikt sätt på österikisk gulasch typ den so mfinns på burk i vissa affärer den smaka rotroligt nog väldigt gott tilsammans med en bit baguette och en liten klick creme fraice (stavning?)

Paul jag vet att du är kunglig på div recept, du har inte lust o klura på den?

Mvh
hudlum
Inga hemligheter där. Den varianten som man kör i Österrike och Tjeckien är lite annorlunda än den ungerska varianten. I den här tråden hittar du receptet:
http://www.flashback.org/showthread.php?p=11602120#post11602120

Jag rekommenderar upp till 3 msk mejram men för säkerhets skull så börja med hälften!

~Paul~
Citera
2008-06-15, 22:43
Medlem
hudlums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inga hemligheter där. Den varianten som man kör i Österrike och Tjeckien är lite annorlunda än den ungerska varianten. I den här tråden hittar du receptet:
http://www.flashback.org/showthread.php?p=11602120#post11602120

Jag rekommenderar upp till 3 msk mejram men för säkerhets skull så börja med hälften!

~Paul~

kalas skall testa detta veckan efter midsommar, för snart e det dax at tfrossa i nypotatis och sill
Citera
2008-06-15, 22:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudlum
kalas skall testa detta veckan efter midsommar, för snart e det dax at tfrossa i nypotatis och sill
Ja, det är många frestelser på bordet vid den här årstiden .

Berätta hur det gick sedan!

~Paul~
Citera
2008-06-15, 23:41
Medlem
hudlums avatar
skall jag göra
suck var ute o kollade till potatislandet o det verkar som om jag inte får hemmaodlad nypotatis till midsommar, har inte ens blommat än fast jag sådde relativt tidigt, skall driva på knölarna lit ebättre nästa år innan jag sätter.
dock kommer det bli rikligt med hemmaodlade jordgubbar
Citera
2008-06-15, 23:43
Medlem
Om man bor ensam är storkok kung, då blir det plötstligt inte jobbigt att köpa massiva förpackningar på 2kg+ köttfärs och liknande just för att det var billigt...

Får bara hålla med övriga i tråden annars.
Citera
2008-06-16, 02:08
Medlem
Vissa rätter lämpar sig bäst i större kok.. kanske inte just storkok a la 10L men.. ja.. grytor osv. gör sig enklast ifall man gör ett par portioner på en gång än att fjutta på med 3dl vätska i en liten sketen kastrull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in