2008-06-11, 12:16
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kokt fisk. Konstigt att man alltid lyckades förstöra en sådan fin råvara som torsk.
Sant! Har förmodligen bidragit till min livslånga avsky för denna fisk.
Citera
2008-06-11, 12:18
Medlem
Tjockpannkaka. Så där blekfet och dallrande.
Alt leverbiffar, som luktade lite som hundskitar.
Citera
2008-06-11, 12:33
Bannlyst
Under min skoltid var jag inte särskilt förtjust i någon mat.
I efterhand när man varit och ätit i skolan inser man att
den maten många gånger är bättre än skiten man kallar
dagens-lunch på stan, och serverar för en sextiolapp.
Jag tror det handlade om att man inte var cool om man
åt skolmaten eller något. De sista 3 åren så började vi
äta maten, men det var alltid lite gnäll. Vet inte hur många
gånger man åkte ner till stan för att ta en flottig äcklig
pizza framför dem relativt nyttiga & sunda rätter som
serverades i skolan. Det enda som jag med gott samvete
kan säga var vidrigt med skolmaten var deras kokta potatis.
Jag förstår inte hur det ska vara så svårt att få en
anständigt kokt potatis serverad? Kan det ha med
värmehållningen att göra tro?
Citera
2008-06-11, 12:49
Medlem
Herrtrosas avatar
1. Fiskpanetter som också gick under namnen: "Fiskpinnar" och "sprödbakad torsk". De var mjuka, de var färglösa och de smakade slida. Potatisen till det, den var gulgrå och mjuk på utsidan och nästan vit och stenhård på insidan.

2. Kokt stekkorv som i regel var grå. Till det blev det skållhet potatismos och ketchup.

3. En uppäten Vesuvio i en åksjuk mage som sedan kastas upp på en stor hög spaghetti. Also known as "spaghetti och skinkstuvning".

4. Sedan så har vi oxjärparna som i sig var relativt goda. Järparna liknade dock normalstora bajskorvar vilket jag fann väldigt avtändande. Vid ett tillfälle smusslade jag ner en sådan järp i fickan och styrde kosan mot närmaste skoltoalett. Väl där så gnuggade jag järpen mot en hög toalettpapper så att det såg ut som att någon hade "scratchat skitan" efter ett toalettbesök. Jag lade sedan ner toalettpappret på ett stängt toalettlock och placerade sedan järpen på pappret. Sedan avlägsnade jag mig snabbt från platsen. 15 minuter senare så går en elev in där och springer snabbt ut för att hämta en lärare. Läraren går in och blir förskräckt och det samlas fler och fler elever utanför toaletten. "Någon har... Någon har kakkat på toalettstolen" hörde man läraren säga Det gick sedan ett rykte om att vi hade en bajsman på skolan.
Citera
2008-06-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Detta vara ett riktigt hatobjekt även för min del, vi kallade den "fimpsoppa" då pastan bestod i 3cm långa tagliatellebitar.

Lapskojs var inte heller någon höjdare, främst pga pulvermoset som förstörde det mesta det var inblandat i.

Resten var kanon, redig husmanskost som gjorde mig tjock och glad!
Mmm skolans lapskojs är ju mumma.
Synd att det inte serveras på några lunchserveringar.
Citera
2008-06-11, 13:00
Medlem
Big Ms avatar
leverbiff
Den dagen fick man gå hungrig.
Citera
2008-06-11, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
4. Sedan så har vi oxjärparna som i sig var relativt goda. Järparna liknade dock normalstora bajskorvar vilket jag fann väldigt avtändande. Vid ett tillfälle smusslade jag ner en sådan järp i fickan och styrde kosan mot närmaste skoltoalett. Väl där så gnuggade jag järpen mot en hög toalettpapper så att det såg ut som att någon hade "scratchat skitan" efter ett toalettbesök. Jag lade sedan ner toalettpappret på ett stängt toalettlock och placerade sedan järpen på pappret. Sedan avlägsnade jag mig snabbt från platsen. 15 minuter senare så går en elev in där och springer snabbt ut för att hämta en lärare. Läraren går in och blir förskräckt och det samlas fler och fler elever utanför toaletten. "Någon har... Någon har kakkat på toalettstolen" hörde man läraren säga Det gick sedan ett rykte om att vi hade en bajsman på skolan.

Hahahaha!
Dagens klockrenaste asgarv
Citera
2008-06-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
leverbiff
Den dagen fick man gå hungrig.
Åh, det var verkligen synd. Innan jag började skolan brukade mamma göra en leverbiff som jag tyckte jättemycket om. Sedan i skolan fick vi en som smakade beskt och kändes som gummi i munnen, då kunde jag inte äta mammas heller. Sorgligt.

men jag tycker nog att skolmaten har bättrat på sig sedan min tid, mina ungar har aldrig klagat på det de får i skolan.
Citera
2008-06-11, 13:19
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag hade turen att få mat som var tillagad på plats av snälla mattanter under grundskolan. All mat gick att äta, visst fanns det mer eller mindre goda rätter, fast så var det ju hemma också. Mamma lagade stekt sill lite för ofta enligt mitt tycke och smak. När jag började gymnasiet kom storköksmaten. Den lagades 10 mil från skolan och kördes i lastbil till skolorna. Mattanterna fick då börja värma mat istället. Det enda de lagade var sallad och vissa tillbehör. Maten var äcklig, det enda som gick ner var knäckebröd med knorr. Den äckligaste maten var kokt potatis. Den hade en slemmig hinna och oftast en grönsaktig färg. Hur kan man misslyckas med potatis? Varför ska potatisen kokas i ett tillagningskök? All näring måste ha försvunnit på vägen.
Citera
2008-06-11, 13:20
Bannlyst
Skolmaten var ingen höjdare, oavsett vad dom lagade smakade det industrikök. Lappskojs var nog värst

Dock finns det dom som har det värre, i Tenstaskolan förekom det tydligen att somalier satte sig och sket i matkärlen, dom stora kärlen påminde tydligen om de hål i golvet de använder som toaletter. Jämför med det när ni klagar på skolmaten.
Citera
2008-06-11, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack Berry
Jämför med det när ni klagar på skolmaten.
Ibland var det nog inte så skillnad på skolmaten och den nämnda "humanresten" .

~Paul~
Citera
2008-06-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag hade turen att få mat som var tillagad på plats av snälla mattanter under grundskolan. All mat gick att äta, visst fanns det mer eller mindre goda rätter, fast så var det ju hemma också. Mamma lagade stekt sill lite för ofta enligt mitt tycke och smak. När jag började gymnasiet kom storköksmaten. Den lagades 10 mil från skolan och kördes i lastbil till skolorna. Mattanterna fick då börja värma mat istället. Det enda de lagade var sallad och vissa tillbehör. Maten var äcklig, det enda som gick ner var knäckebröd med knorr. Den äckligaste maten var kokt potatis. Den hade en slemmig hinna och oftast en grönsaktig färg. Hur kan man misslyckas med potatis? Varför ska potatisen kokas i ett tillagningskök? All näring måste ha försvunnit på vägen.

Lite OT, men jag kommer till att tänka på matlådorna som körs ut till pensionärerna. på gotland tillagas den maten på fastlandet (!) och fyses ned och fraktas med färjan till ön, där den sedan körs ut på ön, med en hel veckas luncher på en gång. Fy helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in