Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-10, 23:23
Medlem
liquid_flows avatar
Shu!
Jag har skaffat ett jobb över sommaren. Men av olika amnledningar pallar jag inte jobba hela sommaren, kanske en månad, och även om det skulle ändras och jag jobbar hela så kvarstår min fråga...
Jag kanske kan kämpa mig igenom denna fucking månaden, så får jag typ 7-8 000 svenska, minst.

Dessa pengarna räcker väl ganska länge, men jag skulle vilja investera dem i nåt, typ inte aktier eller liknande, de e för komplicerat. asså jag vill ju kunna leva på pengarna, men samtidigt pallar jag inte att dem försvinner försnabbt!
Jag har funderat lite och kommmit fram till några idéer:

Köpa sprit för några tusen, sen när man dricker me kompisar kan dem ge en lite pengar för de eller vafan vet jag, ( spriten är billigare i Danmark där jag kommer köpa den, sen kan jag "sälja" den lite dyrare). Men jag kommer känna mig fittig, och bjuda hela tiden.

Sen kan man fylla garderoben med sprit, och börja langa till några ungdomar.
Men jag har ingen bil, och cykla runt med en massa flak, mm, låter lite jobbigt... plus jag känner inga 14-16 åringar.

Ja, detta är väl allt jag komit på...

Fler alternativ, eller nån annan smart idé, så mina pengar inte ska försvinna så snabbt...
Citera
2008-06-11, 01:11
Medlem
Jüggernauts avatar
GE dem till dina goda man som sedan portionerar ut dem, på så sätt räcker dem längre och det kan du se som en bra investering.

Varför pallar du fucking inte med att fucking palla jobba hela fucking sommaren palla fucking?
Citera
2008-06-11, 02:12
Medlem
KeiKais avatar
Sätt det på ett sparkonto, och invänta dom dystra tiderna :O. Finns hyfsade schyssta sparräntor idag. Men som dom säger, Smid järnet medans det är varmt. Finns det mer jobb för dig i sommaren, försök att "palla" läget och jobba ihop ytterliggare 7-8000 så har du runt 14-16k där du kan visserligen leka med en del pengar och investera resten.

Det jag skulle kunna tänka mig är ett långsiktigt köp av öl i Danmark, spara under sängen och lägg några i kylen och drick måttligt. På det sättet slipper du köpa nytt hela tiden och kan spara dig några hundringar från krogen när du kommer in
Citera
2008-06-11, 09:57
Medlem
Ettan^s avatar
Swedbank e-sparkonto har hyfsad ränta, då kan du ta ut dem när som helst (mer eller mindre) också.

Annars skulle jag föreslå att du tar tillfället i akt och börjar köpa lite fonder. Minimal ansträngning, och hyfsat bra investering, beroende på vilken fond du väljer. Se till att INTE röra fondpengarna, oavsett vad. Spara några hundra varje månad om du kan, och rör aldrig pengarna. Efter 20 år har du nog en hyfsad summa i alla fall.
Citera
2008-06-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Swedbank e-sparkonto har hyfsad ränta, då kan du ta ut dem när som helst (mer eller mindre) också.

Annars skulle jag föreslå att du tar tillfället i akt och börjar köpa lite fonder. Minimal ansträngning, och hyfsat bra investering, beroende på vilken fond du väljer. Se till att INTE röra fondpengarna, oavsett vad. Spara några hundra varje månad om du kan, och rör aldrig pengarna. Efter 20 år har du nog en hyfsad summa i alla fall.

Optimist. Du svarar en TS som inte "pallar" jobba i mer än en månad. Tror du att han klarar av att spara pengar i 20 år??
Citera
2008-06-11, 11:16
Medlem
Jag antar villainbrotten floppade, Mr. Gangster.

Det finns inga enkla genvägar med så lite kapital. Har du testat den klistrade tråden högst upp?
Citera
2008-06-11, 16:49
Medlem
liquid_flows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Optimist. Du svarar en TS som inte "pallar" jobba i mer än en månad. Tror du att han klarar av att spara pengar i 20 år??

Jo, jag skulle kunna jobba, men jobbet jag har skaffat har för många nackdelar, jag stinker, och får blåsor/ eksem av alla kemikalier, så man orkar liksom inte med det.

Men jag förstår mig inte riktigt på fonder, aktier mm, det verkar för komplicerat
Citera
2008-06-11, 19:33
Medlem
har oxå funderat att spara i fonder . 200 kr i månaden, i typ 10-20 år!
ska nog satsa på förnyelsebar energi!.
Citera
2008-06-11, 20:40
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
Men jag förstår mig inte riktigt på fonder, aktier mm, det verkar för komplicerat

Fonder är väl bland det lättaste, förutsatt att du inte bryr dig om att byta. Lika lätt att köpa fonder som att flytta pengar mellan konton (mer eller mindre).
Citera
2008-06-11, 23:34
Medlem
mildredemils avatar
sätt pengarna in pengarna på ett fasträntekonto. länsförsäkringar har bra ränta.. det är ett konto som binder pengarna i t.ex. 3 månader till en fast ränta. när dessa 3 månader är slut så har du fått en bra avkastning på slantarna.. inte alls krångligt.. gå bara till nåt kontor och be dem göra det så har du en del extrapengar inom 3 mån
Citera
2008-06-14, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mildredemil
sätt pengarna in pengarna på ett fasträntekonto. länsförsäkringar har bra ränta.. det är ett konto som binder pengarna i t.ex. 3 månader till en fast ränta. när dessa 3 månader är slut så har du fått en bra avkastning på slantarna.. inte alls krångligt.. gå bara till nåt kontor och be dem göra det så har du en del extrapengar inom 3 mån

Hur mycket är endel extra pengar? Jag har själv/håller på sommarjobbar och går gymnasiumet, och såklart är pengar en ständigt ämne. Man som sagt inte mycket att tillgå. Jag har ungefär 20.000kr som jag skulle vilja investera. Vad är ert bästa tips? Hur kan dem stiga på 3månader mildredemil? Är det bara några hundralappar då? Isåfall tjänar man mer på studiebidraget hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in