2008-06-10, 17:58
Medlem
Patient67s avatar
Vad tror ni om Johan Theorin's nya bok "Nattfåk" ?
Kan han matcha sin succé debutbok skumtimmen?
En "flipp" eller "flopp" ?!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146218343

Stormvarning

När den kraftfulla storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig hemma. Fåken som kommer med is, snö och dimma och som drar med sig allt i sin väg.

I Johan Theorins nya bok har det blivit vinter på norra Öland. Familjen Westin har nyligen flyttat dit från Stockholm, till en stor gammal ödegård som de tänker renovera. Snart får de höra en del ruskiga sägner om stället. Sådant som naturligtvis bara är skrock och vidskepelse. Eller? Det dröjer inte länge innan svårförklarliga saker börjar hända.

I Nattfåk får vi stifta bekantskap med en rad nya människor, men också möta några vi redan känner - inte minst den pensionerade sjökaptenen Gerlof Davidsson. Precis som Skumtimmen är det en stark och oförglömlig läsupplevelse, en blandning av kriminalroman, spökhistoria och familjedrama med originella karaktärer, fängslande miljöer och en lika sorglig som spännande intrig.
Citera
2008-06-11, 14:35
Medlem
ManOrAstroman?s avatar
Är stämningen kvar kommer jag nog gotta mig lika mycket =)
Citera
2008-06-11, 19:24
Medlem
Patient67s avatar
Håller tummarna på att den är minst lika bra som skumtimmen...jag ser fram emot att läsa den!!
Citera
2008-09-06, 23:55
Medlem
P.T Barnums avatar
Jag har läst ut den nu och jag måste säga att bitvis är den bättre än Skumtimmen. Stämningen är oerhört suggestiv och Theorin använder landskapet och naturens krafter till max. Theorin hör till det fåtal som borde uppgraderas från deckarförfattare till "äkta" författare
Citera
2008-09-08, 19:17
Medlem
Jag läste första boken, Skumtimman, mest för att se om rescensionerna stämde. En underhållande bok helt klart även om den inte är ett mästerverk, bra mycket bättre än smörjan som Guillou, Mankell och Marklund producerar. Hur dessa tre talanglösa pajasar har kunnat blivit så populära övergår mitt förstånd. Skumtimman var dock inte lika underhållande som GW Perssons senaste alster där den fördomsfulle Bäckström är enormt rolig. Kommer nog att läsa Nattfåk när jag får tid.
Citera
2008-09-08, 21:56
Medlem
Jag fullkomligt älskade 'Skummtimmen'. Personbeskrivningarna var fenomenala och hela historien gripande som få. Det är så fruktansvärt roligt att få sig känslan "vad-kommer-hända-härnäst", när man läser en bok och det får Johan Theorin en att göra. Kort sagt, 'Skummtimmen' är en fenomenal bok. Längtar tills jag får påbörja 'Nattfåk'. Bara jag som fullkomligt älskar Gerlof? Vilken underbar liten gammal gubbe.
Citera
2008-09-08, 22:34
Medlem
P.T Barnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Jag fullkomligt älskade 'Skummtimmen'. Personbeskrivningarna var fenomenala och hela historien gripande som få. Det är så fruktansvärt roligt att få sig känslan "vad-kommer-hända-härnäst", när man läser en bok och det får Johan Theorin en att göra. Kort sagt, 'Skummtimmen' är en fenomenal bok. Längtar tills jag får påbörja 'Nattfåk'. Bara jag som fullkomligt älskar Gerlof? Vilken underbar liten gammal gubbe.
Gerlof har en roll i Nattfåk med Gubben är lika skön i den här boken.
Citera
2008-09-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.T Barnum
Gerlof har en roll i Nattfåk med Gubben är lika skön i den här boken.

Jag vet. Det skall bli ett sant nöje att få läsa boken. Ser fram emot det. Nu väntar sig bara en liten beställning ifrån!
Citera
2008-09-18, 17:40
Medlem
Nu ligger ett paket hos posten från Adlibris och väntar på mig. I den finner jag Nattfåk tillsammans med lite annat smått och gott. Läste de första sidorna ur boken på Adlibris, verkar väldigt lovande!
Citera
2008-12-28, 23:20
Medlem
kalabalikens avatar
Årets julklappsbok är utläst. Klart stämningsfull, men ändå inte riktigt lika bra som Skumtimmen. Den kan dock varmt rekommenderas till alla er som gillade Skumtimmen. Jag såg att Theorin kommer att skriva fyra stycken ölandsromaner i serien. En för varje årstid. Höst och vinter avklarade alltså.
Citera
2008-12-29, 10:47
Medlem
Jag håller med, Nattfåk är inte alls lika bra och gripande som historien och stämningen i Skummtimmen, men helt klart godkänd.
Citera
2009-07-31, 22:20
Bannlyst
Nattfåk är riktigt bra, men den handlar liksom inte om något förutom i början och slutet, det handlar mest om joakim som går runt och skrotar, tilda som pratar med gerloff och henke som snor massa saker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in