2008-06-10, 12:44
Medlem
Orrons avatar
Hej allihopa!

Satt tidigare idag och tankade lite filer (läs porr ) och när jag skulle öppna nån utav dessa så låste sig datorn, inget konstigt med det tänkte jag, men det är nu det skumma inträffar. Efter att jag startat om datorn beter sig windows som om jag har gjort en nyinstallation av XP; alla tidigare skrivbordsikoner är borta, det är en ny standardbakgrundsbild (den där fina med gräsmattan och molniga himlen...), och när jag ex. öppnar firefox så kör den samma procedur som när man precis installerat det (likadant med mediaplayer).....
En annan skum grej är att min mapp "download" som låg på skrivbordet med musik och filmer etc. är borta, det första jag gjorde var att använda sökfunktionen för att hitta min musik, men den hittade ingenting så jag började leta. Och i nån dokument and settings mapp -> skrivbord-> download låg den och där fanns alla mina filer men dom går inte att hitta via sökfunktionen!?

Jag undrar vad detta underliga problem beror på, någon som känner igen det och vet vad som är felet?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2008-06-10, 12:48
Medlem
Skomakar-antons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orron
Hej allihopa!

Satt tidigare idag och tankade lite filer (läs porr ) och när jag skulle öppna nån utav dessa så låste sig datorn, inget konstigt med det tänkte jag, men det är nu det skumma inträffar. Efter att jag startat om datorn beter sig windows som om jag har gjort en nyinstallation av XP; alla tidigare skrivbordsikoner är borta, det är en ny standardbakgrundsbild (den där fina med gräsmattan och molniga himlen...), och när jag ex. öppnar firefox så kör den samma procedur som när man precis installerat det (likadant med mediaplayer).....
En annan skum grej är att min mapp "download" som låg på skrivbordet med musik och filmer etc. är borta, det första jag gjorde var att använda sökfunktionen för att hitta min musik, men den hittade ingenting så jag började leta. Och i nån dokument and settings mapp -> skrivbord-> download låg den och där fanns alla mina filer men dom går inte att hitta via sökfunktionen!?

Jag undrar vad detta underliga problem beror på, någon som känner igen det och vet vad som är felet?

Tacksam för all hjälp!

Har du nåt återställningsprogram, typ BackOnTrack? Det där med att det inte gick söka lät konstigt.
Citera
2008-06-10, 12:48
Medlem
Låter som att du är inloggad på någon annan användare.
Citera
2008-06-10, 12:56
Medlem
Orrons avatar
Nej, har inget sådant program. Kanske borde tanka ner och pröva, det skulle ju antagligen lösa mina problem tillfälligt åtminstone. Men jag blir inte klok på vad det är som hänt, och varför windows beter sig så konstigt. Det är som om den installerat om XP och liksom behållt allt det gamla i en undangömd mapp. Hela mitt förra skrivbordsupplägg liksom alla mina filer kan jag trots allt komma åt....
Citera
2008-06-10, 12:58
Medlem
Orrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Låter som att du är inloggad på någon annan användare.

Jo jag tänkte också så först, men när jag ska växla användare eller logga ut från användarkontot så ser jag att det bara är ett konto (samma jag är inloggad på)...
Citera
2008-06-10, 13:41
Medlem
King_Helixs avatar
Här finns det ju flera vägar att gå. Jag skulle nog börja med att köra nåt rensprogg av malware o annat suspekt, ifall du råkar ha fått in nåt skit i burken. "Spybot Search & Destroy" tycker jag funkar bra. Ett annat är "AdAware". Virusprogg förutsätter jag att du har så kör en komplett scanning där åxå. Låt programmen ta bort sånt de hittar, och som du är säker på inte behövs. Det kan bli div. registernycklar o annat smått o gott. Programmen brukar ange sökväg till de funna posterna, så man brukar kunna lista ut vilka program/tjänster som de ev. refererar till.

Hittas div. "fel" av rensproggen o dessa tas bort så bör ju datorn funka bättre nu, och du kan återställa allt som det var innan.

Efter detta starta om datorn. Min gissning är att du inte får tillbaka ditt skrivbord, men söket kanske funkar nu, och då får du fixa tillbaka manuellt som du hade innan.

En annan utväg är den klockrena metoden "systemåterställning", windows egen nödlösning på div systemfel.....funkar sgs alltid. Se till bara att "rena" datorn innan så du får bort alla ev. malware..worms..etc, om du har nåt sånt i burken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in