2008-06-11, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefiluren
Stod ju i tidningen att tanten fick pengarna återbetalda av banken, alltså fick hon ersättning för sitt eget misstag. Hade någon av oss gjort det så skulle dom på banken bara garva åt oss, märkligt, kan alltså vara värt att prova, ta ut ett par tusen, lämna dom i automaten, låt polaren efter er plocka ut pengarna, se till så att han inte visar ansiktet för kameran. Sen gå in på banken och få igen pengarna av dom, snabba affärer så har man dubblat upp slantarna.

Hon kanske fick ersättning av banken just för att det fanns tydliga bilder av "miljonären". Banken hade kanske skäl att tro att de snart skulle få tillbaka stålarna, så fort polisen fått tag i honom.
Senast redigerad av lonely star 2008-06-11 kl. 16:21.
Citera
2008-06-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Hon kanske fick ersättning av banken just för att det fanns tydliga bilder av "miljonären". Banken hade kanske skäl att tro att de snart skulle få tillbaka stålarna, så fort polisen fått tag i honom.
Det känns inte som att bankerna arbetar på ett sådant sätt. Att pengar återbetalas efter en stöld kan man aldrig räkna med, även om vederbörande enligt åtal är skyldig återbetalning.

Hur skulle det se ut om (rent hypotetiskt / fantasifullt) en värdetransport körd av Securitas rånas. Person på plats lyckas identifiera en av rånarna som en OG-medlem. Därefter återbetalas de stulna beloppen omedelbart till den rättmätige ägaren eftersom Securitas har goda förhoppningar om att få tillbaks pengarna, bara för att de vet vilka som har gjort det?

Detta är bara ett exempel i brist på andra bättre lämpade, så var vänlig och påpeka inga sakfel i texten!
Citera
2008-06-11, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Det känns inte som att bankerna arbetar på ett sådant sätt. Att pengar återbetalas efter en stöld kan man aldrig räkna med, även om vederbörande enligt åtal är skyldig återbetalning.

Hur skulle det se ut om (rent hypotetiskt / fantasifullt) en värdetransport körd av Securitas rånas. Person på plats lyckas identifiera en av rånarna som en OG-medlem. Därefter återbetalas de stulna beloppen omedelbart till den rättmätige ägaren eftersom Securitas har goda förhoppningar om att få tillbaks pengarna, bara för att de vet vilka som har gjort det?

Detta är bara ett exempel i brist på andra bättre lämpade, så var vänlig och påpeka inga sakfel i texten!

Mm. Nu var det ju inte direkt någon maffia från Bulgarien eller Ryssland som ryckte ut de där 5000: från bankomaten.

Kan ju bara konstatera fakta: kärringen fick ersättning från banken av någon anledning och jag anser att min förklaring till varför är mer logisk än din, som i princip påstår att hon inte fick någon ersättning (för hur skulle det se ut...).
Citera
2008-06-11, 16:43
Bannlyst
Citat:

kanske men det är ju ingen hållbar historia heller, för om mannen som tog pengarna inte skulle erkänna och inga pengar återfås så står banken där utan sina slantar. även om han blir dömd så är det ingen garanti för att pengarna kommer tillbaka.

Jag tror mest det handlar om att banken vill skapa lite positiv publicitet för sig och framstå som väldigt generösa och kanske lyckas locka till sig några fler kunder på köpet.
Citera
2008-06-11, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefiluren
kanske men det är ju ingen hållbar historia heller, för om mannen som tog pengarna inte skulle erkänna och inga pengar återfås så står banken där utan sina slantar. även om han blir dömd så är det ingen garanti för att pengarna kommer tillbaka.

Jag tror mest det handlar om att banken vill skapa lite positiv publicitet för sig och framstå som väldigt generösa och kanske lyckas locka till sig några fler kunder på köpet.

Men handlar inte artikeln just om att han inte bara är fotograferad utan även en "känd miljonär"? Hur skulle han kunna neka? (Vilket han om jag fattat rätt inte heller gjort.)

Vad är det för positivt i att bli känd som "banken som ersätter bortslarvade pengar"?
Senast redigerad av lonely star 2008-06-11 kl. 16:57.
Citera
2008-06-11, 16:57
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core84
Jag har hört att om man låter pengarna sitta kvar en stund så åker de in på kontot igen? någon som vet om det stämmer?
Det stämde åtminstone fram till för ett tag sedan.

Såhär kunde man bära sig åt om man var fattig (typ 300 spänn på kontot) och behövde mer (kokain och vodka är fan i mej inte gratis):

*Man gjorde ett uttag på sina trehundra spänn.

*När pengarna kom ut så lossade man försiktigt ut två hundralappar och lät en hundring+minneslapp sitta kvar.

*Efter ett tag pep bankomaten och det blinkade "Ta pengarna" i displayen.

Sedan slukade bankomaten tillbaks det som satt kvar, och hade man gjort det snyggt så kunde man åtnjuta ett konto med samma kontoställning som innan man hade två hundringar i fickan. Upprepa steg ett.

MEN: när banken öppnade och nån banktjänsteman redde upp alla returpengar i bankomaten så fick man samma minus på kontot

Sorry för OT, nästa gång kan jag berätta hur man ringde gratis till hela världen från en grön mynttelefon...
Citera
2008-06-11, 17:05
Medlem
Citat:
Kan ju bara konstatera fakta: kärringen fick ersättning från banken av någon anledning och jag anser att min förklaring till varför är mer logisk än din, som i princip påstår att hon inte fick någon ersättning (för hur skulle det se ut...).

I mitt svar kan jag inte någonstans se var jag skulle ha försökt ge en förklaring till varför hon fick tillbaka pengarna?
Citera
2008-06-11, 17:22
Medlem
Snowgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core84
Jag har hört att om man låter pengarna sitta kvar en stund så åker de in på kontot igen? någon som vet om det stämmer?

2 minuter så åker pengarna in. Nästan helt säker :P
Citera
2008-06-11, 19:37
Medlem
Pillevickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowgirl
2 minuter så åker pengarna in. Nästan helt säker :P

Det stämmer och man kan fiffla lite med det där..

När jag tog ut 100kr för 4-5år sedan stod jag samtidigt o snackade med en vän i 2-3minuter o hade ett litet kuvert i samma hand som jag tog pengarna med. så precis när jag skulle ta pengarna åkte kuvertet in men jag fick pengarna..

Dagen efter gick jag in på banken o frågade om det hade kommit in något kuvert men det va bara nej till svar.. Veckan efter upptäckte jag att dom inte hade dragit pengarna från mitt uttag.
Citera
2008-06-11, 19:38
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Det stämde åtminstone fram till för ett tag sedan.

Såhär kunde man bära sig åt om man var fattig (typ 300 spänn på kontot) och behövde mer (kokain och vodka är fan i mej inte gratis):

*Man gjorde ett uttag på sina trehundra spänn.

*När pengarna kom ut så lossade man försiktigt ut två hundralappar och lät en hundring+minneslapp sitta kvar.

*Efter ett tag pep bankomaten och det blinkade "Ta pengarna" i displayen.

Sedan slukade bankomaten tillbaks det som satt kvar, och hade man gjort det snyggt så kunde man åtnjuta ett konto med samma kontoställning som innan man hade två hundringar i fickan. Upprepa steg ett.

MEN: när banken öppnade och nån banktjänsteman redde upp alla returpengar i bankomaten så fick man samma minus på kontot

Sorry för OT, nästa gång kan jag berätta hur man ringde gratis till hela världen från en grön mynttelefon...

På 70-talet manipulerade jag en telefonautomat så att jag skulle kunna ringa gratis till pojkvännen i USA. Det funkade faktiskt och jag var glad. Några dagar senare när jag kopplade in mig med hjälp av krokodilklämmor och annat, så vällde det ut pengar från automaten. Jackpot! Alla som hade ringt hade blivit bestulna på sina slantar (dom kanske kunde ringa, vad vet jag). Men jag fick händerna fulla med mynt i alla fall. Kändes lite taskigt
Citera
2008-06-11, 20:00
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
33 poster med OT......
Senast redigerad av GAMLE SVARTEN 2008-06-11 kl. 20:02. Anledning: Edit: 34...
Citera
2008-06-11, 20:15
Medlem
Partons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
33 poster med OT......

Precis. Fram med "rånaren" nu! Var är FBs detektiver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in