2008-06-10, 15:14
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Hur kan man kalla det stöld?
Nästan samma sak hände mig.
Skulle ta ut pengar och där satt redan pengar i automaten.
Tittade upp och såg en kärring försvinna runt hörnan.
Jag sprang efter men hittade henne inte (det var på ett köpcenter).
Ärlig som jag är kontaktade jag faktiskt vakterna på centrat.
Dom nästan dumförklarade mig men jag menade just på att automaten är kameraövervakad och jag inte vill bli anklagad för något.
Och dom ville ju inte ropa ut i högtalara, gissa om det blivit rusning då...

Så jag lämnade namn o nummer men stoppade pengarna i fickan.
Har inte hört något sen dess...
Samma sak har hänt mig (dock med en betydligt mindre summa, "blott" 1500 kronor).

Då fanns det INGEN i närheten av automaten. Jag joggade dock ifatt de få klungor med folk som fanns i området och frågade om dom hade använt bankomaten nyligen. Efter 3 nekande svar gav jag upp och behöll pengarna.

Detta var innan dom installerade kameror i bankomaterna (många år sedan nu) och det var dessutom en söndag så det gick inte att gå in på något bankkontor och lämna in pengarna på.

Skillnaden i våra fall och miljonärens fall är ju att vi ansträngde oss för att leta upp ägaren medan han snällt stoppade på sig stålarna.
Senast redigerad av 00010000 2008-06-10 kl. 15:17.
Citera
2008-06-10, 15:25
Medlem
Nils Tomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Skillnaden i våra fall och miljonärens fall är ju att vi ansträngde oss för att leta upp ägaren medan han snällt stoppade på sig stålarna.

En annan skillnad är att det vore intressant att veta vem den där miljonären är
Citera
2008-06-10, 16:11
Medlem
uffeks avatar
Mannen är 65 år gammal enligt kvp
http://www.kvp.se/nyheter/1.1193142

bild:
http://malmolund.city.se/nyheter/2008/06/09/Miljonar_tog_damens_pengar_ur_bankomat/
Senast redigerad av uffek 2008-06-10 kl. 16:13.
Citera
2008-06-10, 19:42
Bannlyst
Men alltså, jag har lite svårt att se felet här.

Tanten tar ut pengarna men glömmer dem i bankomaten. Då kommer nästa person och plockar dem. Är det ren stöld då?
Olovligt förfogande kan jag däremot förstå.
Jag tycker detta är lite storm i ett vattenglas.
Citera
2008-06-11, 09:02
Medlem
soptippsbosses avatar
Det här är ju fan helt sinnesrubbat! Om kärringen är så jävla senildement och ålderssliten att hon inte kan skilja på att plocka ut 5000:- eller ett kontoutdrag, så borde hon nog omyndigförklaras.

Pengarna som sitter i bankomaten har tagits ut genom flera knapptryckningar inklusive en personlig kod. Om då dumnuckan lämnar pengarna där i så ser jag det förbehållet vem som helst att plocka pengarna, då hon uppenbarligen inte gjorde det.
Citera
2008-06-11, 09:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
Det här är ju fan helt sinnesrubbat! Om kärringen är så jävla senildement och ålderssliten att hon inte kan skilja på att plocka ut 5000:- eller ett kontoutdrag, så borde hon nog omyndigförklaras.

Men hallå, vilken rutten människosyn. Har du ingen gammal släkting eller bekant som inte är så snabb i huvudet? Moral är tyvärr en bristvara i samhället och du tycks inte heller ha något överflöd av den varan.

Inte heller den fjant som snodde stålarna. Han borde åtminstone ha fattat att pengarna inte var hans. Ska någon omyndigförklaras är det tjuven/miljonären.
Citera
2008-06-11, 09:37
Medlem
soptippsbosses avatar
Buhubuhu..

Kärringen lämnar pengar i automaten som hon själv tryckt fram genom bruk av knappsatsen. En snubbe går förbi, rycker pengarna och blir åtalad för stöld?

Visst det är synd att gumman är oförmögen att använda en bankomat, det är synd att hon på egen klantighet slarvar bort pensionen eller vad det nu var. Men det jag stör mig på är hur fan han kan åtalas för stöld. Helt vrickat!

Pesonligen hade jag inte tagit pengarna, men det förandrar inte min åsikt om hennes fumlande eller mannens fräckhet.
Citera
2008-06-11, 13:40
Medlem
Igloons avatar
Hade jag kommit till en utomat där det sitter pengar i hade jag utan tvekan stoppat de på mig. Skillnad om jag står i kö och se den framför mig glömma pengarna. Annars åker de ner i egen ficka.
Citera
2008-06-11, 13:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igloon
Annars åker de ner i egen ficka.
Glöm inte att vara maskerad. Trist för dig att visas i tidningen eller i "Efterlyst".
Citera
2008-06-11, 15:21
Bannlyst
Stod ju i tidningen att tanten fick pengarna återbetalda av banken, alltså fick hon ersättning för sitt eget misstag. Hade någon av oss gjort det så skulle dom på banken bara garva åt oss, märkligt, kan alltså vara värt att prova, ta ut ett par tusen, lämna dom i automaten, låt polaren efter er plocka ut pengarna, se till så att han inte visar ansiktet för kameran. Sen gå in på banken och få igen pengarna av dom, snabba affärer så har man dubblat upp slantarna.
Citera
2008-06-11, 16:00
Medlem
Racooons avatar
Mer bilder:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2657699.ab
Citera
2008-06-11, 16:08
Medlem
Jag har hört att om man låter pengarna sitta kvar en stund så åker de in på kontot igen? någon som vet om det stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in