2008-06-09, 22:35
Medlem
Hej där!

Har sökt men ej hittat det jag letar efter när det handlar om utbildningar för entreprenör/business management. Vilken av dem rekommenderar ni att man läser? Vad är det för skillnad på dem? Vilka universitet är främst inom detta område och vad kräver respektive universitet? Bör jag ta en annan väg mot min entreprenör karriär? Berätta allt ni vet och lite till

Tack på förhand.
Citera
2008-06-09, 22:58
Medlem
För information om utbildningar kan du t ex googla på business management, en bra början.

Sök lite själv, sluta vara så j*vla lat och fråga om allt på olika forum.

Dina övriga frågor kan nog andra hjälpa till med.
Senast redigerad av carloster 2008-06-09 kl. 23:01.
Citera
2008-06-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sba99
Hej där!

Har sökt men ej hittat det jag letar efter när det handlar om utbildningar för entreprenör/business management. Vilken av dem rekommenderar ni att man läser? Vad är det för skillnad på dem? Vilka universitet är främst inom detta område och vad kräver respektive universitet? Bör jag ta en annan väg mot min entreprenör karriär? Berätta allt ni vet och lite till

Tack på förhand.

Det handlar nog mer om dig själv än om vilken utbildning du går.
Citera
2008-06-10, 00:39
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det handlar nog mer om dig själv än om vilken utbildning du går.

Instämmer.

Råkar dock känna till att Malmö högskola har nåt på G som kanske kan passa, se länk:

http://www.edu.mah.se/SGBIN/

Eftersom det handlar mycket om dig själv, kan en 2-årig utbildning vara ett bra komplement.
Citera
2008-06-10, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Instämmer.

Råkar dock känna till att Malmö högskola har nåt på G som kanske kan passa, se länk:

http://www.edu.mah.se/SGBIN/

Eftersom det handlar mycket om dig själv, kan en 2-årig utbildning vara ett bra komplement.

Dom flesta entreprenör- och starta-egetutbildningar som finns verkar mest vara lite bonnfångeri.
Många kurser i stil med: "tro på dig själv" och "våga satsa".
Jag har svårt att tänka mig vad man egentligen skulle kunna utbilda sig i förutom ekonomi och i den bransch man har tänkt att jobba med om man ska bli en entreprenör.
Citera
2008-06-10, 12:15
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Dom flesta entreprenör- och starta-egetutbildningar som finns verkar mest vara lite bonnfångeri.
Många kurser i stil med: "tro på dig själv" och "våga satsa".
Jag har svårt att tänka mig vad man egentligen skulle kunna utbilda sig i förutom ekonomi och i den bransch man har tänkt att jobba med om man ska bli en entreprenör.

Jag också! Jag tror heller inte att formell utbildning är svaret på allt, men det gör tydligen de flesta svenskar (som själva aldrig förstått att det finns självlärda, driftiga individer som inte behöver formell utbildning). Folk utgår ifrån sig själva, där majoriteten har varit tvungna att låta sig utbildas av någon annan, formellt. Därför tror jag att en högskoleexamen, och dessutom en kort sådan, kan vara bra att ha med sig i bagaget om man är sugen på att driva eget. Den utbildning jag länkade till har bl a ekonomi, projektledning och produktutveckling på schemat. Dessutom görs tydligen examensarbetet ute på företag. Två år som sagt, det kanske kan vara nåt för den som egentligen inte är supersugen på studier.
Citera
2008-06-10, 12:43
Medlem
Det jag sett av Lunds Universitets "Entreprenörskurser" har gett intrycket av att det är rent trams. Många människor är dock godtrogna och lyckas inte genomskåda detta.

Skaffa dig en gedigen ekonomiutbildning istället och se till att vara duktig på branchen du vill verka i.
Citera
2008-06-10, 19:22
Medlem
Jag har länge tänkt läsa finans och på så sätt bygga en formell grund, jag förstår vad ni menar med att det handlar mer om hur jag är som person, jag vet inte om jag fick fram det i min post men jag undrar nu är en entreprenör eller business management utbildning nyttig..mer det jag ville veta...men men hur långt kommer jag med 19,8 i snitt, erfarenhet av entreprenörbranschen & utsedd till årets skolambassadör två år i rad. Notera att jag är intresserad av att studera utomlands helst i USA. Jag har inte skrivit högskoleprovet men jag har tagit Cambridge advanced & profiency exam.

Har läst en hel del om bra universitet i Investment banker tråden men nu vill jag bygga upp en bra och formell grund inför min entreprenör karriär, är det då bra att utveckla sig inom finans eller ska jag söka mig någon annan stans?
Senast redigerad av sba99 2008-06-10 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in