2008-06-09, 20:29
Medlem
526s avatar
Någon som har koll på vad som krävs för att få tillfälligt alokoholtillstånd till SLUTET SÄLLSKAP?

Jag har kollat stadgarna på socialens tillståndsenhet.
Rent teoretiskt verkar det inte vara några problem.
Ambitionen är att vara helt seriös. Vi ska ha vakter och brandutgångar och sånt.

MEN...jag har en liten ringa grej jag åkte fast på för ca 3 år sedan. Inget allvarligt (bara en vanlig terminering av en jugge-maffia kille )
Har haft kronkalle efter mig för flera år sedan. Inga skulder i dagsläget. Inga skatteskulder, Har heller inte haft sk A-skulder.

Vad är det som är kinkigt? Och hur kan man isf kringgå detta?
Citera
2008-06-09, 21:09
Medlem
Folkhälsoinstitutet skriver:
Vid brottslighet som har anknytning till rörelsen, narkotikabrott, trafiknykterhetsbrott, våldsbrott samt ekonomisk brottslighet bör minst tre år förflyta sedan sökanden senast begick brott innan serveringstillstånd kan komma ifråga. Den tid sökanden avtjänat frihetsberövande påföljd skall inte inräknas i denna tid. Även då ett serveringstillstånd har återkallats bör minst tre år förflyta innan nytt tillstånd kan komma ifråga.
Dessutom ska man ha fyllt 20 år.

http://www.fhi.se/upload/PDF/Rättspraxis/HandbokAL051215.pdf
Se sid. 91.
Senast redigerad av .LA. 2008-06-09 kl. 21:12. Anledning: Länk
Citera
2008-06-09, 22:11
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Folkhälsoinstitutet skriver:
Vid brottslighet som har anknytning till rörelsen, narkotikabrott, trafiknykterhetsbrott, våldsbrott samt ekonomisk brottslighet bör minst tre år förflyta sedan sökanden senast begick brott innan serveringstillstånd kan komma ifråga. Den tid sökanden avtjänat frihetsberövande påföljd skall inte inräknas i denna tid. Även då ett serveringstillstånd har återkallats bör minst tre år förflyta innan nytt tillstånd kan komma ifråga.
Dessutom ska man ha fyllt 20 år.

http://www.fhi.se/upload/PDF/Rättspraxis/HandbokAL051215.pdf
Se sid. 91.

Tack för en matnyttig länk.
Nu var det inte finkan utan dagsböter jag åkte på, för ganska exakt 3 år sedan.

Men tillåter de verkligen att man kör en "klubb" (öppet 24 timmar) förutsatt att alla är "medlemar"?
Låter för bra för att vara sant, även om det bara tillåts vid 10 tillfällen per år.
Citera
2008-06-09, 22:24
Medlem
På sidan 79 anges vad som krävs för att det ska anses som "slutet sällskap" alkohollagen mening.
För att det skall kunna vara fråga om ett slutet sällskap krävs att medlemskretsen är känd före det aktuella arrangemanget. Det är alltså inte fråga om ett slutet sällskap om till exempel medlemskap kan lösas i entrén till den aktuella tillställningen.

Vidare krävs att det finns ett gemensamt intresse eller annat innehållsmässigt samband mellan medlemmarna – något sådant samband kan normalt inte anses finnas till exempel vad gäller gäster på ett hotell. Exempel på underlag som kan användas för att bedöma denna fråga kan vara föreningsstadgar, uppgifter om styrelsens sammansättning, styrelse- eller årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse och medlemsförtec kning.

Antalet medlemmar kan också vara av betydelse. Föreningar som omfattar en stor del av invånarna på en ort eller en lokalförening som även är öppen för en organisations samtliga medlemmar inom en viss region eller inom landet torde exempelvis normalt inte kunna anses vara slutna sällskap.

Slutligen gäller att en tillställning som är allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt ordningslagens bestämmelser inte kan vara ett slutet sällskap i alkohollagens mening.

Sammanfattningsvis kan sägas att följande punkter bör beaktas vid bedömningen av om ett sällskap skall anses vara slutet eller inte:
 hur medlemskap förvärvas,
 om det finns något innehållsmässigt samband mellan medlemmarna i sällskapet,
 omfattningen av det slutna sällskapet samt
 utformningen av eventuell annonsering.
På sidan 67 skriver man att "normaltiden" är 11.00 - 01.00.
Om inte tillståndsmyndigheten beslutar annat får servering av spritdrycker, vin och starköl påbörjas tidigast klockan 11.00 och avslutas senast klockan 01.00. Vid prövningen skall risken för alkoholpolitiska olägenheter särskilt beaktas.

Serveringsställe skall vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens utgång.

Bestämmelserna i första stycket gäller inte hotellrum med minibar
Citera
2008-06-09, 23:11
Medlem
Det kan variera lite mellan olika regioner också vad för praxis som brukar tillämpas.

Vad är det ni har tänkt göra? Personligen skulle jag nog köra det svart, lite svårt att säga utan att veta vad ni planerar.
Citera
2008-06-10, 02:39
Medlem
526s avatar
[b]
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Det kan variera lite mellan olika regioner också vad för praxis som brukar tillämpas.

Vad är det ni har tänkt göra? Personligen skulle jag nog köra det svart, lite svårt att säga utan att veta vad ni planerar.

En gammal hederlig rockklubb är tanken.

.LA - Tack för bra info. Antar att det är 24 timmars-regeln som gäller.
Kanske går att lösa genom att folk reggar sig som medlemar via nätet eller så. Vad vet jag.
Senast redigerad av 526 2008-06-10 kl. 02:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in