2008-06-09, 13:02
Medlem
NovaQs avatar
Tjena!

Själv tog man studenten i i fredags, och har spenderat de senaste 5 månaderna med att söka jobb. gick el automation, sökte så många jobb utan napp att jag tackade ja till ett jobb vid packen på elitfönster, men lyckligtvis så innan jag han skriva på några papper fick jag jobb på STT (Svensk tåg teknik) som elektriker genom lernia.

Men själv har jag haft vädligt svårt att få jobb, likaså nästan alla mina kompisar. är det likadant i resten av sverige? tog ni inte själva studenten kan ni ju skriva om när ni gjorde det, eller någon bekant osv.

Edit: kom på att man kanske kan skriva lite om funderingar över vf många har så svårt att få jobb? även om man har hyffsade betyg. menar nu gymnasiet också förresten!
Senast redigerad av NovaQ 2008-06-09 kl. 13:10.
Citera
2008-06-09, 13:20
Medlem
supermassives avatar
Efter att jag tog studenten var det en del som skulle plugga vidare. Men de som fick jobb nästintill direkt var antingen de som hade extrem tur, eller fått jobb via sin farsa eller nåt.
Citera
2008-06-09, 13:55
Medlem
NovaQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Efter att jag tog studenten var det en del som skulle plugga vidare. Men de som fick jobb nästintill direkt var antingen de som hade extrem tur, eller fått jobb via sin farsa eller nåt.

aa visst är de så. de första jobben handlar alltid om kontakter, var likadant med sommarjobb
Citera
2008-06-09, 14:21
Medlem
Hade bestämt mig innan studenten att jag skulle läsa bastermin för att läsa fy, ke, ma D som man inte får på elprogrammet. Och ja, kontakter är verkligen A och O om man vill få ett jobb.
Citera
2008-06-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaQ
aa visst är de så. de första jobben handlar alltid om kontakter, var likadant med sommarjobb
Visst underlättar kontakter då du inte har någon egentlig utbildning att skryta om för arbetsgivaren.
Citera
2008-06-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Visst underlättar kontakter då du inte har någon egentlig utbildning att skryta om för arbetsgivaren.

Och även om du har det så skiter dem i det. I alla fall när det gäller sommarjobb som inte har några direkta krav, sällan att du kan få någon nytta av det du läst på gymnasiet.
Citera
2008-06-09, 16:07
Medlem
musslaas avatar
Jag tog studenten i torsdags [5/6] och börja jobba 90% på ett företag den 16e juni, vill man verkligen ha ett jobb så får man ett jobb, det är inte särskilt svårt om man anstränger sig lite.
Citera
2008-06-09, 17:43
Medlem
Deannas avatar
Själv njöt jag av att ha "sommarlov" sista gången, fixade jobb i september samma år i ett yrke som jag funderade på att utbilda mig till.. Fick jobbet genom att kontakta kommunen (det var ett "kommunalt jobb").. Jobbade ett år och började plugga efter det.
Citera
2008-06-09, 18:11
Medlem
Hoegbergs avatar
Tar studenten på fredag och börjar jobba nästa måndag. Hade extrem tur eftersom jag skickade ansökan till två företag för några veckor sen och fick gå på intervju hos det ena företaget och fick jobb direkt.

Börjar dessutom jobba 4-skift på en gång.
Citera
2008-06-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musslaa
Jag tog studenten i torsdags [5/6] och börja jobba 90% på ett företag den 16e juni, vill man verkligen ha ett jobb så får man ett jobb, det är inte särskilt svårt om man anstränger sig lite.
Det beror ju helt på vart man bor och vilka företag som finsn på orten. Vissa arbeten vill man helt enkelt inte ha.
Citera
2008-06-09, 20:05
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Det beror ju helt på vart man bor och vilka företag som finsn på orten. Vissa arbeten vill man helt enkelt inte ha.
Ja men då får du gå arbetslös också. Jobb finns alltid, överallt, det gäller bara att leta, jaga och vara påstridig. Och leta för guds skull inte bara på ams.se och dylika sajter, knacka dörr istället! Då har du dessutom chans att hitta svartjobb Själv började jag jobba på bank någon vecka efter studenten. Jobbar fortfarande (ett år efter) inom samma koncern.
Citera
2008-06-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ja men då får du gå arbetslös också. Jobb finns alltid, överallt, det gäller bara att leta, jaga och vara påstridig. Och leta för guds skull inte bara på ams.se och dylika sajter, knacka dörr istället! Då har du dessutom chans att hitta svartjobb Själv började jag jobba på bank någon vecka efter studenten. Jobbar fortfarande (ett år efter) inom samma koncern.

Absolut men vissa arbeten skulle jag personligen aldrig ta i med tång. Då går jag hellre arbetslös ett tag och lägger tiden på att hitat ett jobb jag trivs bättre med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in