2008-06-09, 04:26
Medlem
Cates avatar
Hej hopp.
Jag hitta en potatis som hade rymt från skafferiet för ett tag sen.
Jag tyckte den verkade mjuk och äcklig då kom jag på den konstiga idén att stoppa ner potatisen i en krukväxt med en stackars vissen pellagon i en rosa.
Sen så vattna jag lite varje dag i en vecka och poff så växte såklart en potatis planta brevid min pellagon. Jag har två pellagoner jag vatnna bägge, den utan potatis och den med.
Här kommer det lite underliga.
Pellagonen med potais blev jätte fin, bladen var mörkgröna och jätte snygga och den blommade som aldrig förr, tycker t.o att den glittrar lite.
Medans min andra pelagon är helt död, torr vissen död.
Vattna ingen av dom på 1,5 vecka nu när det varit som hetast.
Nu undrar jag varför blev pellagonen med potatisen så mycket finare?
Har potatisen nått bra ämne i sig?

/Cate
Citera
2008-06-09, 04:28
Medlem
buffalos avatar
Allt jag vet är att potatisvatten är väldigt näringsrikt för växter, och alltså bra att vattna med.
Så det är väl mycket möjligt att hela potatisar är bra för växter, men jag har inte hört nåt om det förr.
Citera
2008-06-09, 04:35
Medlem
Cates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Allt jag vet är att potatisvatten är väldigt näringsrikt för växter, och alltså bra att vattna med.
Så det är väl mycket möjligt att hela potatisar är bra för växter, men jag har inte hört nåt om det förr.
Aha! typ vatten + potatismjöl då lr?
Citera
2008-06-09, 07:35
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cate
Aha! typ vatten + potatismjöl då lr?

Nej, vatten som du har kokat potatis i. Ditt förslag ger snarare klister

Men det ska jag prova, jag lyckas annars ta livet av pelargoner på löpande band, så det verkar vara nåt för mig.
Citera
2008-06-10, 05:20
Medlem
Cates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Nej, vatten som du har kokat potatis i. Ditt förslag ger snarare klister

Men det ska jag prova, jag lyckas annars ta livet av pelargoner på löpande band, så det verkar vara nåt för mig.

Grr, man behöver ju inte ha så mycket i! Annars är det bara att plantera en potatis med varje krukväxt. känns enklare ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in